Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Avbeställningar

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #106584
    GregerA
    Deltagare

    Konsumentköplagen

    37 § Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället har han rätt till ersättning enligt 41 §.

    41 § Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 § har säljaren rätt till ersättning för
    1. särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,
    2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, samt
    3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.
    Säljaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid hävning eller avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning enligt första stycket.
    Säljaren har inte rätt till ersättning enligt första eller andra stycket om köparen avbeställer en vara innan säljaren har accepterat ett anbud som köparen har lämnat till säljaren. Säljaren har inte heller rätt till ersättning om köparen visar att dröjsmålet eller avbeställningen beror på lag, avbrott i den allmänna samfärdseln eller betalningsförmedlingen eller annat liknande hinder som köparen inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

    #107957
    Seke
    Deltagare

    Jag bumpar den här gamla tråden.

    Vad händer i praktiken om kunden handlat mot faktura (Klarna), men inte hämtat ut sitt paket så att det kommer i retur till säljaren efter några veckor? Kunden har givetvis inte betalat fakturan, utan Klarna har lagt på påminnelseavgift.

    Säljaren får kostnad för frakt åt båda hållen, Klarnas avgift och potentiellt anar jag det finns en risk att Klarna kommer att kräva säljaren på påminnelseavgifter och eventuella inkassoavgifter om köparen vägrar betala med hänvisning till att han inte fått varorna…?

    Är kunden skyldig att hämta ut paketet? Vad har Klarna för policy i sådana här situationer?

    Vi har ett sådant ärende just nu.

    #107958
    GregerA
    Deltagare

    Du har rätt att ta ut dina kostnader av kunden om han inte hämtat ut paketet – 200-250:- är ok.

    Du bör naturligtvis samtidigt göra en kreditering på den ursprungliga fakturan via Klarna så att den skulden tas bort. Exakt hur resterande ränta och påminnelseavgifter hanteras vet jag inte, det får någon hos Klarna svara på.

    #107959
    Magnus
    Deltagare

    Jag har varit med i liknande frågeställning på Tradera-forum.
    Då tillkommer även den höga avgiften till Tradera samt att kunden ofta har stulit 1st affär från tidigare budgivare.

    Det är troligen helt lagligt att ta ut en avgift när varan är packad för arbetstid material etc.
    Man riskerar då att få “idiot-mejl” att svara på, negativ publicitet från bloggare etc.

    Då säger kunden du får skicka varan därefter hänvisar jag till ånger-rätten.
    Då tillkommer det arbete med att skicka varan & motta varan utan att få ersättning för det, io för sig får kunden betala frakt.
    Jag tjänar inget på att kunden får extra kostnader.

    I slutändan riskerar man negativ publicitet, tråkigt arbete med att hantera ilskna kunder.
    Allt går lättare på jobbet om man har det roligt:)

    Vad gäller outlösta postförskott så skickar jag alltid ut en faktura på 250:- för hanteringen. Cirka 35% betalar hanteringsavgiften direkt.
    Är det en “slipad” kund så säger han bara: Jag bestrider detta då jag inte har beställt det. Det har io för sig ingen av mina kunder gjort ännu.

    #108798
    Tilda
    Medlem

    @Magnus 2930 wrote:

    Vad gäller outlösta postförskott så skickar jag alltid ut en faktura på 250:- för hanteringen. Cirka 35% betalar hanteringsavgiften direkt.
    Är det en “slipad” kund så säger han bara: Jag bestrider detta då jag inte har beställt det. Det har io för sig ingen av mina kunder gjort ännu.

    Jag har en del funderingar kring liknande fall så jag kapar tråden lite… =)

    Sitter precis och författar köpvillkor bland annat. Våra produkter är små och det mesta kan skickas som brev. Vem är det som har bevisbördan när brevet “inte kommer fram”. Är det jag som måste bevisa att jag skickat det eller är det kunden som måste visa att hen inte fått det? Vi vet alla hur lätt det är att bevisa att något inte har hänt.
    Samma sak när en vara skickas för retur/reklamation; skall kunden bevisa att hen skickat varan eller skall jag bevisa att jag inte har fått den?
    Samma sak med betalning mot faktura egentligen.

    Jag kommer inte ha råd att skicka rek. eller paket till en början, och tvivlar starkt på att kunderna vill ta den fraktkostnaden. Finns det någon legal möjlighet att erbjuda rek. till kunden och annars får hen ta bevisbördan om ordern kommer bort någon stans på vägen? Det låter lite extremt men blir samtidigt lite mörkrädd när jag hör om vilka oärliga personer det trots allt finns.

    Kan man göra någon slags vädjan till kunderna och få dem att förstå vilka problem de orsakar när de inte tänker till innan köpet osv? Eller är det fånigt? Skulle folk bry sig? Jag vet att jag hade stannat upp och tänkt till en eller två gånger extra, Trots allt vill jag ju att butiken skall finnas kvar för jag vill kunna köpa deras produkter, och så är jag lite blödig förstås. :rolleyes:

    Tankar, idéer, erfarenheter uppskattas. =)

    #108800
    GregerA
    Deltagare

    När du säljer till konsument är det du som ansvarar för försändelsen tills konsumenten har tagit emot den.

