Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ångerrätt och distansavtalslagen

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101005
    RickardP
    Deltagare

    En kund har köpt en printerserver av oss och tycker efter användning inte att den var tillräckligt bra så kunden ångrar köpet.

    Eftersom han öppnat förpackningen och dessutom medger att han använt produkten så skrev jag till honom att vi kommer ta ut en värdeförminskning av produkten vid återbetalning.

    Han hävdar dock att enligt konsumentlagen har han rätt att undersöka produkten utan prisavdrag och att denna typ av produkt går inte att undersöka utan att “använda” den.

    Vad säger ni, nu snackar vi en produkt som med frakten gick på 227kr inkl. moms så ingen big deal egentligen men jag anser att man måste bestämma sig vart gränsen går.

    Sen anser jag ju att man bör inte behöva betala tillbaka frakten till kunden då det är en tjänst som är utförd, hur har ni andra löst detta?

    #174263
    FredrikGust
    Deltagare

    Detta är nog ett typiskt exempel på att bara acceptera returen som den är såvida kunden inte gjort åverkan på produkten vid sin test. Kunden har förmodligen haft all avsikt att behålla produkten tills den visade sig ej uppfylla önskemålen, vilket är ett fullgott skäl att åberopa ångerrätten utan avdrag på priset. Enligt ehandelslagen ska du betala tillbaka även frakten till kunden. Returfrakten står dock kunden för.

    Lärdomen man gör när detta händer är att gå igenom bilder och texter så att om man kan förhindra att det händer igen pga produktinformationen och uppdatera med sådant som ev saknas eller behöver beskrivas bättre.

    Returnerade produkter med öppnade förpackningar får man vara lite kreativ för att sälja om den ej går sälja som ny.

    #174264
    Ekraft
    Deltagare

    Lite Off Topic, men jag ser vad du säljer, och var du köper sakerna. Ett tips är att billigare tillbehör kan man köpa direkt i Kina, för betydligt mindre pengar, och sedan öka sin marginal när man säljer dem. Då har man i alla fall lite utrymme för att ta reklamationer, returer och liknande.

    Ett annat förslag är att öka marginalen på saker som “kan krångla”. Att vara billigast på Prisjakt brukar attrahera kunder som verkligen är de snålaste och jobbigaste man kan hitta på denna jord.

    #174266
    RickardP
    Deltagare

    @Ekraft 84439 wrote:

    Lite Off Topic, men jag ser vad du säljer, och var du köper sakerna. Ett tips är att billigare tillbehör kan man köpa direkt i Kina, för betydligt mindre pengar, och sedan öka sin marginal när man säljer dem. Då har man i alla fall lite utrymme för att ta reklamationer, returer och liknande.

    Ett annat förslag är att öka marginalen på saker som “kan krångla”. Att vara billigast på Prisjakt brukar attrahera kunder som verkligen är de snålaste och jobbigaste man kan hitta på denna jord.

    Tack för tipset men vi har valt att inte ha ett eget lager utan kör dropshipping och då är Kina inte ett alternativ i dagsläget.

    Att ligga billigast på prisjakt gör att vi får kunder som vi annars inte skulle fått då vi är små och inte har ett namn ännu.

    #174267
    RickardP
    Deltagare

    När det gäller det här fallet så kom jag på efter läst igenom distansavtalslagen igen (den kan man inte läsa för få gånger) att ångerräten gäller ju inte för köp med totalt värde understiger 400kr.

    Den glömmer jag bort hela tiden..

    #174268
    jonathanb
    Deltagare

    400kr gränsen gäller vid torghandel, inte distanshandel.

    Skickat från min XT1562 via Tapatalk

    #174020
    Safar
    Deltagare

    Jag är för service & att man har en hög tröskel för att acceptera saker för företagets namns skull. I detta fall tycker jag att kunden utnyttjat lagen till sin fördel. Att betala hem, prova, använda & lämna tillbaka & bergära alla pengar tillbaka? Nej, jag hade ett ner foten. Sen är allt i relation till ork och pengar, kommer det att ta för mycket energi kanske man ska svälja stoltheten. Svårt.

    #174021
    Qarillion
    Deltagare

    Vi har själva råkat ut för liknande. En kund köpte ett elverk av oss som skulle användas under en festival. Han visste att den för en del oväsen men var osäker på hur mycket, men ville ha ett även om vi informerade om att ett bensindrivet elverk låter en del.

    Han beställde ett och använde det förmodligen under festivalen och ville sedan returnera den för att den väsnades för mycket. Vi tyckte att den var lite väl begagnad då den faktiskt var använd både med motorolja och bensin så vi slog lite samtal för att kolla upp det och det visade sig att om vi hade drivit detta vidare så hade vi nog inte vunnit.

    Svaret vi kom fram till även om det blev lite luddigt var att “kunden får göra det som krävs för att han skall kunna testa produkten” även om det innebär att man måste som i vårt fall fylla på med olja/bensin och göra produkten omedelbart mindre värd för oss.

    Kan dock tilläggas att detta var innan regler om varuminskning kom till. Så i vårt fall kanske vi hade kunnat ta denna varuminskning idag, men på den tiden så fanns inget sådant.

    Men svaret bör lyda “att kunden får göra det som krävs för att testa varan”.

    I vårt fall så fick kunden stå för returfrakten och vi krediterade hela ordern. Men fick sälja elverket som “prov.ex” med en värdeminskning på cirka 1500:- om jag inte minns helt fel.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.