Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Att anställa, vad ska man tänka på

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94379
    Magnus
    Deltagare

    Jag har haft 1st studerande på gymnasie-nivå som hjälper till med lager-arbete & packning i 4 veckor ca: 10-15 timmar per vecka.
    Det har gått riktigt bra.

    Har skickat in papper till skatteverket inläsningscentral men ännu inte fått bekräftelse. Det börjar bli lite tidspress.

    Vad jag har förstått är det viktigt att specificera semesterersättningen på lönespecifikationen.
    Vad är mer viktigt att tänka, hur sköter man administrationen på ett enkel sätt.
    Är det bara att betala in arbetsgivare-avgiften på den vanliga insättningen till skatteverket.

    Hur gör ni som inte har automatiserat detta, hur började ni?

    Min tanke på sikt är att ha 2st studerande som totalt arbetar ca: 20 timmar per vecka.
    Inbillar mig att eftersom de är studerande så blir det mer självklart att det är timmar efter behov.

    #109358
    Rikard
    Deltagare

    Du anmäler dig som arbetsgivare till skatteverket. Sedan får du fylla i en skattedeklaration varje månad där du anger lön, arbetsgivaravgift och avdragen skatt. Skatten och avgifterna betalar du också in en gång per månad.

    Semesterersättning blir 12% på timersättningen.

    #109364
    GregerA
    Deltagare

    Jag vet inte hur mycket man kan automatisera skattebetalningar … :rolleyes:

    Du bör ha ett skriftligt anställningsavtal där det framgår anställningens omfattning och varaktighet. Det är särskilt viktigt om det är en s.k timanställning, så att det inte kan komma att betraktas som en tillsvidareanställning. Det bör också framgå redan här huruvida den avtalade lönen är inklusive eller exklusive semesterersättning.

    Det går bra att betala ut semesterersättning i direkt anslutning till lönen om personen i fråga inte har sin huvudsysselsättning hos er (t.ex studerar och jobbar extra). I annat fall skall den normalt hållas inne tills det är dags för semester.

    Semesterersättningen är 12% på lönen, dvs har man 100:- i timmen så blir semesterersättningen 12:-.

    När din registrering som arbetsgivare är klar så får du varje månad en skattedeklaration för arbetsgivaravgifter och preliminärskatt, där du fyller i siffrorna. Deklarationen kan också lämnas elektroniskt via Skatteverkets hemsida.

    Skattedeklarationen skall vara inne den 12:e i månaden efter löneutbetalningen, och pengarna skall vara bokförda på skattekontot samma dag.

    #109368
    Magnus
    Deltagare

    Finns det någon bra mall på “s.k timanställning”.
    Min tanke är att börja med studerande ett för att slippa bekymra mig om det där med att binda upp sig med långa anställnings-kontrakt.

    Det blir lite mer självklart att det är timmar vid behov då.

    #109370
    Rikard
    Deltagare

    Jag tror faktiskt inte att det finns något som heter timanställning utan det är tillsvidareanställning som gäller. Dock får du ju speca hur mycket tid det gäller i kontraktet. Exempelvis 10-15 timmar per månad eller 100-120 timmar, 10 %, 75% etc.

    Tänk på att köra 6 månaders provanställning så har du en tid på dig att utvärdera personen. Du kommer inte heller få något problem att göra dig av med personen om den inte passar för arbetet under den här perioden. Att säga upp personal för arbetsbrist efter 6 månader är inte heller något bekymmer om du bara har 1 anställd.

    #109371
    Dan
    Deltagare

    Projektanställning vid tillfällig arbetanhoping har jag för mig är den korrekta termen.

    #109378
    GregerA
    Deltagare

    Jepp, Dan har rätt … och det missbrukas väldigt – även i offentlig sektor. Det är många som går på “timanställning” under lång tid och jobbar relativt regelbundet – men har t.ex inte rätt till sjuklön.
    Med den anställningsformen är du alltså inte skyldig att betala lön om det inte finns något arbete.

    Gör du en tillsvidareanställning så kan du ju göra den på t.ex 50%, och sedan betala mertid om det finns mer att göra.

    #109380
    Dan
    Deltagare

    Missbrukas… brukas… det är bra för arbetsgivaren ;)

    Per default om man inte avtalar något så är en person fast anställd efter 6 månader och då är det rätt meckigt att bli av med personen, eller det kan åtminstone vara.

    Problemet blir då att man använder alla kryphål som finns för att slippa detta ansvar.

    Med rätt upplägg kan man anställa någon i upp till 24 månader utan att ge dem fast anställning… Maila mig för anställningsavtal hehe…

    Upp till 18 mån tidsbegr. projektanställning sedan 6 mån provanställning i en tillsvidareanställning. Finns lite undantag osv och “knep” man måste nyttja för att lyckas med det.

    Om man vill ha roterande personal helt utan förbindelser så var tydlig med vad du erbjuder och vad den anställde får. Ge inga falska förhoppningar och berätta vad lagen säger och varför upplägget är som det är (att du inte kan ta risker för du är ett litet företag osv).

    Då tror jag man kan komma överrens om en bra lösning utan att man känner sig lurad eller lurar någon.

    #109402
    Micke
    Deltagare

    @GregerA 4553 wrote:

    Jepp, Dan har rätt … och det missbrukas väldigt – även i offentlig sektor. Det är många som går på “timanställning” under lång tid och jobbar relativt regelbundet – men har t.ex inte rätt till sjuklön.
    Med den anställningsformen är du alltså inte skyldig att betala lön om det inte finns något arbete.

    Gör du en tillsvidareanställning så kan du ju göra den på t.ex 50%, och sedan betala mertid om det finns mer att göra.

    Tänk bara på om du anställer någon på 50% och låter denne jobba typ 75% under en längre tid kan det automatiskt i lagens ögon bli en 75% tjänst. Och det farliga med detta är att du kan bli ålagd att betala ut ersättning i efterhand om du har fel tjänst på pappret.

    #109405
    GregerA
    Deltagare

    Nja, det är så att mertiden ingår i övertidspotten så det finns ett tak på 150-200 timmar per år, beroende på vilket avtal man går efter. Sen får man begära dispens.

    Har man bara fått betalt löpande för mertiden så finns det knappast något att betala ut extra i efterhand. Mertidsersättning är i princip en normal timlön med tillägg för semesterersättning och pensionsförmåner, eftersom dessa bara tjänas in på grundlönen. (1.2 x månadslön(heltid) / 168)

    Jag pratar nu om tjm-avtal. Det heter något annat för arbetare.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.