Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande förskottsbetalning och fortnox?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99102
    jpimport
    Deltagare

    Hejsan
    Jag har stora bekymmer med att få förskottsbetalningar att gå ihop med fortnox.
    Som jag lärt mig bokföra enligt faktureringsmetoden ska det ske enligt följande, först när pengarna kommer in:
    1920 xx
    2420 xx
    2611 xx

    Och därefter när varan skickas
    2420 xx
    3051 xx

    Momsen bokförs vid första tillfället av de två transaktionerna vilket som jag förståt av skatteverket är rätt. När jag använder fortnox och skapar fakturor uppstår dock följande problem, när fakturan skapas så bokförs den enligt följande:
    1510 xx
    3051 xx
    2611 xx

    För att hantera detta fick jag svar från fortnox kundservice att skapa ett betalningssätt för förskott mot 2420, vilket när jag använder inbetalning gör följande verifikation
    2420 xx
    1510 xx

    Därmed blir problemet när jag registrerar inbetalningarna, eftersom som jag skrev tidigare bokförs momsen vid inbetalningen eller när varan skickas, vilket som sker först. Den sista verifikationen(som egentligen är den första när pengarna kommer in) sker som följande
    1920 xx
    2420 xx
    2611 xx

    Alla tre verifikationer krävs således för att hantera allt från betalningen till ordern, de två första kan jag inte ändra då de är förbestämda i systemet. Problemet som uppstår är att momsen nu blir bokförd 2 gånger, både när varan skickas och när jag får betalt. Hur ska jag lösa detta? hur gör ni andra som använder fakturametoden?

    #155199
    david71
    Deltagare

    Ska det behöva vara så besvärligt? Själv bokför jag i två steg:

    * Inkommen order som försäljning, utgående moms och uppkomst av kundfordran
    * Inkommen betalning tar bort kundfordran.

    #155201
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja inget är enkelt i Fortnox kan jag garantera (visst snygga diagram kan man få ut och det är ju i för sig bra)

    @david71 55416 wrote:

    Ska det behöva vara så besvärligt? Själv bokför jag i två steg:

    * Inkommen order som försäljning, utgående moms och uppkomst av kundfordran
    * Inkommen betalning tar bort kundfordran.

    #155203
    david71
    Deltagare

    @Jimmy Öström 55418 wrote:

    Ja inget är enkelt i Fortnox kan jag garantera (visst snygga diagram kan man få ut och det är ju i för sig bra)

    Nu använder jag Fortnox också men jag menade att själva förfarnadet att bokföra förskottet i tre steg lät krångligt.

    #155204
    jpimport
    Deltagare

    @david71 55420 wrote:

    Nu använder jag Fortnox också men jag menade att själva förfarnadet att bokföra förskottet i tre steg lät krångligt.

    okey men blir det godkänt av revisor/skatteverket att göra som du gör? som jag förstått det så ska förskott bokföras med moms när pengarna kommit in och därefter kvittas mot fodran när varorna skickas ut eftersom det sker senare?

    #155207
    david71
    Deltagare

    @jpimport 55422 wrote:

    okey men blir det godkänt av revisor/skatteverket att göra som du gör? som jag förstått det så ska förskott bokföras med moms när pengarna kommit in och därefter kvittas mot fodran när varorna skickas ut eftersom det sker senare?

    Nu kan det vara jag som missat något men jag tror det är ok som jag gör, någon annan får gärna flika in och rätta mig om jag har fel.

    Jag bokför momsen när beställningen kommer och samtidigt bokför jag en försäljning och en uppkommen kundfordran. Alltså jag utfärdar en faktura helt enkelt.

    Eller pratar du om att du får betalt innan själva ordern kommer? I sådant fall skulle jag bokföra hela det inbetalade beloppet som kortfristig skuld.

    #155315
    jonny
    Deltagare

    Om du utfärdar en faktura i samband med beställningen bör du kunna bokföra det som en vanlig betalning. Att du skickar varan först efter mottagen betalning borde inte spela någon roll, tycker jag.

    #155334
    connywesth
    Deltagare

    Jag skulle nog utfärda en kontantfaktura vid första tillfället när förskottsbetalningen kommer in och då sker hela förloppet på en gång, sen är det bara att leverera.

    Men jag kör inte fortnox utan VISMA/SPCS Administration 1000.

    #155337
    GregerA
    Deltagare

    Grundregeln är egentligen att momsen debiteras när varan omsätts.

    Jag vet att det är tillåtet att redovisa momsen redan vid förkottet om betalningen avser en förutbestämd vara – till skillnad mot allmänna förskott (vouchers) som kan användas för att köpa varor med olika momssatser. Men jag har inte uppfattat det som ett krav. Dessutom är det ju i allmänhet bara någon dags skillnad mellan inbetalning och leverans/avräkning, så frågan är nog mest av akademisk natur.

    Vi kör i alla fall in förskottsinbetalningar på ett förskottskonto (2420), som de sedan räknas av från vid leverans. Vi har knutit förskott till ett särskilt betalsätt som är knutet till förskottskontot. Momsen redovisas alltså vid leverans, då fakturan skrivs ut. Det borde funka i alla affärssystem.

    Vid betalning bokförs alltså:
    D1930 100:- (bank)
    K2420 100:- (förskott från kunder)

    Vid leverans bokförs:
    D2420 100:- (förskott från kunder)
    K3010 80:- (försäljning 25% moms)
    K2611 20:- (moms 25%)

    Om du vill redovisa momsen redan vid inbetalning så blir det oftast bakvänt för affärssystemet, eftersom momsen alltid redovisas när fakturan skrivs ut. Annars måste du på något sätt ställa in de orderna så att det blir momsfri försäljning på de fakturorna.

    Det känns också lite bakvänt att redovisa moms på något som ännu inte är en intäkt.

    Vår revisor har inte anmärkt på något, och vi har väl gjort sex bokslut vid det här laget.

    #155338
    connywesth
    Deltagare

    När jag fick förskottsfaktura från min revisor så gjorde han först en faktura som det stod á conto på och den hade ingen specifikation av moms.

    Sen när han leverade avsräkningsfakturan så var momsen specificerad och betaldningen drogs från á conto som delbetalning.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.