Plus Forum E-handelsforumet Logistik Ej korrekta sändningsuppgifter – DHL – Unifaun

Visar 3 inlägg - 11 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #147758

    Vi fick detta svar av DHL:

    “Gällande debitering av ”ej korrekta sändningsuppgifter”, så gör vi nu en extra kontroll över vårt register och matchar detta mot gällande postnummer som vi antar att Unifaun använder. Dessutom genomför DHL en större uppdatering av postnummer och postorter efter den årliga uppdateringen från Posten. Utöver detta så uppdaterar vi löpande när postnummer förändras antingen via Posten eller att vi upptäcker fel själva.”

    Meddela gärna om debiteringarna fortsätter framöver.

    #147790
    bslask
    Deltagare

    @Julius 47180 wrote:

    “Gällande debitering av ”ej korrekta sändningsuppgifter”, så gör vi nu en extra kontroll över vårt register och matchar detta mot gällande postnummer som vi antar att Unifaun använder.

    OBS att jag inte ens använder Unifaun utan deras eget Multishipping (som drivs av Memnon, dvs Unifauns konkurrent)

    #147806
    Staffan
    Deltagare

    Unifaun hanterar kontroll av postnummer på följande sätt:

    För varje sändning som görs via Unifauns system kontrolleras postnummer.
    Postnummer kontrolleras alltid mot senast gällande officiella underlag.
    Underlaget uppdateras direkt så snart ett nytt register finns tillgängligt från den officiella utgivaren, vanligen varannan vecka.
    Postnummer konrolleras dessutom mot postnummerregister som transportören själv ger ut.
    Detta register anger de postnummer där en viss transportörs tjänster är tillgängliga.
    Underlaget uppdateras varje natt med de senast tillgängliga underlaget från DHL i detta fall.

    I Unifaun Online är kontrollen av postnummer möjlig för en användare att gå förbi, sändning för sändning, genom att aktivt kryssa i att man vill gå vidare trots att postnumret inte är gilltigt enligt kontrollerna. Anledningen till att en användare ges möjlighet att aktivt välja att gå förbi en varning är att det finns undantag där en viss kund har godkänt från en transportör att använda ett för andra inte godkänt postnummer, eller för att låta en användare bortse från varningar som ges för postnummer som beror på fel i underlaget från transportören. Att bortse från varningen går dock inte att göra av misstag, och man kan inte avaktivera varningen helt och hållet.

    De fall som diskuteras i denna tråd vet jag inte vad de beror på, men vi har stämt av att Unifauns system genomför de kontroller mot de postnummerunderlag vi ges tillgång till, och denna kontroll i Unifaun Online har vi inte hittat några problem med.

Visar 3 inlägg - 11 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.