Plus Forum E-handelsforumet Logistik Schenker

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 46 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #93985
    GregerA
    Deltagare

    Eftersom det inte gick att få till en uppgörelse med Posten Logistik så tog jag kontakt med Schenker och det har nu resulterat i att vi kommer att skicka med dem (också).

    Vi har sedan tidigare DHL och är nöjda med både pris och kvalitet, men de klarar inte postförskott/efterkrav som en del kunder fortfarande föredrar.

    Posten har inte ens velat ge en ny formell offert när de fått indikerat vilka priser vi har från de andra aktörerna.

    T.v kommer vi att erbjuda både Schenker, DHL och Posten som alternativ, med olika priser dock, för att se hur folks preferenser ligger.

    Eftersom vi också säljer till övriga Nordiska länder så passar Schenker bättre än DHL, eftersom DHL inte har något nät av ServicePoints i DK, NO och FI medan Schenker har Privpak där och det kring årsskiftet skall gå att skicka över gränserna också.

    Egentligen vill jag inte ha tre fraktbolag.

    För den som undrar – volymen är f.n ca 10.000 försändelser per år.

    Jag har också implementerat val av utlämningsställe för Schenker i webshopen. Det var lätt som en plätt … ;-)

    #106645
    Dan
    Deltagare

    Spännande. Jag fick en väldigt bra offert från Schenker men jag vågar inte byta. Jag orkar inte med strulande och jag vet inte hur kunderna påverkas av längre leveranstid och andra utlämningsställen.

    Dessutom är det jobbigt att koda frakt-modulen… men nu säger du att det var enkelt? :) Hur fungerar deras “pacsoft”-motsvarighet? Är det samma sak, annat namn?

    #106646
    GregerA
    Deltagare

    Vi använder redan Unifaun online, så det var bara att fylla i kundnumret … ;-) … kostar visserligen 2:-/sändning, men det är skönt att ha allt i samma gränssnitt.

    Det som var lätt var att lägga in val av ombud på hemsidan.

    Annars har de någon egen webapplikation som säkert inte är svår att använda.

    Nästa steg blir orderkoppling. Vi kör vår egen webshop -> Mamut via API. Mamut har Pacsoft export, men den funkar bara för Postens tjänster (om ens det) så det blir nog ett litet VB-hack för att göra egna fraktfiler till Unifaun. Så har man ännu en helg räddad … ;-)

    #106647
    Dan
    Deltagare

    Aha, just det ja. Ja det låter ju smidigt faktiskt. Problemet är att det är ett ganska stort projekt att “testa” om en logistiker är rätt val för en. Jag orkar inte köra flera stycken som du, det verkar vara ett riktigt projekt :(

    #106649
    timmy
    Medlem

    Har också väldigt bra erfarenheter av Schenker, framförallt priset :) Skickar alla mina paket med de. Lägger allt i en “sandlåda” som en kille hämtar upp dagen efter, perfekt tycker jag!

    Mitt enda problem är väl kopplingen till mitt system. Schenker kan inte hjälpa mig att implementera deras funktioner utan jag måste kontakta ett tredje företag som säljer lösningar. Känns lite surt när man vill göra det själv!

    Tänkte med köra Unifaun online som dig GregerA. Får titta lite på den kopplingen från mitt system.

    #106651
    Dan
    Deltagare

    Tillhandahåller inte Schenker implementationsdokumentation eller eget API?

    #106652
    Parvelito
    Deltagare

    Jag testade Schenker tidigare i somras via ett erbjudande på Tradera. Skickade 100 paket under ett par veckor som jag fick lämna in själv hos deras ombud, och jag blev väldigt avskräckt.

    Det var inte fel på ombudet, de gjorde så gott de kunde, men det kunde ta en vecka innan Schenker hämtade paketen hos ombudet. Sedan skulle det ned till Borås för sortering, och det kunde ta ett par till från Norrland. Skulle sedan paketet till en annan del av Norrland var det några dagar till som gick åt för att få upp det… Som Shania Twain sjöng: “That don´t impress me much..”

