Plus Forum E-handelsforumet Logistik Automatisera beräkning av frakter (DHL)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97866
    lukasbrisman
    Deltagare

    Hej!

    Vi börjat få problem med att beräkna frakterna då vi får ett stort antal ordrar. Det jag menar är att vi manuellt i dagsläget beräknar huruvida vi skall beställa Stycke, Pall, Halvpall eller Paket från DHL i samband med hämtning. Vi måste även uppge hur många m3 kollit är.

    Hur fasen kan vi automatisera denna sortens beräkningar? Kan ej ange på Askås volym per vara osv…

    Hur gör ni som har stora produkter att skicka?

    #141877
    martinkiland
    Deltagare

    Volym räknar ju DHL:s system ut själva om du skickar med längd, höjd och bredd. Och den totala volymen räknas också ut. Stycke, Paket, Pall etc avgörs ju för varje sändning (varje order) och det borde du väl kunna trigga vad som ska bokas på något sätt i ditt webbutikssystem?

    Just nu sköter vi allt detta manuellt och bokar i multishipping men vi börjar snart använda en funktion som ska sköta detta med automatik.

    #141890
    lukasbrisman
    Deltagare

    Tackar för svar, men tyvärr är det nog så att det är svårare för oss. Eller rättare sagt så krävs det nog mer konfiguration från Askås sida för att lösa det på bästa sätt.

    Hur en produkt kombineras med en annan avgör ju hur de kan placeras på pall, paket eller i ett stycke. Vi har ju produkter som varierar något sjukt mkt i storlek, längd och vikt och åtminstone jag – med min begränsade hjärnkapacitet (åtminstone kl. 06.53) kan inte finna något bra sätt att automatisera detta. Vi har idag vikt och mått på samtliga produkter i en pärm och räknar ut bästa sättet att kombinera dessa när vi packar för varje order. En order kan exempelvis bestå av en skivstång, tio viktskivor och en träningsbänk för att nästa gång bestå av en kortare skivstång (kortare än en pall) 25 viktskivor och tre träningsbänkar. Det blir ganska stora skillnader såvitt vi har räknat ut åtminstone :)

    Kan du beskriva hur er framtida funktion kommer hantera detta?

    #141892
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Tidigare när vi kört viktbaserad frakt har vi räknat fram vikt istället som baserat sig på volymen.

    Så om en vara väger 2 kilo men har sjuka mått kanske den i logistik världen väger 16 kilo.

    Mycket räknande men funkar okej.

    Man får dock ha tungan rätt i mun när man lägger in nya produkter så man inte bara kopierar en vara och sen glömmer ändra vikten:p

    #141904
    nmn
    Deltagare

    Vi har liknande problem. DHL:s debitering är rätt komplex. Paket är snorbilliga men får bara vara max 50x50cm på de två kortaste, de har samma kostnad i hela landet. Sedan så får man betala 12:- extra per paket om man skickar fler än 5 på en sändning.

    Stycke har inga begränsningar men taxan beror på avståndet i km som de skall skickas vilket gör de billiga att skicka till gannorten men dyra från Malmö till Norrland.

    I vår prislista har pall samma pris upp till Stockholm och dyrare längre bort. Skickar man en låg pall som det går att stapla på som stycke blir det billigare än som pall, men om man fyller den eller om den är knölig så blir det billigare att skicka den som pall.

    Jag skulle vilja ha en automatisk funktion i shoppen som säger vilken tjänst vi skall skicka med och kunden väljer bara DHL företagsleverans. Vi har mått+vikt inlagda för de flesta av våra varor men shoppen+affärssystem kan i dagsläget bara hantera vikt och volym. Vi kör Nordisk Ehandel och det skulle vara fullt möjligt att skriva en plugin som gör dessa beräkningar men det är som så mycket annat tiden som brister. Vi kan kanske i bästa fall spara några tusen i månaden på att välja optimal frakt och kanske öka försäljningen något om kunder som beställer små saker får lägre frakt. Jämfört med annat så är detta ganska långt nere på att göra listan just nu.

    Utskriften av vikt/volym och antal kolli på fraktetiketterna är i dagsläget automatiserad, vi skriver bara in fakturanummret i NE:s SHOPsync så kommer det upp hur många och stora paket ordern har och till vilken adress den skall skickas, och tracking sparas i shoppen samt mailas kund.

    Att mata in alla DHL:s prislistor i systemet lär ju också ta ett tag…

    #141905
    lukasbrisman
    Deltagare

    @Jimmy Öström 40778 wrote:

    Tidigare när vi kört viktbaserad frakt har vi räknat fram vikt istället som baserat sig på volymen.

