Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Polisanmäla kund som inte betalar?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97904
    Tomas
    Deltagare

    Om en kund ej betalar sin faktura kan man så klart försöka driva in skulden med lite olika framgång. Inte sällan rör det sig ju om någon som precis dragit på sig flera anmärkningar och man hamnar inte alltid först i kön.

    Om man i villkoren uppger att varorna är belagda med äganderättsförbehåll och förblir säljande företags tills full betalning är erlagd. Kan man då om kunden inte returnerar varorna och inte betalar också anmäla kunden för stöld/bedrägeri?

    Nån vits med det?

    #142686
    Parvelito
    Deltagare

    Du behöver i praktiken kunna bevisa att kunden inte haft för avsikt att betala för det denne har köpt för att det skall vara bedrägeri. Det kan man sällan göra själv, men om många handlare samtidigt fått beställningar kan man i en gemensam anmälan göra gällande att det var i ett bedrägligt syfte. Då är beloppen ofta också sådana att bedrägeriet är så pass stort att polisen känner sig nödgade att utreda det.

    Att hamna på ekonomiskt obestånd är i sig inte olagligt, så enstaka anmälningar om en obetald faktura anser inte rättväsendet är bedrägeri.

    Äganderättsförbehåll fungerar i svensk rätt inget vidare om det inte handlar om dyrare saker som bilar, båtar eller liknande.

    #142687
    Cha1
    Deltagare

    @Tomas 41607 wrote:

    Om en kund ej betalar sin faktura kan man så klart försöka driva in skulden med lite olika framgång. Inte sällan rör det sig ju om någon som precis dragit på sig flera anmärkningar och man hamnar inte alltid först i kön.

    Om man i villkoren uppger att varorna är belagda med äganderättsförbehåll och förblir säljande företags tills full betalning är erlagd. Kan man då om kunden inte returnerar varorna och inte betalar också anmäla kunden för stöld/bedrägeri?

    Nån vits med det?

    Tanken är god, men man kan inte anmäla en kund efter att man överlämnat varorna själv.

    #142690
    Tomas
    Deltagare

    @Cha1 41616 wrote:

    Tanken är god, men man kan inte anmäla en kund efter att man överlämnat varorna själv.

    Det är alltså som när man lånar ut en bil till en spekulant. Kommer de inte tillbaka med bilen så är det inte stöld?

    Men det borde kunna räknas som bedrägeri eller tillgrepp av annans egendom eller nåt annat vad det nu kan kallas…

    #142691
    Tomas
    Deltagare

    @Parvelito 41615 wrote:

    Äganderättsförbehåll fungerar i svensk rätt inget vidare om det inte handlar om dyrare saker som bilar, båtar eller liknande.

    I mitt fall gäller det ett rökskåp a´6.695:- inkl moms plus tillbehör, totalbelopp 7.589:-

    Nej, för mig är det strax slut med att skicka egna fakturor. Kunden var grön vid köp, men inte nu längre.

    #142693
    Parvelito
    Deltagare

    Du kanske kan göra gemensam sak med dem som har gett honom en betalningsanmärkning och göra en polisanmälan?

    #142696
    Qarillion
    Deltagare

    Vet någon hur det funkar om någon som är under utmätning eller som haft utmätningsförsök på sig ej betalar för sig?

    Det är ju en tunn linje enligt min uppfattning att beställa saker om man har ponera ~10 betalningsanmärkning och ligger under utmätning att beställa grejjer på nätet.

    Självklart skall dessa saker inte gå igenom men det händer tyvärr för oss ibland ändå. Skulle detta kunna gå under bedrägligt syfte tro?

    Har även en “kund” som beställde för ~4000:- som 2 månader efter sitter med 8 anmärkningar och där vi kommer sålla oss till skaran snart och säkerligen många fler därtill då denna personen som är 22år nog fått för sig att göra en raid och “tjäna” massa pengar på att lura folk och sedan strunta i att han kommer sitta med anmärkningan och förmodligen utmätningar ett antal år framöver. Det verkar för övrigt vara en del sms-låne företag som han lurat på pengar också.

    Jag tycker det är uppenbart bedrägligt beteende men jag har en känsla av att lagen säger annat då man hellre friar än fäller. :/

    #142698
    Cha1
    Deltagare

    @Tomas 41620 wrote:

    I mitt fall gäller det ett rökskåp a´6.695:- inkl moms plus tillbehör, totalbelopp 7.589:-

    Nej, för mig är det strax slut med att skicka egna fakturor. Kunden var grön vid köp, men inte nu längre.

    Ring polisen och hör vad det finns att göra? Ta kontakt med ex Klarna så kan dem hjälpa dig med fakturorna i framtiden.

    #142704
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    jag gissar att det är mycket lita att göra, och att det tyvärr blir lärpengar. Du kan alltid höra med polisen, men jag tror knappast att de gör något. Det ska väl dessutom upp i rätten först och köerna dit är långa och frågan är om de ens hanterar såpass små mål.

    #142705
    biz
    Deltagare

    Vi har tänkt att polisanmäla 1-2 st inom kort mest som en test för att se om polisen ens gör något eller lägger ner det efter 5min.

    Det finns en del personer som helt klart är bedragare och inte haft för avsikt att betala, detta är personer som KFM inte hittar på deras folkbokföringsadress då de är skriva hos tex en kusin, KFM kan inte ge en anmärkning om de inte får tag på personen och de kan hålla på och beställa från butik efter butik utan att något händer. KFM är väldigt lata och gör inte mycket till ansträngning de åker ut till adressen på dagtid 1 eller 2 ggr, ofta står det i utredningen från KFM att de varit ute på adressen innan du ens skickade in din ansökan, de var där för något annat företags skuld och har således inte gjort något för de pengar du betalt för indrivningen. De vill inte spika delgivningen. Man kan nog förutsätta att de flesta av dessa bedragare förmodligen lever på bidrag det vore lätt för KFM att samarbeta med socialen så att när det är dags att hämta månadens bidrag så sitter KFM och väntar på personen skriver han inte på delgivningen blir det heller inga bidrag från oss skattebetalare, men som sagt KFM är lata och väldigt ineffektiva.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.