Plus Forum E-handelsforumet Logistik Ej korrekta sändningsuppgifter – DHL – Unifaun

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98057
    pyhobby
    Deltagare

    För en tid sedan började vi använda Unifaun istället för att boka våra servicepoint-paket själva via multishipping.

    Sedan vi började använda Unifaun har det börjat dyka upp enstaka “Ej korrekta sändningsuppg” på våra fakturor från DHL. Vi blir i dessa fallen debiterade 95kr extra.

    Jag pratade med DHL igår och enligt personen jag pratade med beror det på att DHL inte uppdaterat sitt system med nya postnummer fullt ut. Detta märkte man själv när man bokade via multishipping, men nu via Unifaun märker vi inte detta.

    Nu idag har vi fått ytterligare en faktura där “Ej korrekta……” förekommer. Visst, DHL skickar kreditnota, men det känns väldigt omständligt att behöva dona med detta nästan varje gång man får en faktura.

    Har ni andra som kör DHL via Unifaun (eller liknande program) samma bekymmer?

    Ni som tror att ni inte har det och kanske inte kikat så noga på era fakturor, slå en koll så ni inte blir blåsta på en massa slantar!

    #144495
    Magnus
    Deltagare

    Då fick jag reda på varför alla postnummer inte fungerar med DHL Servicepoint.
    Kommer snart också använda Unifaun, bra att veta ev. problem i förväg då.

    #144497
    obbe
    Deltagare

    Vi hade samma problem.
    Tjejen jag pratade med sa det är något problem med dom nya postnr för servicepoint. Men DHL jobbar på det och det skall vara löst inom kort. Skulle det komma är det som du sa än maila påpeka för faktura avdelning och så får man en kredit.

    #144498
    nobynator
    Deltagare

    Har oxå haft samma problem, men tog aldrig tag i det, då loosade jag rätt mycket stålar med andra ord 😎

    #144499
    Parvelito
    Deltagare

    Säger inte Unifaun ifrån om det är fel postnummer, eller om postnummer inte matchar med ort, precis som Multishipping gör?

    #144500
    Macondax
    Deltagare

    @nobynator 43585 wrote:

    Har oxå haft samma problem, men tog aldrig tag i det, då loosade jag rätt mycket stålar med andra ord 😎

    Emellanåt är man j*vligt lat… här har det också skickats ut en del pengar i onödan.. :rolleyes:

    #144501
    pyhobby
    Deltagare

    @Parvelito 43586 wrote:

    Säger inte Unifaun ifrån om det är fel postnummer, eller om postnummer inte matchar med ort, precis som Multishipping gör?

    Uppenbarligen fungerar inte systemen lika i detta fallet. Men jag skulle tro att Unifaun kontrollerar att postnumret stämmer mot Postens information (eller var den informationen nu än må vara samlad).

    Det är ju rätt postnummer som frakten bokas på, men blir “fel” eftersom DHL inte uppdaterat sitt system tillräckligt efter att en massa postnummer ändrats för en tid sedan.

    Jag tycker inte Unifaun behöver köra en koll mot DHL:s system, man borde kunna lita på att DHL använder aktuell postnummerinformation i sitt system tycker jag.

    Dock har ju problemet funnits ett tag nu så jag förstår inte vad bekymmerna är för DHL? Så tidskrävande kan det ju inte vara att uppdatera till rätt uppgifter. Det har ju faktiskt gått flera månader nu:confused:

    #145327
    Qarillion
    Deltagare

    Skall kolla detta imorgon. Har sett några st i våra fakturor, men det gjorde jag tidigare i multishipping också och misstänkte att det var som förra gången för att adresslappen var “tillknycklad” på streckkoden.

    #145388
    pietrostavros
    Deltagare

    Jag fick en rad på senaste fakturan krediterad igår efter att jag mejlat och ifrågasatt en post med “Ej korrekta sändningsuppgifter”.

    Så det är bara att stå på sig om man vet att man gjort rätt!

    #147705
    bslask
    Deltagare

    “Bumpar” den här tråden eftersom jag på två fakturor i rad blivit debiterad för ‘Ej korrekta sändningsuppgifter’ (Bokar DHL via Multishipping) Så dom har inte löst problemet… eller så är det ett återkommande.

    Kredit får man direkt när man ringer, men inte någon ursäkt, det är faktiskt dåligt och rimmar illa med den otroligt övervänliga hälsningsfrasen man får när man ringer DHL “Hej och välkommen till DHL, Jag heter Anna Andersson – Hur kan jag hjälpa dig?”

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.