Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Borneo som bas, Sverige som marknad
Etiketter: logistik, nybörjare, utomlands
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av Trevare. 
- 
		FörfattareInlägg
- 

29 augusti, 2012 kl. 19:53 #98696Trevare DeltagareHej Jag undrar om nÃ¥gon har erfarenhet av att driva en e-handel frÃ¥n utlandet, att du befinner i producentlandet men säljer till Sverige. En vän till mig har erbjudit mig att stanna i hans hemland Malaysia om jag har en idé att förverkliga. TvÃ¥ mÃ¥naders fritt boende i Sarawak pÃ¥ Borneo där jag kan doppa tÃ¥rna. Jag tänkte direkt att jag skulle kunna driva e-handel och sälja lokalt tillverkade produkter av bambu. Jag behöver lära mig mer materialet och har möjligen en kontakt som är designer. I trÃ¥den nedan ställs en likartad frÃ¥ga och svaren är mycket tänkvärda. Jag lockas dock inte alls av idén att ha ett lager i Sverige. ( Jag bor i Prag och ser ingen mening i att starta företag i Sverige. Är det realistiskt att kunder godtar en betydligt längre leveranstid än de är vana vid? Och även om sÃ¥ är fallet, kan idén trots det visa sig ohÃ¥llbar pÃ¥ grund av leveranskostnader Logistik och betalningslösning är givna begränsningar som jag fÃ¥r göra en överslagsräkning pÃ¥ innan jag ens funderar pÃ¥ att sätta mig pÃ¥ planet till jungeln. Om jag ska formulera funderingarna ovan till en mer konkret frÃ¥ga jag ställer till forumet: Vad är de möjliga fördelarna med att vara pÃ¥ plats i Borneo istället för i Sverige om jag vill sälja spännande bambuprodukter till svenska kunder? Alla synpunkter välkomna. 29 augusti, 2012 kl. 20:13 #151112bloggus DeltagareGenerellt säger jag ”nej”. Anledningen är tullar, tid det tar att fÃ¥ hem produkterna för en kund samt leveranskostnader (beror sÃ¥ klart pÃ¥ produkt). Dessutom hur skall du ordna med reklamationer? Skall du betala frakt för dessa? Svenska kunder förväntar sig nog det. MÃ¥nga svenska kunder vill ocksÃ¥ handla frÃ¥n ett svenskt företag. Alternativ är att ha ett lager i Sverige (3PL) och göra det enklare för kunderna att fÃ¥ det snabbt levererat direkt frÃ¥n Sverige. Bra att läsa: 
 http://www.ehandel.se/forum/logistik/4535-innan-ni-flyttar-till-3pl-taenk-pa-detta.html– 30 augusti, 2012 kl. 19:45 #151195Trevare DeltagareHej Bloggus och tack för ditt svar Jo kostnaderna skulle givetvis bli höga dÃ¥ Borneo ligger avigt till. E-handel ska kanske drivas nära kunden snarare är producenten. .Länken du gav pekar pÃ¥ en av flera bitar man mÃ¥ste tänka pÃ¥. Föreställer mig gÃ¥ igenom samma process som Jimmy Öström beskriver fast pÃ¥ mail och telefon frÃ¥n andra sidan jorden. Jag fÃ¥r sätta mig med miniräknare och se vad som är realistiskt, och tänka mer brett pÃ¥ vilka idéer jag skulle kunna utvecla pÃ¥ Borneo. 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.