Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Jurist hotar med Tingsrätt

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 55 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97402
    Lasseboy
    Deltagare

    Långtext hoppas ni orkar Läsa!

    04/12/2012 11:53:19 Får vi en beställning på 3 st lagerförda klänningar.
    04/12/2012 21:08:11 Skickar vi kollinr på 2 st paket pga att de inte fick plats i ett paket.

    Även posten skickar kollinr på mail till kunden.

    Allt väl så långt.

    Paket 1 hämtas ut: 2012-04-16 13:52 Hemköp City Svava Försändelsen är överlämnad till mottagaren
    Paket 2 hämtas ej ut

    Tiden går, vi hör inget av kunden.
    Onsdagen 9 Maj 2012 får vi ett brev av en Jurist . Se bifogad bild/pdf

    I detta brev skriver Juristen att Kunden vill reklamera 2 klänningar som är defekta vi leverans och beskriver felen på klänningarna.

    Han på står även att vi enbart har levererat 2 klänningar och inte 3 som vi skulle.

    Han vill att vi ska åka från Borås till Uppsala och hämta klänningarna och betala tillbaks hela beloppet och även Jurist kostnaderna. Trots att de inte har hört av sig inom 7 dagar för att reklamera en defekt produkt som står i våra köpevillkor som kunden godkänt.

    Vi försöker få tag på juristen, en kvinna svara och säger att de sitter i rusningstrafik i Göteborg och att han inte kan prata, han får mitt mobil nummer så att han kan ringa.
    Han hör inte av sig så jag ringer ytterligare 3 gånger nästa dag till 2 olika nummer som finns med i brevet.

    På fredagen får vi till slut kontakt med Juristen

    Jag fråga vänligt vad detta gäller för vi har inte hört nåt från kunden och förklara att hon kunde bara ringt eller skrivit ett mail om att de var trasiga vid ankomst.

    Då svara Juristen: Det är det jag har gjort åt henne i Brevet du har fått.

    Jag svarar att, brevet har vi fått 24 dagar efter att hon hämtat ut paketet och att hon är skyldiga att anmäla att en vara är defekt vi ankomst inom 7 dagar.

    Juristen ryter till och säger att jag har fel och förklara även att hans client vart utomlands.

    Jag svar att ett mail kunde hon ha skickat och sen när hon kom hem igen så tog vi kontakt igen.
    Sen frågar jag varför hon inte har löst ut paket 2 som skickades samma dag och hon har fått 2 avin + 4 påminnelser om paket 2.

    Juristen förklara att: Eftersom klänningarna i paket 1 var söndriga så förmodade kunden att så var fallet i även i paket 2.

    Vidare frågar jag varför hon inte skickat tillbaks paketen, då hade vi vetat att nåt var fel och kontakta kunden själva.

    Juristen säger: paket 2 har ni fått och paket 1 med de trasiga klänningar får vi komma och hämta.

    Jag säger att vi inte fått nått i retur och går in på posten.se och läser vart paketet ligger, Det ligger på kundens uthämtningställe.

    Då säger han att vi har förkortat ligg tiden och att han måste prata med sin klient.
    Han säger att han inte har tid att dividera om detta för det kostar pengar som i sista enden är jag som kommer att få betala.

    Jag säger att jag inte är helt dum i huvudet och att jag har forskat lite i detta och förstår att Juristen är klientens släkting antigen pappa/styvfar eller svärfar.

    Juristen blir tyst en stund och säger att han kan inte uttala sig om detta för han har tystnadsplikt.

    Jag till lägger att kan det va så att dessa 2 klänningar har använt på hennes resa och gått sönder då? Och där av har ni inte hört av er förens hon kom hem.

    Juristen blir lite sne och säger att hans klient ska ha alla pengar insatt på klientens konto senast ikväll och att vi ska hämta paketen från Uppsala annars drar han vidare detta till Tingsrätten.

    Jag ber Juristen fråga om hon kan fota klänningarna som gått sönder, så vi kan gemföra dem med fotona vi har tagit på dem pga att dessa var lager förda och fotade innan leverans.

    Juristen svara: att hon ska inte lyfta 1 finger eller påkosta ett enda frimärke på detta utan att vi ska betala ut alla pengar till klientens konto senast ikväll och att vi ska hämta paketen från Uppsala annars drar han vidare detta till Tingsrätten.

    Jag säger : är det den vägen du vill gå när jag försöker lösa detta på ett smidigt sätt.

    Juristen svara jag gör en tingsrätts anmälan imorgon och lägger på.

    Slut!

