Håller med om att de emellanåt har bra tester, men med IDGs “nya” inriktning med fokus på e-business bör de vara mer fokade på webbshopleverantörerna.
Jag ser det på samma sätt som en schysst biltidning som har tester av Audis nya A4, Volvos XC 60, osv. skulle IDG kunna ha tester av Xeleras nya NX2, Jetshops nya 2.0 osv. Det är mycket snack om trender, affärsidéer och marknadsföring med ofattbart lite om e-handelns motorer: webbshoparna.
Med tanke på den fragmenterade webbshopmarknaden bör detta kunna bli en stående artikelserie.
Eller så gör du det Dan och säljer undersökningen till IDG för en ovärdigt hög summa pengar…
Jag håller med, ett test liknande webbhotellstestet som jag också tycker är helt okej skulle inte vara dumt.
Som Fredrik skriver, det fokuseras väldigt lite i IW på på själva verktyget i förhållande till vilken stor del det ändå är av en ehandel och en ehandlares vardag.
Att utvärdera e-handelssystem och hyrshoppar är ju ett mycket tidskrävande jobb om det skall bli bra, vi gör löpande utvärderingar som omvärldsbevakning och även som del av kunduppdrag där vi gör upphandlingar av system.
Det bästa förslaget jag har för den här sajten är att göra det med hjälp av användarna på något sätt. Jag skulle gärna själv bidra på något fiffigt sätt
Nu är väl publiken idag kanske inte de som använder de större kommersiella systemen (Intershop ES6, ATG, Wipcore eNova, IBM Websphere Commerce, MS Commerce Server, Hybris, Elastic Path etc) utan fokus bör säkert ligga på lösningarna för små och medelstora bolag. Där har vi ju ett antal vassa hyralternativ i Sverige och även ett antal leverantörer av mindre system som kanske kan vara relevant att få upp i någon matris.