Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Handla saker som ej är i lager

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94489
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag har sett att vissa butiker har en spärr så att du ej kan handla saker som är slut i lager, Hur gör ni i era butiker?

    #110245
    Dan
    Deltagare

    Jag säljer bara saker jag har i lager. Går inte att köpa saker som är slut i lager. Jag jobbar med alldeles för många leverantörer för att hantera det. Skulle sluta med att 70% skulle få vänta 3 månader på prylarna :)

    #110249
    sailorcap
    Deltagare

    Jag kör med wikinggruppens lösning och där spärras “köp” om lagersaldot är 0. Dock har jag en funktion som är “obegränsat lager” och den använder jag på större och dyrare produkter som jag inte tror det är stor volym på. Dessa skrivs ut som beställningsvaror i produkttexten.

    #110251
    Jimmys
    Deltagare

    Nu säljer vi bara det vi har i lager, med undantag för ett fåtal varumärken som vi låter gå i minus då vi vet att leverantören har KPL och är snabba på att leverera. Det blev för mycket administration med restorder…

    #110252
    Rikard
    Deltagare

    Vi har för mycket produkter för att ha allt i lager istället har vi kopplat flera leverantörers lager mot vår admin så kan vi direkt se när vi kan få leverans av olika varor. Vi borde bli bättre på att visa detta mot kund och vi arbetar på att få fram ett rättvist leveransbesked i alla lägen (tyvärr skiter det sig ibland, men väldigt sällan). Däremot visar vi olika lagerstatus på olika produkter, exempelvis 3-5 dagar, omgående, 1-2 dagar, preliminära levtider på det som är slut i lager etc.

    Bygger ju på att vi har leverantörer med korta leveranstider, inte som för Dan som har 2 månaders levtid med sjöfrakt etc.

    Det är för övrigt väldigt vanligt i vår bransch att man jobbar med dropshipping eller beställer hem på begäran. Jag försöker att ha lite av allt i lager och logistik in och ut är det knepigaste just nu tycker jag. Ett bra statistikverktyg som alltid ger rätt inköpsförslag vore guld värt. Men det är nog svårt att få till.

    #110254
    Kocken
    Deltagare

    Vi säljer inte produkter vi inte har hemma i lager. Blir helt enkelt för mycket jobb att hålla reda på alla restordrar.

    #110255
    Alno Trading
    Deltagare

    Jag tar inte emot restordrar.

    Det är för mycket problem att hålla ordning på det och man riskerar sura kunder som inte får sina produkter när de förväntar sig.

    Däremot skulle jag gärna ha fler leverantörer med dropshipping, har en idag.

    /Nicklas

    #110256
    fotofyndet
    Deltagare

    Vi tillåter köp av varor som inte finns i lager. Det går bra för det mesta, men emellanåt är det nån som får vänta länge som klagar. Men visst, det är mycket administration med restorder.

    #110257
    Rikard
    Deltagare

    Jag förstår inte problemet så länge kunden från början får en korrekt leveranstid så blir det väl varken extraarbete eller gnäll? Det bygger väl iofs på att ehandelssystemet är anpassat för att hantera restorder och beställningar på ett vettigt vis.

    #110258
    GregerA
    Deltagare

    Vi tillåter restorder.

    Tyvärr ser en del kunder inte att en vara är tillfälligt slut, att beräknat lev.datum ligger en bit fram i tiden, eller att det bara fanns 3 st i lager men kunden beställde 10. Det är den jobbigaste biten att lära folk läsa innantill … :rolleyes:

    Sen är det klart lite dyrt att skicka en restnoterad pryttel för 2:-, men än så länge gör vi det. Naturligtvis står vi för frakten vid restorder.

    Sen finns det en del smarta som ringer och ber att vi lägger på en ny order på deras restorder – så slipper de ju frakten … 😮

    I den kommande webshopen blir det möjligt att sätta på artikelnivå om man får beställa fler än vad som finns i lager, och då kan vi ju spärra de billigaste artiklarna i alla fall.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.