    Så om en vara väger 2 kilo men har sjuka mått kanske den i logistik världen väger 16 kilo.

    Mycket räknande men funkar okej.

    Man får dock ha tungan rätt i mun när man lägger in nya produkter så man inte bara kopierar en vara och sen glömmer ändra vikten:p

    Mjo men enbart viktvolym kan ju inte automatisera vilken sorts försändelse den produkten som “i logistikvärlden väger 16kg” skall skickas som? Den kan ju vara billigare att skicka som stycke, på pall eller om den får plats som paket? :)

    Om vi inte anger allting exakt så är det inte säkert att chauffören från DHL tar med sig extra släp, får plats med allt, tar med släp i onödan, osv. Vissa dagar kan våra försändelser överstiga 20 pallar.

    Fan, hur gör Tretti.se, sportamore.se osv? Inte fan sitter någon och manuellt beräknar varje order? Eller bokar dem PER LASTBIL? :P

    #141907
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Sorry, jag som inte läste på riktigt. Jag trodde det var vikten i sig som var viktigt.

    @lukasbrisman 40791 wrote:

    Mjo men enbart viktvolym kan ju inte automatisera vilken sorts försändelse den produkten som “i logistikvärlden väger 16kg” skall skickas som? Den kan ju vara billigare att skicka som stycke, på pall eller om den får plats som paket? :)

    Om vi inte anger allting exakt så är det inte säkert att chauffören från DHL tar med sig extra släp, får plats med allt, tar med släp i onödan, osv. Vissa dagar kan våra försändelser överstiga 20 pallar.

    Fan, hur gör Tretti.se, sportamore.se osv? Inte fan sitter någon och manuellt beräknar varje order? Eller bokar dem PER LASTBIL? :P

    #141908
    nmn
    Deltagare

    @Jimmy Öström 40778 wrote:

    Man får dock ha tungan rätt i mun när man lägger in nya produkter så man inte bara kopierar en vara och sen glömmer ändra vikten:p

    Och problemet är beställningsvaror som man aldrig haft hemma och därför inte vet vikt och mått på. Leverantörerna är urusla på att tillhandahålla sådan information. Deras säljare tänker bara på pengar, jag är mer intresserad av flöde och funktion.

    #141909
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Håller helt med dig!

    @nmn 40795 wrote:

    Och problemet är beställningsvaror som man aldrig haft hemma och därför inte vet vikt och mått på. Leverantörerna är urusla på att tillhandahålla sådan information. Deras säljare tänker bara på pengar, jag är mer intresserad av flöde och funktion.

    #141919
    martinkiland
    Deltagare

    @lukasbrisman 40775 wrote:

    Tackar för svar, men tyvärr är det nog så att det är svårare för oss. Eller rättare sagt så krävs det nog mer konfiguration från Askås sida för att lösa det på bästa sätt.

    Hur en produkt kombineras med en annan avgör ju hur de kan placeras på pall, paket eller i ett stycke. Vi har ju produkter som varierar något sjukt mkt i storlek, längd och vikt och åtminstone jag – med min begränsade hjärnkapacitet (åtminstone kl. 06.53) kan inte finna något bra sätt att automatisera detta. Vi har idag vikt och mått på samtliga produkter i en pärm och räknar ut bästa sättet att kombinera dessa när vi packar för varje order. En order kan exempelvis bestå av en skivstång, tio viktskivor och en träningsbänk för att nästa gång bestå av en kortare skivstång (kortare än en pall) 25 viktskivor och tre träningsbänkar. Det blir ganska stora skillnader såvitt vi har räknat ut åtminstone :)

    Kan du beskriva hur er framtida funktion kommer hantera detta?

    Vi har ungefär samma problem. (Bortsett från att vi aldrig skickar Pall). En kund kan beställa en dörrmatta som är 50×80 cm. Den ordern skickas då till Servicepoint. Men om en kund beställer en dörrmatta som är 50×80 cm plus en matta som rullad blir 400x20x20 cm kommer allt skickas som en sändning och då blir det Stycke.

    I vårt nya system kommer alltid fraktsätt hos DHL triggas på mattans längd som den får när den är rullad. Vi har ju den fördelen att vår volymvikt alltid är större än verklig vikt. Så det blir kanske enklare för oss att bygga ett sådant här system, plus att vi inte har riktigt lika mycket kombinationer av produkter som du har :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.