Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten BREV med kollinummer—snart?
- Detta ämne har 18 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 8 månader sedan av Parvelito. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
23 september, 2009 kl. 20:02 #94064fenrik DeltagareVi har skrivit om det förut, framförallt dÃ¥ när Posten lanserade det som vi alla trodde skulle vara brev med kollinummer…nu var det ju tyvärr inte riktigt. Det var nÃ¥got mismash med brevsändningar med ett visst minimum antal osv. O brevet fick iaf inget kollinummer. Men vad är det som händer nu? 
 fr.o.m 1 september gjordes avierna om för stora brev, sÃ¥dana som man mÃ¥ste hämta ut pÃ¥ ett utlämningsställle. Jag märkte det här i veckan när jag fick tillbaka nÃ¥gra returer och sÃ¥g att avin hade ett kollinummer, även brevet hade en lapp med kollinummer pÃ¥….Nu till min besvikelse och förundran över och pÃ¥ Posten som företag och sätt att hantera oss ”stora” kunder. Posten gör ju tamejtusan jättekampanjer nu om posten + ehandel = kärlek osv… Det visar sig helt enkelt att kollinumret endast är för internt posten bruk, samt bara gäller stora brev som inte fÃ¥r plats i brevlÃ¥dan. Vi kunder kan alltsÃ¥ fortsatt inte beställa brev med kollinummer (förutom REK). men varför, vad fasen lixom, nu finns ju tjänsten internt pÃ¥ posten, släpp den fri istället sÃ¥ vi ehandlare faktiskt kan börja smÃ¥gilla Posten nÃ¥gongÃ¥ng.. Jag har min egen teori, Posten vill inte erbjuda tjänsten för att dÃ¥ kommer dem förlora intäkt frÃ¥n Paketsidan, iofs inte konstigt när normalt paket kostar 110, med simpelt avtal 90kr och riktigt stora drakar kan väl komma ner runt 50 lappen kanske. Ska vi starta uppror, kanske gemensamt pÃ¥ Brightsteps webinair där t.ex Arne, Posten logistiks ansikte utÃ¥t kommer närvara. NÃ¥gon som vill vara med? 23 september, 2009 kl. 20:51 #107168GregerA DeltagareUpproret startade Dan för ett tag sedan 
 http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/66-det-stora-postupproret.htmlJag hÃ¥ller helt med dig att Posten mÃ¥ste lida av allvarlig schizofreni. Jag har skrivit det tidigare, bÃ¥de här och i andra forum, att det är tydligt att de är livrädda för att konkurrera inbördes och tappar dÃ¥ hellre affärer till externa konkurrenter. Hos bÃ¥de DHL och Schenker fÃ¥r de flesta skicka paket för runt en 50-lapp … jag kan inte se att Postens tjänst skulle vara sÃ¥ mycket bättre. Paketen kommer faktiskt fram hos de andra ocksÃ¥, och alla – inkl Posten – felsorterar paket dÃ¥ o dÃ¥, men det brukar lösa sig inom nÃ¥gon dag. NÃ¥gon pÃ¥ Posten verkar ha satt sitt huvud i pant pÃ¥ att de kan fortsätta vara dubbelt sÃ¥ dyra som andra – men det kan inte hÃ¥lla i längden. Jag sÃ¥g nu att de erbjuder 10-pack av förfrankerade kuvert ”för dig som skickar mycket”. Samtidigt har jag fÃ¥tt veta att 10.000 försändelser inte är mycket. Hur skall de ha det? SÃ¥ i mitt tycke är Posten e-handlarens fiende – inget annat. 