Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Anskaffning före bolags bildande?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94909
    NicoMalm
    Deltagare

    Har jag förstått reglerna rätt om jag påstår följande:
    – För Enskild Firma kan man göra vissa inköp av exempelvis utrustning INNAN bolaget registrerats. Inköp som senare kan “claimas” mot firman.
    – För AB kan man EJ göra några inköp före datum för bolagsbildande som sedan skulle kunna “claimas” bolaget.

    Är detta korrekt uppfattat?

    Vad det handlar om är att redan nu kunna förbereda lite avseende förbrukningsmaterial, skrivare, osv för att vara mer “färdig” när jag i november registrerar mitt AB. (Det är alltså inte frågan om inköp av den storlek att det är värt att hantera som apportegendom!)

    /Niclas

    #114083
    sailorcap
    Deltagare

    Tror nog du har fått det där om bakfoten…
    Du kan ta upp kostnader i bolaget (AB/enskild/HB osv) 6 månader tillbaka innan bolaget bildades.

    #114086
    Parvelito
    Deltagare

    Nog kan du köpa in saker innan företagets formella bildande, men jag tycker det är idé att vänta tills företaget är igång. Det är ju synd att ha en massa kapital bundet och garantier som står och tickar utan någon nytta med det. Det tar ju inte mer än några få dagar att få hem allt seden.

    #114087
    NicoMalm
    Deltagare

    sailorcap: Ok. Ska läsa på ytterligare kring detta. Just nu minns jag inte varifrån jag fått ideerna om att det inte skulle vara ok. Har eventuellt drömt det hela… :)

    Parvelito: Jo, visst har du rätt. Finns egentligen ingen som helst (vettig) anledning till att jag skulle behöva ta hem prylarna idag. Allt jag kikar på är lagerprodukter som i princip kan skickas samma dag som de beställs. Det är bara ‘otåligheten’ som spökar :). Att det dessutom skulle påverka den ‘användbara’ garantitiden har jag inte tänkt på tidigare.

    //N

    #114726

    De andra företagsformerna än Enskild firma är andra juridiska personer än dig själv, och i och med det kan du även göra affärer med dig personligen. Du kan ju ha sådant som företaget behöver och du har skaffat längre tillbaka.

    Skattemyndigheterna kan vara snåla gällande prissättningen, så de vill kanske pruta, men det är OK så länge företaget verkligen behöver grejerna, priset är OK, och du personligen tar upp eventuell reavinst (men normalt är priset lägre än/lika det du köpte dem för.)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.