Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Telefonförsäljarrysningar…

Visar 8 inlägg - 31 till 38 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #152895
    Andreas
    Deltagare

    Om jag gillar att “småjäklas” med dem så kommer jag fortsätta med det.

    Tar personen på andra sidan illa upp, så kan han lägga på eller sluta ringa mig. Iofs ringer nästan ingen tel försäljare mig mera.

    Bra att inte uppge alla uppgifter när man registrerar företag.

    #152938
    SkalHuset.se
    Deltagare

    Jag hade en ganska annorlunda upplevelse med försäljare för ett tag sedan, det lät ungefär såhär:

    -Hej, jag heter Anna och ringer från Posten Logistik.
    -Hej.
    -Jag tänkte kolla hur du skickar dina paket?
    -Vi skickar med DHL.
    -Är ni nöja med det?
    -Ja, absolut.
    -Okej, då får jag tacka dig för att du tog dig tid.

    ????
    Jag blev verkligen paff, så jag var tvungen att fråga vad hon egentligen ville, eller det är kanske så dem jobbar i dessa dagar?

    #152967
    Internet Sweden
    Deltagare

    Huh, jag önskar att jag kunde lägga fram en universalnyckel som gäller för alla samtal och för alla näringsidkare – men det kan jag inte.
    Däremot kan jag ge er min syn och som delvis blir lite upprepningar av det som redan sagts i tråden, men era respektive verksamheter styrs ju av om ni överhuvudtaget vill/kan/behöver kallringas över telefon,
    med taffliga inledningar som “jag ringer bara för att undersöka..” – Yeah, right..

    Ett telemarketingsamtal kostar mellan 100-150 spänn att “köpa på stan”, för att någon ska slänga ut 150 spänn för att en förstajobbssäljare ska kallringa dig, så måste det såklart finnas profit i andra ändan.
    Och jag skulle säga att det ALDRIG rings ett samtal, utan intention att tjäna åtminstone 500-1000 spänn på dig – ALDRIG!
    Så när ett samtal kommer – ta först reda på varifrån dom ringer.
    Säger de “Tele2”, så frågar du: Jaha på uppdrag av “Tele2”, men ville ju veta från vilket företag som DU ringer från?
    Låt dem inte suga energi av dig – säg bara “ledsen, jag har inte tid med dig” och lägg på luren!

    Om du redan tvekar att svara när det ringer och du inte känner igen numret:

    – Truecaller.com är ett förträffligt verktyg, som alltså kan laddas ner som app till en smartphone och du kan då se vem numret är associerat med.
    (En liten passus dock – uppgifterna verkar vara aggregerade från flera källor och det har hänt fler än en gång att uppgifterna manipulerats och direkt felaktiga).

    – Varningsinfo:s app Mobilapp – bättre än NIX-registret. Nackdelen är att deras varningslista är dold för ickemedlemmar, så det är omöjligt för utomstående att veta typ/omfattning som är till grund för deras varning.

    Annars finns webbtjänster som:
    Vemringde.se (besökargenererade varningar)

    hitta.se – fretag, personer och platser – helt enkelt och Eniro.se – Sök företag, kartor, personer, telefonnummer

    Nummerupplysning – Se vem som har ringt dig på Telefonnr.se (visar ibland vem numret står på)

    Andra appar
    – Svensk Handel:s varningsapp Mobilapp – bättre än NIX-registret. är mer inriktad mot deras egna varningar, men kräver aktivt sökande från dig som användare.
    Även deras webbaserade varningslista rekommenderas Varningslistan – Svensk Handel – men med passus om att den är alltför tunn. Ett plus i kanten är dock att de sedan ett par månader numera skannar in bluffakturor.

    – En annan app som har ytterligare lite “studs” är Förenade Bolags “Bluffkoll” Bluffkoll.se – av Förenade Bolag | Bluffkoll som låter dig OCR-matcha en bluffaktura mot deras OCR-skannade varningar – riktigt smart!
    Förenade Bolag erbjuder även den mest kompletta varningslistan utan kostnad och har sedan flera år skannat in och tagit skärmdumpar mm på bluffares skrifter, de lägger till förändringar i bolagen (namnbyten, styrelse, adress mm.)
    VARNINGSLISTAN

    Nu kanske det kan tyckas märkligt att jag halkar in på bluffakturor när vi pratar om telefonförsäljare!?
    Men det är förstås avsiktligt från min sida eftersom dessa två företeelser i allra flesta fall går hand i hand – detta oavsett om du slänger på luren i örat på dem eller inte.
    Se upp för bedragarna som låtsar att de kommer från Google – Driva Eget, starta eget fretag, tidningen fr smfretagare

    Det är dessvärre så att telefonbedragare under flertalet år gjort det stört omöjligt för “mindre bedrägliga telefonsäljare” att få något sålt – speciellt om du har en skånsk accent.

    Kanske kan även dessa länkar ge viss vägledning:
    Se TV-inslaget och lär dig slå tillbaka mot fakturaskojarna – Driva Eget, starta eget fretag, tidningen fr smfretagare
    https://www.iis.se/domaner/registrera/oseriosa-metoder/
    https://www.iis.se/docs/TveksammaMetoder-webb.pdf
    https://www.iis.se/bloggare/peter/
    Målgrupp Företag | Internet Sweden | Varningskollen

    Mvh
    Peter Forsman | internetsweden.se
    För den som vill veta mer om mig: Om mig | Internet Sweden | Varningskollen

    #152969
    GregerA
    Deltagare

    Tack för ett bra inlägg Peter.

