Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ångerrätten på kläder och katt- samt hundägare?

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #120747
    Joel
    Deltagare

    Då ska vi plocka bort det :)

    #120749
    Richie72
    Deltagare

    Men samtidigt skriver konsumentverket så här:

    Du får inte använda det som du köpt
    om du ska lämna tillbaka det på öppet köp.

    Alltså ska det vara helt oanvänt.

    Vad gäller ångerrätt så är det 14 dagar och jag tolkar det som att man inte heller då får prova kläderna/produkterna. Man har helt enkelt ångrat köpet i sig.

    Fråga till Joel, får ni många sura kommentarer eller har ni något sjysst sätt att säga nej?

    #120750
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Där har du nog galet, du får prova kläderna, och undersöka varan. Dock får du inte använda den.

    Ångerrätt och öppet köp är inte samma sak.

    #120752
    Richie72
    Deltagare

    Men gäller det även underkläder? Om du går in på HM och provar ett par jeans som du inte gillar kan du hänga tillbaks dem i butiken, men du får ju inte öppna ett paket strumpbyxor, prova och sen lämna tillbaka. Samma sak med strumpor och kalsonger.

    #120754
    snurrespratt
    Deltagare

    @Richie72 17313 wrote:

    Men gäller det även underkläder? Om du går in på HM och provar ett par jeans som du inte gillar kan du hänga tillbaks dem i butiken, men du får ju inte öppna ett paket strumpbyxor, prova och sen lämna tillbaka. Samma sak med strumpor och kalsonger.

    Nä kanske inte men de har istället öppnade strumpbyxor som man kan prova :)

    Jag förstår precis vad du menar, vem vill ha använda underkläder som gnindits mot ett kön i retur, det måste man få avskriva sig, annars kanske man får sätta på en varningstext “Denna produkt kan ge dig herpes, klamydia eller hiv”

    Jag gillar inte att man ska behöva tänka” Bäst jag låter kunden returnera trots att han uppenbarligen inte har rätt till det och missbrukat produkten annars kanske någon blir sur och skriver om mig på nätet”

    Jag säger inte att jag inte gör som ni, men jag önskar man bara kunde säga nej ibland. Man är alldeles för snäll mot kunderna egentligen.

    #120755
    Richie72
    Deltagare

    @snurresprätt 17315 wrote:

    Nä kanske inte men de har istället öppnade strumpbyxor som man kan prova :)

    Jag förstår precis vad du menar, vem vill ha använda underkläder som gnindits mot ett kön i retur, det måste man få avskriva sig, annars kanske man får sätta på en varningstext “Denna produkt kan ge dig herpes, klamydia eller hiv”

    Jag gillar inte att man ska behöva tänka” Bäst jag låter kunden returnera trots att han uppenbarligen inte har rätt till det och missbrukat produkten annars kanske någon blir sur och skriver om mig på nätet”

    Jag säger inte att jag inte gör som ni, men jag önskar man bara kunde säga nej ibland. Man är alldeles för snäll mot kunderna egentligen.

    Ditt inlägg skulle vara tusen gånger intressantare om jag visste vilken butik du hade.

    #120756
    Joel
    Deltagare

    När det gäller just kläder så tycker jag att det är viktigt att kunden känner sig trygg i sitt köp, därför har vi också ganska generösa öppet köp villkor och det är väldigt sällan vi nekar en kund att returnera. Jag tror helt klart att man vinner på det i längden.

    Om/när det är en kund som försöker utnyttja att sin ångerrätt fast han/hon, av olika skäl, inte har rätt till det försöker vi förklarar för kunden att vi inte kan ta emot varan (då med en anledning, t.ex att vi inte kan sälja den på nytt), vi kan då erbjuda kunden att köpa tillbaka varan till ett nedsatt pris, alternativt att kunden får ett presentkort på motsvarande summa att handla för i utbyte mot produkten.

    I de fall vi mottar en produkt som vi bedömer att vi inte kan sälja vidare “som nyskick” hamnar den i korgen för reklamerade varor som jag sedan kan låna ut till kompisar vid tex maskerader :)

    Jag säger inte att jag inte gör som ni, men jag önskar man bara kunde säga nej ibland. Man är alldeles för snäll mot kunderna egentligen.

    Jag tror att det är viktigt att göra även de “dåliga” kunderna till nöjda kunder även fast man egentligen inte vill ha tillbaka dem.

    #120757
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Richie72 17313 wrote:

    Men gäller det även underkläder? Om du går in på HM och provar ett par jeans som du inte gillar kan du hänga tillbaks dem i butiken, men du får ju inte öppna ett paket strumpbyxor, prova och sen lämna tillbaka. Samma sak med strumpor och kalsonger.

    Jag pratade om att friskriva sig från rea, och att prova kläder. Det gäller inte udnerkläder det kan du friskriva dig från

    #120758
    snurrespratt
    Deltagare

    @Richie72 17316 wrote:

    Ditt inlägg skulle vara tusen gånger intressantare om jag visste vilken butik du hade.

    Kan inte se att det skulle spela någon roll för denna frågeställningen.

    PS! Va inloggad på fel konto, gjorde detta när jag behövde skriva en sak som jag inte gå offentligt med vilket företag det gällde.

    Ska inte hända igen.

    #120759
    Richie72
    Deltagare

    @Joel 17317 wrote:

    När det gäller just kläder så tycker jag att det är viktigt att kunden känner sig trygg i sitt köp, därför har vi också ganska generösa öppet köp villkor och det är väldigt sällan vi nekar en kund att returnera. Jag tror helt klart att man vinner på det i längden.

    Jag håller med dig helt, vi byter ut eller tar tillbaka allt inom rimlig tid. Men det jag vänder mig mot är kunder som sliter ut produkterna och återkommer efter flera veckor.

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.