Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Handla saker som ej är i lager

Visar 8 inlägg - 21 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #110280
    Parvelito
    Deltagare

    Det är administrationen som blir den jobbiga biten. 99% av mina kunder är privatpersoner, och många av dem förstår inte orderbekräftelser med ett leveransdatum på. Även om marginalerna i procent är rätt så tacksamma så kostar prylarna alldeles för lite för att mer än fem minuters administration skall rymmas i en varas pris. Tvingas man sedan delleverera saker så är det stor förlust.

    Då känns det bättre att vissa saker under kortare perioder då och då inte syns. Jag har som affärsidé att kunderna skall ha sina saker så snabbt det går, det är ett viktigt konkurrensmedel mot framför allt en massa dropshippande företag med lager i Kina. Dessutom ger det ett bra flöde om man inte har en massa saker som är uppbokade och väntar på något som kommer senare. Sedan speglar jag också leverantörers lager, för jag vet att jag får hem sakerna på ett dygn, och då är det möjligt att beställa dem.

    #110308
    attitude.se
    Deltagare

    Är så lättad att jag slipper detta problem!
    Tryckmaterial får jag kört till dörren samma dag som jag beställer och tröjor dagen efter!:)
    Dock är det surt om enstaka produkter fattas när övriga lagret är välfyllt och det blir onödigt många frakter.
    Min leverantör har äntligen kommit till skott med en vettig hemsida där man kan beställa online (dock är jag testpilot för denna och har stött på en hel del problem)

    Har funderat på att börja importera själv men får rysningar varje gång jag är i kontakt med textilfabriker i t.ex pakistan. Svårare att överblicka arbetsvillkor, leveranstider, kvalité, mm.

    #110326
    skatekids
    Deltagare

    Vi har haft så tidigare men förutom att administrationen av det är riktigt jobbigt så missade väldigt många kunder att det var längre leveranstid på endel av produkterna dom beställde så i slutändan så kändes det som att vi förlorade på det genom att man fick endel kunder som vart missnöjda.

    #110402
    Kia
    Deltagare

    Hos oss kan man heller inte handla om varan är slut i lager (inte ens lägga den i varukorgen). Ett meddelande säger till direkt att varan är tillfälligt slut.

    Främsta anledning är att jag vill kunna erbjuda kunderna en snabb leverans.

    I viss mån tror jag absolut att man tappar försäljning på det tyvärr.

    #110408
    Rickard J
    Deltagare

    Ungefär hälften av det vi säljer är beställningsvaror och jag kan bara bekräfta att det är en hel administration med beställningsvaror ;-)

    #117408
    Mange
    Deltagare

    Jag personligen tror att man vinner på detta i längden, tveksamheten ifall man skall ha 1, 4 eller 10st av dom olika varorna på lager. Har man bara 1st så kanske ena/flera kunden skiter i att höra av sig ifall han/hon vill ha fler.

    Ifall kunden beställer 100st prylar alá 299:- = 29900:-
    och betalar med kort eller faktura. Va händer om kunden ångrar
    sig, då är man ju rökt på transaktionskostnaden?

    Hur mycket förlorar ni på dessa “ångrare”?

    #117412
    Gonte
    Deltagare

    Vi säljer mestadels bara lagervaror, med undantag av vissa varor som trycks på beställning och skickas direkt från tryckeri till kund.

    I undantagsfall tar vi även upp förhandsbeställningar av varor som ska komma in, de brukar då redan från början delas upp i separat leverans med egen fraktkostnad.

    (I vår kassa styckas ordrarna automatiskt i olika leveranser, när flera transportsätt är möjliga får kunden själv välja för respektive leverans.)

    #117427
    webbare
    Medlem

    Vi har leverantörer som håller lager i Sverige. Därför kopplar vi inte in lagerfunktionen. Vi plockar hem allteftersom varorna säljs altetnativt så jobbar vi med drop-ship. Men det är nog viktigt att ha spärrfunktionen. Man vet ju aldrig vad en leverantörer hittar på eller vilka nya man hittar själv:-)

Visar 8 inlägg - 21 till 28 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.