Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Telefonförsäljarrysningar…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98887
    Tian
    Deltagare

    Usch.
    På två minuter ringde lika många telefonförsäljare nyss.
    Andreas frĂĄn Posten, och Camilla frĂĄn Barnnet.

    BĂĄda med lite ”undersökande frĂĄgor” och ”skall bara kolla att uppgifterna stämmer” och annat försök till smĂĄprat.

    Jag älskar inte telefonförsäljare.
    Av allt man läst, om inspelade / manipulerade samtal med skyhöga bluffakturor gör de mig snarare rädd.
    Väldigt rädd faktiskt!..

    Jag försöker vara trevlig med kort och avvisande, och varje gĂĄng förbannar jag mig själv för att jag egentligen inte bara rĂĄkar tappa mottagningen pĂĄ mobilen typ…

    Ibland säger jag som det är, att jag blir livrädd och inte vill säga någonting mer.
    Kan man göra så? Hur gör du?

    Jag ser dock till att lägga in deras telefonnummer (som jag ju fattar att de byter titt som tätt) pĂĄ ”Svara ej”…

    #152798
    Flagstore.se
    Deltagare

    @Tian 52763 wrote:

    Usch.
    På två minuter ringde lika många telefonförsäljare nyss.
    Andreas frĂĄn Posten, och Camilla frĂĄn Barnnet.

    BĂĄda med lite ”undersökande frĂĄgor” och ”skall bara kolla att uppgifterna stämmer” och annat försök till smĂĄprat.

    Jag älskar inte telefonförsäljare.
    Av allt man läst, om inspelade / manipulerade samtal med skyhöga bluffakturor gör de mig snarare rädd.
    Väldigt rädd faktiskt!..

    Jag försöker vara trevlig med kort och avvisande, och varje gĂĄng förbannar jag mig själv för att jag egentligen inte bara rĂĄkar tappa mottagningen pĂĄ mobilen typ…

    Ibland säger jag som det är, att jag blir livrädd och inte vill säga någonting mer.
    Kan man göra så? Hur gör du?

    Jag ser dock till att lägga in deras telefonnummer (som jag ju fattar att de byter titt som tätt) pĂĄ ”Svara ej”…

    Jag svarar inte alls i telefon om jag inte vet vem det är. Brukar kolla i efterhand på hitta.se eller google om det var något jag ev borde svarat på. I minst 9 fall av 10 är det någon form av säljare!

    #152800
    HakanM
    Deltagare

    Tian, jag måste tala lite i egen sak. Jag jobbar med telefonen som mitt främsta arbetsredskap för att etablera kundkontakter. Att det på sina håll är skottpengar på telefonförsäljare är mig väl bekant :) Dock vet jag också att man via telefonkontakt kan etablera en alldeles strålande kund- säljarrelation. För mig som säljare gäller att jag:
    * Är klar och tydlig med mitt ärende
    * Är absolut ärlig vad gäller prisbild, villkor, eventuella begränsningar och så vidare
    * Är så påläst jag kan om den jag ringer
    * Inte tar upp en sekund tid i onödan för min kund med en massa tjafs (om nu inte kunden känner för att kallprata lite – det hör man snabbt)
    * Aldrig gör upp ett avslut enbart i telefon, utan ser till att ett snyggt och tydligt avtal kommer till i svart på vitt

    Att jag dĂĄ och dĂĄ ringer vid ett olämligt tillfälle, eller rĂĄkar vara den sjuttonde säljaren som ringer inom en kvart – det är smällar man fĂĄ ta. DĂĄ gör man en snabb och snygg sorti och ĂĄterkommer kanske med bättre timing en annan gĂĄng.

    #152802
    fredriktrane
    Deltagare

    -Hej, det är S** från Telen*.
    -Tack jag är inte intresserad.

