Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande 118218 – varning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95564
    Patrik
    Deltagare

    Vill höja ett varningens finger för företaget 118218 som också kallar sig för Nummerupplisning.se

    De använder aggressiv marknadsföring och lurar till sig försäljning. En säljare ringde upp mig här om veckan och sa att de ville kolla så att företagsinformationen stämde. Jodå det gjorde den, sa jag. Då fråga hon om jag var intresserad av att betala för att komma högre i sökresultatet på deras sida (eller om det var att jag fick ha med en länk eller liknande). Nej det var jag inte, och undrade om hon kunde repetera vart hon ringde ifrån. Nummerupplysningen 118218 fick jag som svar. Eftersom jag inte ens köper från Eniro och Hitta så tackade jag nej. Fick då som svar att hon låter mig ligga kvar på grundnivån eftersom jag gjorde det förra året. Okej, det kan du väl få sa jag. Eftersom jag aldrig har betalat en spänn till dem tidigare så insåg jag inte att jag just hade köpt deras “grundpaket”, vilket innebär att man kan söka upp mitt företag på deras hemsida. Två dagar senare kom en faktura på 1913 kr med 10 dagars betalningsvillkor.

    Jag mailade dem och bad dem genast ta bort mig från deras sida då jag inte vill stödja deras bluffverksamhet. Jag sa också att om jag ser minsta lilla påminnelse så kommer jag anmäla dem för brott mot marknadsföringslagen som säger att aggressiv marknadsföring är otillåtet. Skrev också att jag tänker anmäla dem för bedrägeri då de skickar bluffakturor på saker som inte har beställts.

    Än så länge har jag inte hört något, men jag återkommer nog i ärendet. Är det någon annan som har någon story om dem?

    #118959
    GregerA
    Deltagare

    Inte om just dem, men det ringde någon från dinregion.se i ett liknande ärende – som jag naturligtvis tackade nej till.

    Om de ställer en fråga av typen “skall du ligga kvar som tidigare”, eller “du vill väl synas här” … så brukar jag försöka svara “Så länge det inte kostar något”.

    Är de allt för påstridiga så brukar jag fråga hur mycket de är beredda att betala för att få använda mitt varumärke i sin produkt.

    #118962
    nobynator
    Deltagare

    Var också med om något liknande förra året när de ringde från ett ställe och sade att det var någon som ville regga en domän med mitt firmnamn .com och om jag ville stoppa det och isåfall kunde de göra det åt mig om jag beställde ifrån dem och kostnaden skulle bli 400kr för domänen.

    Aldrig hört talas om denna bluff tidigare så jag nappade i princip men i sista sekunden bad jag honom återkomma nästa dag. Under dagen kollade jag upp ifall det stämmer och hur mycket det skulle kosta att regga en .com domän då min uppfattning var att så dyrt kostar inte en .com domän och visst var allt en bluff. Efter en googling fick jag massa träffar där folk skrivit samma story och gått på det hela.

    #118963
    Patrik
    Deltagare

    Svaret jag gav var “Måste man vara med i det här? Jag vill inte betala något”. Så då la hon mig i den billiga kategorin och skickade en faktura.

    Jag har hittat en del trådar på nätet om dem, så jag verkar ju inte vara ensam. Ville mest varna här på forumet. Och jag kommer naturligtvis inte betala något till dem.

    #118970
    hansanders
    Deltagare

    Finns det överhuvudtaget något företag som är seriöst och samtidigt säljer på telefon ?
    Jag tycker att det idag är tretton på dussinet av de som ringer upp som har ett extremt svajigt budskap.
    Ett varningstecken: Den uppringande ställer diverse olika frågor, alltifrån -“hur är läget i Xxxx idag ?” till -“vill du sänka dina xxx-kostnader ?”
    Att de orkar fortsätta måste ju bero på att många går på snacket.

    Tyvärr. Idag kan man inte som seriös ens försöka att sälja något per telefon, tack vare dessa bimbos !

    #118973
    Richie72
    Deltagare

    @GregerA 15319 wrote:

    Är de allt för påstridiga så brukar jag fråga hur mycket de är beredda att betala för att få använda mitt varumärke i sin produkt.

    Helt lysande! :D

    Man kan vara ännu aggressivare och när de frågar om man vill ligga kvar som tidigare kan man säga: VA!! Har ni använt vårt varumärke i era kataloger utan vår tillåtelse?

    Om det är okej så lånar jag gärna din fras nästa gång en annonssäljare ringer. Men du kanske har patent på den?

    #118994
    GregerA
    Deltagare

    @Richie72 15336 wrote:

    Om det är okej så lånar jag gärna din fras nästa gång en annonssäljare ringer. Men du kanske har patent på den?

    Det har jag visserligen, men mot en symbolisk royalty så kan du få uttnyttja det … :D

    #119019
    Thomas THL
    Deltagare

    @Richie72 15336 wrote:

    Helt lysande! :D

    Om det är okej så lånar jag gärna din fras nästa gång en annonssäljare ringer. Men du kanske har patent på den?

    Om du ligger kvar på Gregers grundpaket (som du gjorde förra året) så kan du använda den. :)

    #119362
    Patrik
    Deltagare

    Om det är någon som undrar hur ärendet slutade så kan jag meddela att jag idag vann striden mot dem, det tog bara en vecka, trodde faktiskt att jag skulle behöva möta dem i Tingsrätten ett tag.

    Jag fick inte direkt några uttömmande svar från deras sida, deras kundservice svarar i princip så här på alla mail man skickar:

    Hej,

    Enligt bifogad ljudfil har du beställt varan.

    MVH
    Kundtjänst”

    Inspelat på samma fil framgår också att jag gång på gång säger “nej” och “jag vill inte betala för något”. När jag påpkear det fick jag bara svar att “avtalet är bindande”. Dessvärre för 118 218 så finns det mängder med saker en jurist skulle kunna sätta dit dem på i den filen som de skickade till mig och när jag påpekade det så gav de tillslut vika (efter mycket om och men). Jag skickade med ett rättspraxis från marknadsdomstolen som dömde en av deras kollegor för samma sorts verksamhet.

    #119363
    timmy
    Medlem

    Får en säljare spela in ett samtal utan att upplysa om det? När jag tänker efter så har jag bara blivit informerad om inspelning när man själv ringer någon kundservice

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.