    Sedan fick jag ett riktigt bra avtal med DHL Servicepoint som jag kör med nu. Värsta lyxen med att de kommer och hämtar mina paket, förvisso vanligen runt 07:30 på morgonen, men i alla fall. På norrländsk landsbygd är man inte bortskämd…

    Det fungerar rätt bra om man undantar att det till småorter kan vara lite lång leveranstid (3-4 dagar).

    Små saker som väger under 250gram går med Posten eftersom det vanligen är billigast (dock ej spårbart) och snabbast. DHL har dessutom någon regel om hur små paketen för vara, och jag tycker inte jag vill stå och slå in frigolit och plast för att få ett SD-minne att bli tillräckligt stort.

    #106653
    GregerA
    Deltagare

    Dan,

    API beskrivning är bara att tanka ner från Schenker – Your integrated logistics service provider
    E-tjänster & TA-system > e-business concept > Teknik > …

    Timmy,
    Det är nog inget transportföretag som hjälper till med integrationen. De tillhandahåller någon form av API, och sedan får man göra resten själv, eller ta in en konsult som gör det.

    Angående upphämtning, så kanske det är lite smidigare i Malmö. Idag har vi hämtning av Posten och DHL mellan kl 15-16. Jag räknar med att Schenker kommer att bli samma. Det är bara inte bestämt ännu eftersom vi skall göra lite provsändningar under augusti, och sedan fast hämtning om allt funkar bra.
    Så, såvitt jag kan se så kommer de flesta att ha sitt paket dagen efter. Lite längre norrut och om man bor en bit från landsvägen så tar det nån dag extra, men det gör det ju t.o.m med Posten.

    Jag gjorde förresten en enkät bland våra kunder innan sommaren, och den visade bl.a att spårbarhet var ett starkt önskemål. Om jag minns rätt så var prioriteringen leverans till dörren – spårbarhet – leveranstid – pris.
    Men sen var i princip ingen beredd att betala mer än 59:- för frakten. ;)
    Möjlighet att få leverans till jobbet var drygt 30% intresserade av.

    #106654
    Parvelito
    Deltagare

    @GregerA 1415 wrote:

    Jag gjorde förresten en enkät bland våra kunder innan sommaren, och den visade bl.a att spårbarhet var ett starkt önskemål. Om jag minns rätt så var prioriteringen leverans till dörren – spårbarhet – leveranstid – pris.
    Men sen var i princip ingen beredd att betala mer än 59:- för frakten. ;)
    Möjlighet att få leverans till jobbet var drygt 30% intresserade av.

    Du menar kanske att så länge sakerna kommer senast dagen efter och frakten kostar max 59kr (om den nu måste kosta något) så fick den också gärna levereras med 15min precision till dörren och ha ett kollinummer som går att spåra :-)

    När det kommer ned på praktik istället för teori är min erfarenhet att det ser ut ungefär så för privatkunder när de prioriterar.

    Intressant dock det där med att få paketet till arbetet. Jag försöker hinta för kunderna att man kan välja utlämningsställe efter tycke och smak om det är något som ligger närmare arbetet, men det är inte mer än enstaka procent som väljer det.

    #106655
    polsen
    Deltagare

    Testade Schenker i två månader (c.a 3000 paket) i våras och deras priser är absolut bra, om inte bäst.

    Med leveranstiden var något annat, det tog ofta en vecka innan paketet kom fram till ombudet, trots att de hämtade hos oss dagligen. En hel del paket “försvann” på vägen till Borås.
    Postens ombud verkar ha lite bättre koll, det hända ganska ofta att Schenkers ombud lämnade ut paket utan att stämpla ut dem, även lämna ut postförskott utan att ta betalt…

    Men Men, Är man inte beroende av snabb leverans är Schenker ett riktigt bra och prisvärt alternativ.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 46 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.