    Men det är väl ofta så att de som ringer är till stor del provisionsavlönade, och därmed inte får betalt om det inte blir någon affär? Vissa telemarketingbolag jobbar också helt på provision vad jag förstår (historien om Röda Korset t.ex). Så det finns nog många som jobbat mer eller mindre gratis under provanställningen. 😮

    Är det bluffbolag så tror jag det finns en ganska stark koppling mellan det företag som ringer och det som fakturerar – även om kopplingen inte är tydlig för en utomstående.

    Tyvärr blir det ju så att många arbetslösa tvingas att ta jobb som telefonsäljare, eftersom de kan få sin ersättning indragen om de tackar nej. Hade utbudet av arbetslösa varit mindre så hade nog den typen av skräpsamtal också minskat när det inte längre gick att få närmast gratis arbetskraft.

    Så det bästa man kan göra är att ge en telefonsäljare ett riktigt jobb … ;)

    #152970
    Internet Sweden
    Deltagare

    @Greger – Tack och precis så, jag generaliserade lite med flit..

    Men faktum är ju att även Amnesty, Rädda Barnen, Röda Korset och allehanda “good intention”-verksamheter jobbar efter samma kalkyl – och en prenumerant av en rullande månadsdonation kan jämföras med en mobilabbonemangskund – från “Telesäljarens perspektiv”.

    De ringer dig med an avsikt att få dig som löpande kund för sin uppdragsgivare. Och naturligtvis är det noga statistiskt uträknat, hur länge en kund är kund, hur mycket de årligen tjänar på kunden, hur jobbigt kunden anser det vara att avbryta prenumerationen, byta telenummer / abbonemang / leverantör osv.

    Det går alltså inte att rata allt – aftersom det handlar om den uppringdes medömkan, värdegrund, intresse, storlek på plånbok mm mm.

    Men vi kan konstatera att telesäljare jobbar i en “viss uppförsbacke”..

    Men precis som du säger så TVINGAS också (i synnerhet) ungdomar att söka lediga jobb i platsbanken, har de då ingen erfarenhet, så blir listan ganska kort och valet står mellan att sälja per telefon eller att vända hamburgare..och vissa är kanske mer smorda i munnen än de är händiga..

    Och det är inte helt ovanligt att skojarföretagen raggar just ungdomar via arbetsförmedlingen, som staten alltså bokstavligen tvingar ungdomarna att söka..för att de inte ska bli av med det ekonomiska stöd de kanske annars får.
    Detta anser jag är djupt beklagligt..

    Vad gäller koppling mellan teleskojarbolag och bluffakturerande bolag, så är det inte helt ovanligt att bolagen förenas genom gemensamma styrelseledamöter, telefonnummer eller boxadresser, som det är ganska lätt att hitta genom diverse upplysningstjänster som allabolag, ratsit, 121.nu osv..
    Exempelvis: Zsigardi, Istvan (se: verksamhetet)

    Så avslutningsvis så är jag helt överens med dig – för många telefonsäljare är det ett “förstajobb” som de tvingats att söka och som de självmant lämnar så fort det finns möjlighet.
    Det är heller inte helt ovanligt att säljarna efter ett par månaders jobb kommer till länsat, igenbommat kontor och blir blåst på en månadslön eller ett par.

    Och tvinga Arbetsförmedlingen att ta ansvar för sin tjänst Platsbanken och därmed frammana en “granskning light” av arbetsgivare som annonserar..

    Mvh
    Peter Forsman | internetsweden.se

    #152973
    shavingroom
    Deltagare

    För oss som jailbreakar sin iphone kan jag rekommendera WhoIsCalling som slår upp alla inkommande samtal on the fly. På så sätt kan du se direkt om det är en säljare eller ett företag du inte hört talas om.

    #152977
    HakanM
    Deltagare

    Det kanske är dags att hyfsa diskussionen. Telefonförsäljare är givetvis inte stöpta i en och samma form. Visst är det så att det finns en stor grupp förstagångsjobbare som skall ringa på ackord efter en tilldelad lista och dessutom läser inannantill från mer eller mindre intelligenta manus. Dessa har ofta minst sagt tveksamma produkter/tjänster att erbjuda. Naturligtvis är detta irriterande (det tycker jag också – kunskap och respekt är förutsättningar för att göra ett bra jobb).

    För min egen del vet jag att jag arbetar på ett högst seriöst företag, med produkter och tjänster som jag kan stå för till 100%. Jag arbetar självständigt under stort eget ansvar. Det finns inga färdiga telefonlistor och inget färdigt manus. Jag litar istället till min mångåriga erfarenhet som säljare (både som fältsäljare och nu via telefon). Varje samtal är unikt.

    Jag gör min egen prospektering. I den processen kan jag, mot bakgrund av min erfarenhet, sålla bort de flesta kundämnen som av någon anledning inte passar eller inte kan utnyttja det jag har att erbjuda. De företag som kvarstår i den filtrerade listan har jag inga betänkligheter att kontakta. Jag vet att sannolikheten är rätt stor att vi åtminstone kan ha en seriös diskussion om mitt erbjudande.

    Jag är faktiskt stolt över det jag gör och jag vet att de tjänster jag erbjuder har varit till stor nytta för mina kunder.

    #152978
    Parvelito
    Deltagare

    Håkan, du har säkert rätt. Problemet för de flesta småföretagare är att det är inte mer än 1-2st av 100 som är seriösa av dem som ringer. Det gör att småföretagare har taggarna utåt, och det är en försäljningskanal som fått det mer och mer motigt. Som företagare vet jag vid det här laget att sannolikheten för att en säljare som ringer skulle vara seriös är väldigt liten. Efter ett tag kan man de flesta finterna och anar att nu är det något lurt på gång. Då blir man rätt så dryg och otrevlig, och ni som är seriösa är att beklaga.

Visar 8 inlägg - 31 till 38 (av 38 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.