    Samtal avslutat. Jag söker upp det jag behöver – inte tvärtom. Kategoriskt kanske men sĂĄ är det, oavsett om jag har en upparbetad relation (dĂĄ kan jag lyssna lite längre)

    #152804
    Tian
    Deltagare

    Flagstore, Några av mina kunder väljer att ringa istället för att skicka mail. Så jag behöver svara då jag kommer åt.
    (Dock jobbar jag ju mestadels i silververkstaden så det är inte alla gånger jag hinner / kan lyfta luren.. Detta hoppas man ju kunderna har förståelse för.. ;o)

    Jättebra Håkan, att du talar ur egen synvinkel!
    Jag fattar ju sĂĄklart att mĂĄnga ”pĂĄ andra sidan luren” liksom jag faktiskt älskar sina jobb och är stolta över det ocksĂĄ!
    Därför kan – eller vill jag ju inte vara varken otrevlig/för kort eller bara lägga pĂĄ luren.

    Din lista ser tämligen enkel ut. Tyvärr failerar många som ringer mig med både dessa enkla saker, och även många andra saker. (Många vet knappt vilket företag de ringer och har inte alls kollat upp vad vi/jag/företaget gör och säljer. Mycket, mycket klumpigt. Om jag nu skall lämna feedforward..;o)

    Det kanske är där de duktiga telefonarbetarna skiljs från de sämre?
    Sedan finns ju tyvärr riktigt fula bedragare som svärtat ert yrke rejält.
    Trist.

    Men jag känner i alla fall en krypande rädsla och ovilja när det rings och försöks sälja saker.

    Mina bästa relationer har jag med säljare som först kontaktat mig via mail.
    Dessa människor har jag är rätt kul relation med, och samsprĂĄkar gärna bĂĄde en och flera minuter med innan jag köper vad de erbjuder – till ett pris som passar mig sĂĄklart…

    #152806
    Tian
    Deltagare

    fredriktrane.
    Jag håller med dig!! Jag söker själv upp vad jag behöver!
    Ingen reklam-Tack skylten pĂĄ PostlĂĄdan har besparat mig mĂĄngen ”Ă…hh, vad sugen jag blev pĂĄ en sĂĄn och en sĂĄn” osv

    // Vidare ringde hemtelefonen alldeles nyss; ”- Anders frĂĄn Postkodlotteriet!!”
    DĂĄ orkade jag inte, utan bara lät luren hamna i uppochnedvänt läge…

    #152812
    Knivbutik.se
    Deltagare

    Har man själv blivit utsatt för bedrägeri av telefonförsäljare liksom jag har blivit så blir man milt sagt en smula skeptisk till hela den branschen.
    Testa att googla på de som ringer till er så kommer ni snabbt att märka att en väldigt hög andel av dessa inte har rent mjöl i påsen.
    Har själv skaffat en app till min smarta telefon som heter ”Call filter”. Där lägger jag löpande in alla säljare som dĂĄ genast blir automatiskt motade i grinden, man kan dessutom välja att lägga in en spärr mot alla nummer som t.e.x börjar pĂĄ 085010 o.s.v.

    #152815
    Per Nilsson
    Deltagare

    Jag pratar inte med säljare per telefon nu för tiden.

    Gör inte det ni heller. LÄGG PÅ DIREKT!

    Det är inte er skyldighet att säga ”nej tack” eller liknande. Snacka inte ens med dem.

    Alla ”vi ska uppdatera dina uppgifter” ska ni aldrig aldrig aldrig svara pĂĄ eftersom detta just är modus för telefonbluffare.

    Snacka ALDRIG – Lägg pĂĄ DIREKT – Argumentera INTE – Svara INTE pĂĄ deras frĂĄgor – Skit i att vara trevliga.

    #152819
    JohanR
    Deltagare

    Svarar och säger Nej ska inte ha nĂĄgot, ”nej ska inte binda mig till nĂĄgot, nej du behöver inte ĂĄterkomma senare” följt av ett ”men meh.. ” *klick*

    #152823
    Ggaiv
    Deltagare

    Truecaller på smarttelefonen är toppen, där finns ett gemensamt svara ej register.

    Sent from my GT-I9000

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 38 totalt)
  • Du mĂĄste vara inloggad för att svara pĂĄ detta ämne.