Plus Forum E-handelsforumet Logistik Posten BREV med kollinummer—snart?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94064
    fenrik
    Deltagare

    Vi har skrivit om det förut, framförallt då när Posten lanserade det som vi alla trodde skulle vara brev med kollinummer…nu var det ju tyvärr inte riktigt. Det var något mismash med brevsändningar med ett visst minimum antal osv. O brevet fick iaf inget kollinummer.

    Men vad är det som händer nu?
    fr.o.m 1 september gjordes avierna om för stora brev, sådana som man måste hämta ut på ett utlämningsställle. Jag märkte det här i veckan när jag fick tillbaka några returer och såg att avin hade ett kollinummer, även brevet hade en lapp med kollinummer på….

    Nu till min besvikelse och förundran över och på Posten som företag och sätt att hantera oss “stora” kunder. Posten gör ju tamejtusan jättekampanjer nu om posten + ehandel = kärlek osv…

    Det visar sig helt enkelt att kollinumret endast är för internt posten bruk, samt bara gäller stora brev som inte får plats i brevlådan. Vi kunder kan alltså fortsatt inte beställa brev med kollinummer (förutom REK).

    men varför, vad fasen lixom, nu finns ju tjänsten internt på posten, släpp den fri istället så vi ehandlare faktiskt kan börja smågilla Posten någongång..

    Jag har min egen teori, Posten vill inte erbjuda tjänsten för att då kommer dem förlora intäkt från Paketsidan, iofs inte konstigt när normalt paket kostar 110, med simpelt avtal 90kr och riktigt stora drakar kan väl komma ner runt 50 lappen kanske.

    Ska vi starta uppror, kanske gemensamt på Brightsteps webinair där t.ex Arne, Posten logistiks ansikte utåt kommer närvara. Någon som vill vara med?

    #107168
    GregerA
    Deltagare

    Upproret startade Dan för ett tag sedan :)
    http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/66-det-stora-postupproret.html

    Jag håller helt med dig att Posten måste lida av allvarlig schizofreni. Jag har skrivit det tidigare, både här och i andra forum, att det är tydligt att de är livrädda för att konkurrera inbördes och tappar då hellre affärer till externa konkurrenter.

    Hos både DHL och Schenker får de flesta skicka paket för runt en 50-lapp … jag kan inte se att Postens tjänst skulle vara så mycket bättre. Paketen kommer faktiskt fram hos de andra också, och alla – inkl Posten – felsorterar paket då o då, men det brukar lösa sig inom någon dag.

    Någon på Posten verkar ha satt sitt huvud i pant på att de kan fortsätta vara dubbelt så dyra som andra – men det kan inte hålla i längden.

    Jag såg nu att de erbjuder 10-pack av förfrankerade kuvert “för dig som skickar mycket”. Samtidigt har jag fått veta att 10.000 försändelser inte är mycket. Hur skall de ha det?

    Så i mitt tycke är Posten e-handlarens fiende – inget annat.

    #107169
    Parvelito
    Deltagare

    Jag har pratat en del med Posten i olika led, har en del kontakter där, men Posten vill bara leverera tjänster i premiumsegmentet, och helst till STORA kunder i STORA städer.

    Deras tjänst varubrev är ett sådant totalt förakt mot allt vad små E-handlare på landsbygden heter, att det finns ingen som helst anledning att ens bry sig om dem längre. Bara stora sändningar, och helst inte norr om Dalälven är melodin. Det vore nästan bättre om de lade ned sin verksamhet helt och hållet på alla postnummer som börjar på 82 eller högre, så att entrepenörer som vill göra något kunde få lite friare spelrum här.

    Deras senaste giv att svetsa igen brevlådorna så att bara de allra tunnaste breven går ned plus tidigare hämtningar gör det svårt att jobba undan på helgerna och posta i brevlåda, eller att få med sista-minuten-brev på vardagar. De fördelar som Posten trots allt har haft gör de sitt bästa för att sabotera.

    Jag tror faktiskt att det bästa man kan göra är att låta bli att använda Posten i så stor utsträckning som möjligt. Uppe på ledningsnivå är man ganska ointresserad av företag som har behov av enklare och lägre prissatta tjänster.

    #107170
    GregerA
    Deltagare

    Frågan är bara hur man kan se en vanlig pakettjänst falla in i ett premiumsegment. Är det måhända någon avdankad direktör från Saab som hamnat på Posten?

    Vi pratar om Brev, Postpaket och Företagspaket. Det är bastjänster.

    Vill man parata premium så får man nog erbjuda hemkörning på kvällstid, ta betalt med kort vid dörren etc etc. Men hur många kunder (slutkunder) vill betala den verkliga kostnaden för det?

    Visserligen har konkurrensverket tydligen haft vissa synpunkter på Postens dominerande ställning – men att de inte skulle få lov att erbjuda marknadsanpassade priser till oss e-handlare tror jag inte ett dugg på.

