Ångerrätt/skyldighet som säljare bla hygienvaror?

Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ångerrätt/skyldighet som säljare bla hygienvaror?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99958
    Jolo
    Deltagare

    Hej alla där ute som har koll på detta med ångerrätt. :)

    Jag ska sälja inredning, bla täcken o madrasser.
    Jag har försökt att få reda på vad som gäller med ångerrätt men det är svårt att hitta klockrena svar.

    Jag ringde bla konsumentverket med föjande frågor:

    Vad gäller angående ångerrätt på hygienartiklar?
    Räknas Sängkläder / täcken / kuddar / madrasser till hygienartiklar?
    Varför har stora etablerade butiker olika bestämmelser angående detta på sina webbsidor?
    Var finns info för konsumenten / företagaren om vad som innefattar hygienartiklar?
    Vid retur, ska kunden då även ha tillbaks fraktkostnaden, förutom pengarna för varan?

    Svar från konsumentverket:

    Det finns inget som heter hygienvaror, företag som skriver detta bryter mot lagen, det finns inte ens ett hinder för ångerrätt vad det gäller underkäder eller badkläder fast många butiker påstår detta. Om kunden ångrar sitt köp måste säljaren betala tillbaks produktkostnaden men även den frakt som konsumenten betalade för hemleveransen.

    Handläggaren lät ganska osäker och patade om att saker måste upp i domstol innan de kunde lagstiftas osv..så jag gissar på att man kan få lite olika svar beroende av vem som svarar för dagen.

    Själv har jag ingen lust att köpa en ny säng eller sängkläder i tron om att de är nya fast i själva verket så har “Farbror Greta” m fl svettiga rumlat runt i den eller dessa i två veckor!! :rolleyes:

    Hur ställer ni er personligen till detta?

    Skulle ni tycka det vara ok att köpa ett täcke och dessutom betala fullpris när det eventuellt har varit på kvalsterbesök i okänd säng? 😮

    Finns det någon som har kunskap om detta, tips, ideer eller som själva säljer “hygienvaror “.
    Finns det kanske någon annan instans som man kan ringa till och fråga om detta?

    Tacksam för svar!

    #162875
    Prix
    Deltagare

    Svensk handel ska man som företag höra av sig då konsumentverket endast är för konsumenter.

    Plombera det. Och på så sätt kan du skriva att är man inte nöjda med färg eller mönster kan de returnera produkt men då i ett fortfarande plomberat skick.

    #162880
    Jolo
    Deltagare

    Tack för svar, jo jag fick vara “kund” för att få svar från konsumentverket, men det var ju bra att höra vad de säger till kunder :)

    Ringde Svensk Handel, fick bra svar fast jag inte var medlem! :)

    Bla sa de (i motsats till konsumentverket) att man inte behöver betala tillbaks fraktkostnaden om kunden ångrar sig (denna blir då förbrukad). Fraktkostnad är man endast skyldig att betala tillbaks vid en reklamation.

    Tyvärr kan varorna inte plomberas, och oavsett har kunden rätt att öppna varan (om det krävs för att undersöka den) oavsett plombering. (enligt svensk handel)

    Tack för hjälpen!

    Finns det fler där ute med erfarenhet av att sälja “hygienvaror” så dela gärna med er av tips!

    #162882
    Prix
    Deltagare

    Man blir glad att man hör att de hjälper även de som inte är medlemmar. Att betala tillbaka fraktkostnad eller ej är något som har varit på tapeten flera gånger, jag betalar tillbaka den då jag tror kunden blir nöjdare på så sätt.

    #162883
    jonathanb
    Deltagare

    Kunden ska returnera varan i “väsentligen oförändrat skick”. Kunden har rätt att bryta eventuella plomberingar om det krävs för att undersöka varan. Jag skulle misstänka att du får räkna med en del returer av öppnade förpackningar där du behöver packa om varan i ny förpackning och/eller sälja returvaran till nedsatt pris.

    Varan ska inte vara använd, endast undersökt. Får du tillbaka ett använt täcke eller liknande ska du kunna neka returen.

    Du ska som du skriver inte stå för returfrakten, däremot ska du återbetala kunden hela köpesumman. En hög returfrekvens kan alltså slå hårt på marginalerna.

