Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › ByrĂ„krati och viktiga papper!
- Detta Àmne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 12 Är, 10 mÄnader sedan av
Andreas.
-
FörfattareInlÀgg
-
21 december, 2012 kl. 17:12 #99384
Andreas
DeltagareKan nÄgon förklara Ät mig hur större företag hanterar all byrÄkrati, dvs dÀr de krÀvs kopior pÄ företagsinformation, skuldintyg, register samt information om Àgarna osv.
Direkt som vi vill byta betalsystem, öppna en ny tjÀnst eller liknande sÄ krÀvs de en massa papper. FÄr springa till flera myndigheter och fÄ ut rÀtt papper osv. Detta underlÀttar ju inte direkt av att man blandar in olika nationaliteter och företag i olka lÀnder.
Större företag med verksamhet i mÄnga lÀnder mÄste ju ha ett smidigt sÀtt att sköta byrÄkratin en att springa till alla enheter som utfÀrdar detta.
Ja, ni som vet… LĂ€r mig!
21 december, 2012 kl. 23:40 #157552connywesth
DeltagareSamma sak gÀller större företag, men största skillnaden Àr att de har sÀrskilt anstÀlld personal som gör detta jobb, det Àr inte CEO sjÀlv som springer med papper i företag som Volvo, ABB, Ericsson m.m.
I vissa fall krÀvs det att CEO/VD undertecknar vissa papper men annars kan de delegera rÀtten att teckna firman inom vissa omrÄden.
Det brukar vara VD sekreteraren som förbereder alla papper som VD ska underteckna och sĂ„ lĂ€ser VD sekreteraren igenom och uppmĂ€rksammar VD pĂ„ ”konstigheter” eller frĂ„gor att fundera vidare pĂ„ i de papper som ska hanteras. Sen ar de ofta egna jurister som kollar det juridiska, de har ekonomer som rĂ€knar, de har sĂ€rskilda personer som snackar med facket m.m.
VD har oftast en fullmatatd agenda med att trÀffa Àgare, styrelse, större kunder och sin interna ledningsgrupp som bestÄr av de högsta cheferna i en stor koncern. VD Àr ofta ute och reser för att kika pÄ dotterbolag med problem men besöker ibland Àven de som rullar pÄ och gÄr bra.
Större företag har ofta mÄnga dotterbolag och varje dotterbolag mÄste ha samma pappersexercis. Vissa stora koncerner brukar dock samla upp administration i sÀrskild adotterbolag eller pÄ koncernnivÄ (finns flera exempel pÄ internbanker som jag gissar att Volvo Finans exempelvis som sköter krediter till kunder).
Som ett exempel kan nÀmnas att Percy Barnevik som var VD för ASEA Brown Boweri (ABB) ofta jobbade 60-80 timmar i veckan!!! Utan en stab med personal som tog hand om detaljerna skulle han aldrig klarat att hÄlla ordning pÄ alla Àrenden han skulle hantera. Han var en mÀstare pÄ att delegera. Det Àr en viktig del i ledarskapet att kunna delegera pÄ rÀtt sÀtt och lita pÄ sina medarbetare.
22 december, 2012 kl. 08:18 #157558Andreas
DeltagareHej, tack för ett utförligt svar.
Visste nog de mesta redan och ditt svar underlÀttade det inte direkt för mig.
FÄr vÀl anstÀlla en sekreterare, som Àven kan sköta skrivandet hÀr pÄ ehandel.se
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.