    Jag har redan gjort som du säger Parvelito, dvs tagit bort så mycket som möjligt från Posten. I senaste förhandlingen hade jag väl ca 250-300k hos Posten, brev + paket, resten 200-300k hos DHL. Jag erbjöd dem rubbet – men det slutade med att jag tog bort 150k från dem så nu har de max 150k kvar, merparten brev under 500g. Det värsta är att det nog var total dumhet från en viss försäljningschef – han kunde inte räkna medelvärde.

    #107172
    Parvelito
    Deltagare

    Posten ser sitt nät av ombud, och sin snabba distribution över hela landet som klart bäst, och därmed något som är Premium i deras ögon. Jag kan hålla med dem om att de ännu så länge har det bästa nätet av ombud, och att de generellt är lite snabbare än Schenker och DHL, men de andra anstränger sig mycket hårt för att komma ikapp samtidigt som Posten gör sitt bästa för att sabba alla sina fördelar.

    #107174
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag har tagit bort allt från posten och bojkottar dem totalt, skickar inte ens brev med dem längre, varför skulle jag när jag kan skicka små paket med schenker för samma pris och kolliid

    #107181
    Arne
    Deltagare

    Hej,

    Kul att ni diskuterar våra tjänster. Vi tar tacksamt emot era synpunkter och tar till oss av det ni säger. Genom input och diskussioner med våra kunder kan vi utveckla distanshandeln tillsammans. Flera av våra tjänster har uppkommit och utvecklats tack vare synpunkter från drivna entreprenörer. Ett exempel på det är vårt nordiska utlämningsnät (Mypack) som gör det möjligt att nå alla konsumenter i hela Norden.

    Jag ska försöka svara på era frågor om prissättning, varubrev och spårbarhet. Varubrevet är en relativt ny tjänst som befinner sig under utveckling och vi ser bland annat över inlämningsrutiner, och funktionalitet. Det gör vi alltid med nya tjänster. Vi hoppas självklart att varubrevet, när det är fullt utvecklat, blir den tjänst som har efterfrågats av våra kunder och att den uppfyller alla behov.

    Alla varubrev föraviseras om det finns e-mailadress eller SMS-nummer med i den fil som skickas in till Posten. Från och med 1 oktober 2009 kommer det även att vara möjligt för avsändaren att i SMS:et eller e-postmeddelandet skicka med sin egen länk eller banner.

    Jag förstår att det kan tyckas vara enkelt att införa spårbarhet på alla försändelser, men pall och paket har helt andra förutsättningar att hanteras än brev. Det är två helt skilda produktionssystem. I Postens paketnät finns det avläsningspunkter för att kunna identifiera varje enskilt paket från avhämtning till slutleverans. Och när det gäller brev så finns det ingen identifikation av varje enskild försändelse. Brev delas ut av Sveriges 15 000 brevbärare. Pall och paket körs ut till företag och ombud med våra chaufförer som scannar alla varor de hanterar.

    För att kunna få full spårbarhet idag så är alternativet mycket riktigt att du använder dig av postpaket eller REK. Det är dyrare, men förutom spårbarheten tar Posten ansvar för varuvärdet och för att rätt person tar emot din vara. Vad du ska använda för tjänst beror självklart på vad du har behov, både vad gäller varuvärde och storlek.

    Än en gång vill jag tacka för ert engagemang och att ni ställer krav och kommer med idéer som hjälper oss att förbättra och utveckla distanshandeln. Självklart är ni välkomna att komma med frågor på webinariet också.

    Vi hörs!
    Arne

    #107182
    fenrik
    Deltagare

    Hej Arne, kul att du hittat hit och framför allt är aktiv.

    Men åter till huvudfrågan i mitt inlägg, stora brev får ett “kolli”nummer numera, iaf internt.

    Kan inte det kollinumret redan fås vid inlämning av stora brev, sedan vara spårbart och fortsatt kosta som innan. I min “lilla” värld är det så enkelt, också i min värld av e-handel det som efterfrågas av MÅNGA ehandlare som inte längre vill vara kunder hos Posten.

    #107185
    Lubic
    Deltagare

    Vad är egentligen skillnaden mellan ett “stort” brev med kollinummer och ett litet paket med kollinummer? Alltså varför vill “ni” ha möjligheten att skicka stora brev med kollinummer?

    Skulle det inte vara bättre och enklare om små paket kostade lika lite som stora brev istället? Eller finns det någon annan anledning till att “ni” vill kunna skicka brev med kollinummer?

    #107191
    fenrik
    Deltagare

    @Lubic 2046 wrote:

    Vad är egentligen skillnaden mellan ett “stort” brev med kollinummer och ett litet paket med kollinummer? Alltså varför vill “ni” ha möjligheten att skicka stora brev med kollinummer?

    Skulle det inte vara bättre och enklare om små paket kostade lika lite som stora brev istället? Eller finns det någon annan anledning till att “ni” vill kunna skicka brev med kollinummer?

    Brev debiteras enligt gällande portotabell, paket debiteras enligt gällande paketprislista.

    Paket är i jämförelse mer kostsamt då många e-handlare lika gärna kan skicka sina sändningar som skrymmande/stora brev, för att minska fraktkostnaden. Med nackdelen att brevet inte får ett språbart kollinummer.

    Jämför gärna prisbilden själv här Portotabeller & prislistor – Posten.se

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.