23 september, 2009 kl. 20:54 #107169Parvelito DeltagareJag har pratat en del med Posten i olika led, har en del kontakter där, men Posten vill bara leverera tjänster i premiumsegmentet, och helst till STORA kunder i STORA städer. Deras tjänst varubrev är ett sÃ¥dant totalt förakt mot allt vad smÃ¥ E-handlare pÃ¥ landsbygden heter, att det finns ingen som helst anledning att ens bry sig om dem längre. Bara stora sändningar, och helst inte norr om Dalälven är melodin. Det vore nästan bättre om de lade ned sin verksamhet helt och hÃ¥llet pÃ¥ alla postnummer som börjar pÃ¥ 82 eller högre, sÃ¥ att entrepenörer som vill göra nÃ¥got kunde fÃ¥ lite friare spelrum här. Deras senaste giv att svetsa igen brevlÃ¥dorna sÃ¥ att bara de allra tunnaste breven gÃ¥r ned plus tidigare hämtningar gör det svÃ¥rt att jobba undan pÃ¥ helgerna och posta i brevlÃ¥da, eller att fÃ¥ med sista-minuten-brev pÃ¥ vardagar. De fördelar som Posten trots allt har haft gör de sitt bästa för att sabotera. Jag tror faktiskt att det bästa man kan göra är att lÃ¥ta bli att använda Posten i sÃ¥ stor utsträckning som möjligt. Uppe pÃ¥ ledningsnivÃ¥ är man ganska ointresserad av företag som har behov av enklare och lägre prissatta tjänster. 23 september, 2009 kl. 21:15 #107170GregerA DeltagareFrÃ¥gan är bara hur man kan se en vanlig pakettjänst falla in i ett premiumsegment. Är det mÃ¥hända nÃ¥gon avdankad direktör frÃ¥n Saab som hamnat pÃ¥ Posten? Vi pratar om Brev, Postpaket och Företagspaket. Det är bastjänster. Vill man parata premium sÃ¥ fÃ¥r man nog erbjuda hemkörning pÃ¥ kvällstid, ta betalt med kort vid dörren etc etc. Men hur mÃ¥nga kunder (slutkunder) vill betala den verkliga kostnaden för det? Visserligen har konkurrensverket tydligen haft vissa synpunkter pÃ¥ Postens dominerande ställning – men att de inte skulle fÃ¥ lov att erbjuda marknadsanpassade priser till oss e-handlare tror jag inte ett dugg pÃ¥. Jag har redan gjort som du säger Parvelito, dvs tagit bort sÃ¥ mycket som möjligt frÃ¥n Posten. I senaste förhandlingen hade jag väl ca 250-300k hos Posten, brev + paket, resten 200-300k hos DHL. Jag erbjöd dem rubbet – men det slutade med att jag tog bort 150k frÃ¥n dem sÃ¥ nu har de max 150k kvar, merparten brev under 500g. Det värsta är att det nog var total dumhet frÃ¥n en viss försäljningschef – han kunde inte räkna medelvärde. 24 september, 2009 kl. 05:48 #107172Parvelito DeltagarePosten ser sitt nät av ombud, och sin snabba distribution över hela landet som klart bäst, och därmed nÃ¥got som är Premium i deras ögon. Jag kan hÃ¥lla med dem om att de ännu sÃ¥ länge har det bästa nätet av ombud, och att de generellt är lite snabbare än Schenker och DHL, men de andra anstränger sig mycket hÃ¥rt för att komma ikapp samtidigt som Posten gör sitt bästa för att sabba alla sina fördelar. 24 september, 2009 kl. 07:46 #107174Katrin Lundgren DeltagareJag har tagit bort allt frÃ¥n posten och bojkottar dem totalt, skickar inte ens brev med dem längre, varför skulle jag när jag kan skicka smÃ¥ paket med schenker för samma pris och kolliid 24 september, 2009 kl. 15:16 #107181Arne DeltagareHej, Kul att ni diskuterar vÃ¥ra tjänster. Vi tar tacksamt emot era synpunkter och tar till oss av det ni säger. Genom input och diskussioner med vÃ¥ra kunder kan vi utveckla distanshandeln tillsammans. Flera av vÃ¥ra tjänster har uppkommit och utvecklats tack vare synpunkter frÃ¥n drivna entreprenörer. Ett exempel pÃ¥ det är vÃ¥rt nordiska utlämningsnät (Mypack) som gör det möjligt att nÃ¥ alla konsumenter i hela Norden. Jag ska försöka svara pÃ¥ era frÃ¥gor om prissättning, varubrev och spÃ¥rbarhet. Varubrevet är en relativt ny tjänst som befinner sig under utveckling och vi ser bland annat över inlämningsrutiner, och funktionalitet. Det gör vi alltid med nya tjänster. Vi hoppas