    #162926
    E-avtalet
    Deltagare

    @Jolo 63486 wrote:

    Ringde Svensk Handel, fick bra svar fast jag inte var medlem! :)

    Bla sa de (i motsats till konsumentverket) att man inte behöver betala tillbaks fraktkostnaden om kunden ångrar sig (denna blir då förbrukad). Fraktkostnad är man endast skyldig att betala tillbaks vid en reklamation.

    Tyvärr kan varorna inte plomberas, och oavsett har kunden rätt att öppna varan (om det krävs för att undersöka den) oavsett plombering. (enligt svensk handel)

    Hej,

    Här kommer några generella svar på dina frågor. Tyvärr är det alltid svårt att ge ett exakt svar eftersom det kan variera från situation till situation.

    När det gäller fraktkostnaden så du återbetala vad kunden betalt till dig (enligt tvingande lag). Däremot skall kunden stå för returfraktkostnaden såvida ni inte avtalat något om något annat.

    Precis som skrevs tidigare i detta inlägg skall varan returneras ” i väsentligen oförändrat skick”.

    Du får plombera varor om dess “skick” kan bli förändrat om kunden skulle byta plomberingen, men det innebär inte automatiskt att du kommer undan ångerrätten om plomberingen bryts.

    Ska man dra detta till sin spets måste kunden ha möjlighet att undersöka varan och det kan innebära att en plomberingen måste brytas.

    När det gäller vissa varor såsom CD skivor och liknande har man dock automatiskt ett skydd i lagen som gör att du kan neka ånger vid bruten plombering.

    Här är några exempel på undantag som vi listar i E-avtalet:

    [IMG]http://eavtalet.com/uploads/50a785cb819d8b0816526a3f73dc8237.JPG[/IMG]

    Frågan är alltså om kunden kan undersöka vara utan att behöva bryta plomberingen ?

    #162944
    Jolo
    Deltagare

    Hej E-avtalet och alla andra! :)

    Enligt Svensk Handel som jag pratade med menade det att följande gäller:

    Om kunden ångrar sitt köp behöver inte säljaren betala tillbaks frakten som köparen betalt för att få hem varan. (denna frakt är då förbrukad av kunden)

    Om kunden ångrar sitt köp måste köparen stå för returkostnaden tillbaks till säljaren.

    Om kunden skickar tillbaks varan pga att något är fel på varan/reklamation så måste säljaren betala tillbaks frakten som köparen betalt för att få hem varan samt returfrakten.

    För mig låter detta ganska logiskt och jag hoppas att det stämmer! :confused:

    För om en kund beställer hem tex en svart soffa men ångrar sig och vill ha en blå och kanske tom ångrar sig en tredje gång och vill ha en svart iallafall så verkar det orimligt att säljaren ska skicka 3 olika soffor fram och tillbaks och sedan vara skyldig att betala tillbaks kundens fraktavgift för att denna har svårt att bestäma sig. Frakt av möbler och andra stora saker är en ganska stor kostnad och om man skulle gå in för det skulle man ju i princip kunna få en liten nystartad butik i konkurs genom sätta detta i system. 😎

    Nu vet jag att det är helt olika regler för e-handel och en fysisk butik men:

    En annan vinkel på det är att om man köper något i en butik så är det ju ingen som ersätter dina bilkostnader för att du kör fram och tillbaka för att besöka butiken, oavsett om du köper något eller åker hem tomhänt.

    Jag har heller aldrig fått bilersättning när jag köpt något och när jag kommit hem upptäckt att varan var trasig och jag måste åka tillbaks för att byta den..men det borde man kanske få?

    Vad menas med specialtillverkat för kund egentligen, vissa av de varor jag säljer kommer tillverkas till kunden först när denne lagt sin beställning, dock gäller detta alla standard-storlekar så det är ju inte specialmått det handlar om??

    :confused: :confused: :confused:

    #162969
    E-avtalet
    Deltagare

    @Jolo 63558 wrote:

    Hej E-avtalet och alla andra! :)

    Enligt Svensk Handel som jag pratade med menade det att följande gäller:

    Om kunden ångrar sitt köp behöver inte säljaren betala tillbaks frakten som köparen betalt för att få hem varan. (denna frakt är då förbrukad av kunden)

    Det är en vanlig uppfattning men tyvärr fel, antingen fick du fel råd eller så är det en missuppfattning. Sä är står det i lagen:

    14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.
    Har näringsidkaren enligt avtal med konsumenten levererat en ersättningsvara, skall näringsidkaren alltid betala skälig ersättning till konsumenten för dennes kostnader att sända tillbaka varan. Näringsidkaren skall informera konsumenten om denna rätt till ersättning när ersättningsvaran levereras.

