Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Att prissätta en vara?

Visar 6 inlägg - 11 till 16 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #110134
    Dan
    Deltagare

    Det går inte att veta i förväg. Du måste testa dig fram.

    1. Beställ små volymer
    2. Beställ många olika produkter i mycket små volymer
    3. testa…
    4. sa jag att du skulle beställa små volymer?

    #110137
    Fredde
    Deltagare

    Jo är också inne på att jag ska beställa små volymer i början. Men de flesta produkterna säljs i förpckningar om 4 eller 6 så då får man köra på det. Jag försöker i början att beställa sådanna produkter som jag själv tycker är tilltalande/snygga då jag inte kan gå på vilken produkt som man tjänar mest på eftersom jag saknar erfarenhet om detta.

    #110142
    sailorcap
    Deltagare

    Fredde:

    Frakt ska du lägga på samt alls omkostnader som det innebär. Sen ska du även lägga på dina marknadsföringskostnader. Om du väljer Adwords ska du räkna fram hur många procent som konverterar. Låt säga att du betalar 50kr per lagd order i marknadsföringskostnader.

    Det beror lite på hur noggrann du vill göra kalkylen. Du kan ju även räkna ut kostnad för lager, din ev. lön, etc. I en uppstart tycker jag dock att det är rätt svår.

    Sen kan du stämma av mot konkurrenterna. Har du ett något kvar i den marginalen som du tycker är rimlig kan du prissätta i mellanskiktet av vad konkurrenterna gör. Det är lätt att förblinda sig på att prisdumpa när man ser att marginalen skulle räcka till det. Det finns andra sätt att konkurrera på. Inte sagt att du inte kan lägga dig lägre än konkurrenterna, men det bör inte vara allt för lågt.

    Det ska dock sägas att det är ofta en ekvation som är svår att få ihop. Det är svårare att få 50-70% fler kunder (om du halverar ditt täckningsbidrag) än att få hälften av dem att betala 50% mer.

    #110144
    danielandersson
    Deltagare

    Bra pris definiera väl efter vad kunden är villig att betala.

    Om andra säljer den vara för 149 kr, ja, då är 219 kr ganska dyrt. Inte omöjligt att du hittar kunder ändå, kunder som letar efter något annat än lägsta pris.

    Även om jag är lite emot att bara gå på prisjämförelse så är det en bra anhalt för att kolla UNGEFÄR vad priserna ligger på.

    I princip alltid så har man varor man tjänar bra på, varor man tjänar okej på och varor som finns för att locka till sig besökare/kunder. Alla med olika marginaler.

    #110148
    Parvelito
    Deltagare

    Lunarmys är helt klart på rätt spår. Kika runt vad liknande saker kostar, gör en kalkyl om det är möjligt att sälja varan för ungefär samma pris, och försök sedan anpassa din kostnadsbild så att det blir något över.

    Jag brukar säga att en sparad femma är värt mycket mer än en intjänad femma, för med låga kostnader kan man vara med och konkurrera om och sälja många fler saker än annars. Vissa saker har man 15% TB (Täckningsbidrag) på, andra saker kanske 60%. Men har man låga omkostnader blir det ändå något över vad man än säljer.

    Börjar man sedan få för mycket att göra kan man med gott samvete studera vilka saker med lågt TB man kan ta lite mer betalt för, för att få lite mindre att göra.

    Det viktiga är att man har en bra produktmix. I början famlar man lite efter vad som fungerar, men när du hållit på ett år eller två så sitter det rätt så bra vilka typer av produkter man kan sälja.

    #110151
    Dan
    Deltagare

    Läs även på om priselasticitet.

    Googla det, det är väldigt viktigt. Jag gör löpande prisförändringar och ser ökade volymer och vinster även om jag sänker priset och tvärtom såklart också. Mindre volym och arbete men högre vinst om jag höjer priset för vissa produkter.

Visar 6 inlägg - 11 till 16 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.