självklart att varubrevet, när det är fullt utvecklat, blir den tjänst som har efterfrÃ¥gats av vÃ¥ra kunder och att den uppfyller alla behov. Alla varubrev föraviseras om det finns e-mailadress eller SMS-nummer med i den fil som skickas in till Posten. FrÃ¥n och med 1 oktober 2009 kommer det även att vara möjligt för avsändaren att i SMS:et eller e-postmeddelandet skicka med sin egen länk eller banner. Jag förstÃ¥r att det kan tyckas vara enkelt att införa spÃ¥rbarhet pÃ¥ alla försändelser, men pall och paket har helt andra förutsättningar att hanteras än brev. Det är tvÃ¥ helt skilda produktionssystem. I Postens paketnät finns det avläsningspunkter för att kunna identifiera varje enskilt paket frÃ¥n avhämtning till slutleverans. Och när det gäller brev sÃ¥ finns det ingen identifikation av varje enskild försändelse. Brev delas ut av Sveriges 15 000 brevbärare. Pall och paket körs ut till företag och ombud med vÃ¥ra chaufförer som scannar alla varor de hanterar. För att kunna fÃ¥ full spÃ¥rbarhet idag sÃ¥ är alternativet mycket riktigt att du använder dig av postpaket eller REK. Det är dyrare, men förutom spÃ¥rbarheten tar Posten ansvar för varuvärdet och för att rätt person tar emot din vara. Vad du ska använda för tjänst beror självklart pÃ¥ vad du har behov, bÃ¥de vad gäller varuvärde och storlek. Än en gÃ¥ng vill jag tacka för ert engagemang och att ni ställer krav och kommer med idéer som hjälper oss att förbättra och utveckla distanshandeln. Självklart är ni välkomna att komma med frÃ¥gor pÃ¥ webinariet ocksÃ¥. Vi hörs! 
 Arne24 september, 2009 kl. 15:26 #107182fenrik DeltagareHej Arne, kul att du hittat hit och framför allt är aktiv. Men Ã¥ter till huvudfrÃ¥gan i mitt inlägg, stora brev fÃ¥r ett ”kolli”nummer numera, iaf internt. Kan inte det kollinumret redan fÃ¥s vid inlämning av stora brev, sedan vara spÃ¥rbart och fortsatt kosta som innan. I min ”lilla” värld är det sÃ¥ enkelt, ocksÃ¥ i min värld av e-handel det som efterfrÃ¥gas av MÃ…NGA ehandlare som inte längre vill vara kunder hos Posten. 24 september, 2009 kl. 16:12 #107185Lubic DeltagareVad är egentligen skillnaden mellan ett ”stort” brev med kollinummer och ett litet paket med kollinummer? AlltsÃ¥ varför vill ”ni” ha möjligheten att skicka stora brev med kollinummer? Skulle det inte vara bättre och enklare om smÃ¥ paket kostade lika lite som stora brev istället? Eller finns det nÃ¥gon annan anledning till att ”ni” vill kunna skicka brev med kollinummer? 25 september, 2009 kl. 07:22 #107191fenrik Deltagare@Lubic 2046 wrote: Vad är egentligen skillnaden mellan ett ”stort” brev med kollinummer och ett litet paket med kollinummer? AlltsÃ¥ varför vill ”ni” ha möjligheten att skicka stora brev med kollinummer? Skulle det inte vara bättre och enklare om smÃ¥ paket kostade lika lite som stora brev istället? Eller finns det nÃ¥gon annan anledning till att ”ni” vill kunna skicka brev med kollinummer? Brev debiteras enligt gällande portotabell, paket debiteras enligt gällande paketprislista. Paket är i jämförelse mer kostsamt dÃ¥ mÃ¥nga e-handlare lika gärna kan skicka sina sändningar som skrymmande/stora brev, för att minska fraktkostnaden. Med nackdelen att brevet inte fÃ¥r ett sprÃ¥bart kollinummer. Jämför gärna prisbilden själv här Portotabeller & prislistor – Posten.se 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				




 
															