    Om kunden ångrar sitt köp måste köparen stå för returkostnaden tillbaks till säljaren.

    Rätt (såvida inte annat har avtalats)

    Om kunden skickar tillbaks varan pga att något är fel på varan/reklamation så måste säljaren betala tillbaks frakten som köparen betalt för att få hem varan samt returfrakten.

    Rätt

    För om en kund beställer hem tex en svart soffa men ångrar sig och vill ha en blå och kanske tom ångrar sig en tredje gång och vill ha en svart iallafall så verkar det orimligt att säljaren ska skicka 3 olika soffor fram och tillbaks och sedan vara skyldig att betala tillbaks kundens fraktavgift för att denna har svårt att bestäma sig. Frakt av möbler och andra stora saker är en ganska stor kostnad och om man skulle gå in för det skulle man ju i princip kunna få en liten nystartad butik i konkurs genom sätta detta i system. 😎

    Returer kommer orsaka kostnader, men jag tror inte att du behöver vara så orolig för att någon skall sätta i system att skicka soffor fram och tillbaka. Konsumenten står ju själv för returfrakten och en soffa är väl inte direkt gratis att skeppa ?

    Hade det däremot varit i Finland hade du även fått betala för returen, så vi har det lite bättre här i Sverige kan man säga.

    Jag har heller aldrig fått bilersättning när jag köpt något och när jag kommit hem upptäckt att varan var trasig och jag måste åka tillbaks för att byta den..men det borde man kanske få?

    Du har rätt till det men du får nog stå på dig och kräva det i butiken.

    Vad menas med specialtillverkat för kund egentligen, vissa av de varor jag säljer kommer tillverkas till kunden först när denne lagt sin beställning, dock gäller detta alla standard-storlekar så det är ju inte specialmått det handlar om??

    Precis som du själv skriver kan det vara en vissa mått (inte standard storlekar). Andra exempel är gravering eller annan anpassning som är helt unik för kunden.

    Det är alltså inte bara att du beställer en vara från din leverantör som normalt inte ingår i det ordinarie sortimentet, den måste alltså anpassas särskilt efter kundens önskemål.

    #162975
    biz
    Deltagare

    @Jolo 63558 wrote:

    Jag har heller aldrig fått bilersättning när jag köpt något och när jag kommit hem upptäckt att varan var trasig och jag måste åka tillbaks för att byta den..men det borde man kanske få?

    Frågar man inte så får man det inte heller :), har fått milersättning av IKEA när jag tröttnat efter att ha åkt tillbaka 2:a gången samma dag och påtalat det, inget tjafs alls kollade avståndet med hjälp av eniro.se och gav mig småpengarna som räckte till en varmkorv typ…

    #162989
    Jolo
    Deltagare

    Ursprungligen postat av Jolo :)
    Hej E-avtalet och alla andra!

    Enligt Svensk Handel som jag pratade med menade det att följande gäller:

    Om kunden ångrar sitt köp behöver inte säljaren betala tillbaks frakten som köparen betalt för att få hem varan. (denna frakt är då förbrukad av kunden)
    Det är en vanlig uppfattning men tyvärr fel, antingen fick du fel råd eller så är det en missuppfattning. Sä är står det i lagen:

    14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.
    Har näringsidkaren enligt avtal med konsumenten levererat en ersättningsvara, skall näringsidkaren alltid betala skälig ersättning till konsumenten för dennes kostnader att sända tillbaka varan. Näringsidkaren skall informera konsumenten om denna rätt till ersättning när ersättningsvaran levereras.

    Om man ser på detta ur en annan synvinkel så borde man alltså om man har ett samarbete med en fraktfirma som kunden själv bokar leverans av eller om vi erbjuder oss att kostnadsfritt boka leverans åt kunden alltså slippa betala tillbaks frakten eftersom kunden inte köpt tjänsten av mig utan jag endast medlat tjänsten mellan kunden och tredje tredjepart?? :confused:

    Hur som helst, jag kommer kontakta Svensk Handel igen och gå till botten med detta. Kanske även ringa runt till lite butiker och kolla. 😎

    Jag funderar på Ikea, där kan man ju boka hemtransport, har någon varit med om att få tillbaks de pengarna om man ångrat sig?? Eller är det kanske så att transportfirman som man bokar där är separat och därför fungerar inte detta?

    Fortsättning följer….. 😎

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.