    Jag ska givetvis kontakta LF där vi har en försäkring som hjälper oss med juridiska frågor och advokat men var tror ni kan man bete sig så här bara för att man kommer från en Jurist familj, skita i alla regler och klara sig? Till saken ska kanske tilläggas att kunden inte är 18 år så att pappa/styvfar svär far ska hjälpa henne för hon inte vägar ringa eller kontakta oss hon är en vuxen kvinna.

    #145077
    pwi
    Deltagare

    Vilka tomtar, häng ut dem med företagsnamn säger jag.

    #145078
    Dan
    Deltagare

    Vilken tomte. Stå på dig och låt de anmäla till tingsrätt hur det nu skulle gå till. :)

    Du har inget att frukta oavsett även om det såklart är otrevligt med juridiska hot.

    #145079
    Parvelito
    Deltagare

    Tråkigt att det finns sådana där brännvinsadvokater som fått sin juridiska utbildning via amerikanska TV-serier. Han kanske borde sälja fendrar till båtar istället… (Går man in på den här juristens hemsida får man sannerligen inga bra vibbar).

    Nåväl, istället för att tjafsa om ett andra paket måste proceduren vara att en felaktig vara returneras, allt enligt konsumentköplagen, och det är det du bör tala om för kunden. Och då kan återbetalning ske av såväl returfrakt som kostnaderna för klänningarna.

    Nu kan ju jag läsa mig till mellan raderna att dessa är använda på ett bröllop, och att man försöker sig på en “going”. Be därför din jurist författa ett bra svarsbrev med åberopande av lämpliga paragrafer.

    #145080
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Håller med övriga (fast jag vet inte vilken hemsida det är).

    Dan säger det bra, du har inget att frukta men givetvis är det inte roligt att få en “advokat” som kontaktar en,

    #145081
    fotofyndet
    Deltagare

    Hej Lasseboy, kul att se dig här även om omständigheterna kunde vara roligare. Vi har haft en del kontakt via OsC-forumet tidigare.

    Otrevligt ärende, men klart att du ska stå på dig. Det finns ju lagstiftning och praxis hur man hanterar sådanahär ärenden, och den följer din kund och hennes jurist inte alls. Kontakta din juridiska hjälp, jag är ganska övertygad om att denne kommer att råda dig att invänta kontakt från tingsrätten, vilket förmodligen inte kommer att komma.

    #145083
    Lastbryggan
    Deltagare

    Som sagt, låt dig inte skrämmas av denna idiot som bara är ute efter en sak och det är att du skall bli så skraj för dessa tomma hot att dottern skall få behålla “sina” två klänningar utan kostnad.

    Låt honom göra bort sig och ta det till tingsrätten.

    #145084
    Lasseboy
    Deltagare

    OJ vart missade jag att mörka uppgifter?
    Vill inte hänga ut nån trotts att jag anser att de gör fel.

    Troligen är det så att kan man med makt och pengar ta lagen i egna händer så gör man det!

    @Parvelito 44211 wrote:

    Tråkigt att det finns sådana där brännvinsadvokater som fått sin juridiska utbildning via amerikanska TV-serier. Han kanske borde sälja fendrar till båtar istället… (Går man in på den här juristens hemsida får man sannerligen inga bra vibbar).

    Nåväl, istället för att tjafsa om ett andra paket måste proceduren vara att en felaktig vara returneras, allt enligt konsumentköplagen, och det är det du bör tala om för kunden. Och då kan återbetalning ske av såväl returfrakt som kostnaderna för klänningarna.

    Nu kan ju jag läsa mig till mellan raderna att dessa är använda på ett bröllop, och att man försöker sig på en “going”. Be därför din jurist författa ett bra svarsbrev med åberopande av lämpliga paragrafer.

    #145085
    Lasseboy
    Deltagare

    MM nu satte du myror i huvudet, vem på Osc forum kan du va? Får kolla in din sajt så kopplar det nog!

    @fotofyndet 44213 wrote:

    Hej Lasseboy, kul att se dig här även om omständigheterna kunde vara roligare. Vi har haft en del kontakt via OsC-forumet tidigare.

    Otrevligt ärende, men klart att du ska stå på dig. Det finns ju lagstiftning och praxis hur man hanterar sådanahär ärenden, och den följer din kund och hennes jurist inte alls. Kontakta din juridiska hjälp, jag är ganska övertygad om att denne kommer att råda dig att invänta kontakt från tingsrätten, vilket förmodligen inte kommer att komma.

    #145086
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ingenstans:), men vår egna Berra är en en person som gräver ett hål och när han hittat botten gräver han lite till. Det är vår berra det:)

    @Lasseboy 44216 wrote:

    OJ vart missade jag att mörka uppgifter?
    Vill inte hänga ut nån trotts att jag anser att de gör fel.

    Troligen är det så att kan man med makt och pengar ta lagen i egna händer så gör man det!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 55 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.