    När konsumenten utövar sin ångerrätt så skall han skicka tillbaka varan på sin bekostnad och risk.

    Är det fråga om en reklamation så tror jag inte att du kan överlåta risken på konsumenten.

    Vi skickar mycket brev och det rör sig om mindre än 1/1000 som verkligen försvinner. Min erfarenhet säger att har det inte kommit fram inom 2 dagar, så brukar det komma fram efter ca 7-8 dagar. Har det inte kommit då heller så kommer det aldrig.

    Du kan ju fundera på att erbjuda ett spårbart fraktalternativ till lite högre kostnad, så kan kunden i alla fall köpa sig lite extra trygghet.

    Posten har ju f.ö numera Varubrev, som inte kostar mycket mer än ett vanligt brev, och erbjuder en begränsad spårbarhet. Nackdelen är främst att de bara kan lämnas in på vissa ställen och väldigt tidigt för att vara framme nästa dag.

    #108819
    Tilda
    Medlem

    @GregerA 3890 wrote:

    När du säljer till konsument är det du som ansvarar för försändelsen tills konsumenten har tagit emot den.

    Du kan ju fundera på att erbjuda ett spårbart fraktalternativ till lite högre kostnad, så kan kunden i alla fall köpa sig lite extra trygghet.

    Posten har ju f.ö numera Varubrev, som inte kostar mycket mer än ett vanligt brev, och erbjuder en begränsad spårbarhet. Nackdelen är främst att de bara kan lämnas in på vissa ställen och väldigt tidigt för att vara framme nästa dag.

    Hej, tack för snabbt svar! =)

    Så då innebär det att en kund helt enkelt kan hävda att hen inte fått varan trots att den i själva verket har kommit fram? Ett spårbart alternativ i det fallet är snarare en trygghet för mig… Eller är jag väldigt cynisk nu? :rolleyes:

    Just det, visste att jag tittade på det. Problemet för mig är nog mest att ordrar sällan kommer att komma upp i 150 g.

    Är man helt utlämnad till kundens nycker eller finns det något sätt att “bevisa” att ett litet paket har levererats till brevlådan/inkastet även om det är skickat som brev?

    #108820
    Tilda
    Medlem

    @Magnus 2930 wrote:

    Vad gäller outlösta postförskott så skickar jag alltid ut en faktura på 250:- för hanteringen. Cirka 35% betalar hanteringsavgiften direkt.
    Är det en “slipad” kund så säger han bara: Jag bestrider detta då jag inte har beställt det. Det har io för sig ingen av mina kunder gjort ännu.

    Ytterligare en fundering kring detta:

    Det är ju förhållandevis lätt att bevisa att kunden har beställt varan till en början, om det inte rör sig om bedrägeri… Men i alla fall, vi utgår från att kunden har beställt varan men av någon anledning inte vill hämta ut den. Då bör det inte gå att bestrida fakturan för outlöst paket då man genom att godkänna köpet också godkänt de köpvillkor som gäller för den aktuella webshopen. Förutsatt att där står om fakturering vid outlösta leveranser förstås. Tänker jag fel?

    #108822
    GregerA
    Deltagare

    Nej, det går inte att bevisa att ett brev kommit fram – eller ens att det skickats iväg. Man får helt enkelt väga risk mot kostnad. Tror du att 10% av dina kunder är ohederliga och påstår att det inte fått något så kanske det lönar sig med dyrare försändelser, men rör det sig om någon promille så får man helt enkelt svälja det när det händer.

    Spontant tycker jag inte att de produkter du säljer skulle vara särskilt attraktiva i bedragarkretsar … ;-) … det är nog mer datorprylar, underhålling och mobiltelefoni som har stora problem med det.

    Jag såg att Posten gjort varubreven lite bättre nu, men jag retar mig också på 150g-gränsen. Skall dock prata med dem om det.

    En annan möjlighet för dig är DHL Servicepoint. Om du går med i Pluskontot eller Lessmore så skickar du ett paket upp till 3kg för ca 40:-. Det är i alla fall billigare än REK, och det är fullt spårbart.

    PS! Inbjudan till Lessmore kan du få av mig så får du halva medlemsavgiften första året. Bara skicka din e-mail till mig.

    #108824
    Tilda
    Medlem

    @GregerA 3915 wrote:

    Spontant tycker jag inte att de produkter du säljer skulle vara särskilt attraktiva i bedragarkretsar … ;-) … det är nog mer datorprylar, underhålling och mobiltelefoni som har stora problem med det.

    Jag såg att Posten gjort varubreven lite bättre nu, men jag retar mig också på 150g-gränsen. Skall dock prata med dem om det.

    En annan möjlighet för dig är DHL Servicepoint. Om du går med i Pluskontot eller Lessmore så skickar du ett paket upp till 3kg för ca 40:-. Det är i alla fall billigare än REK, och det är fullt spårbart.

    PS! Inbjudan till Lessmore kan du få av mig så får du halva medlemsavgiften första året. Bara skicka din e-mail till mig.

    Haha, har PM:at dig. =)

    Men nä, det känns ju inte som om en virknål eller ett garnnystan är det som lockar bedragare i första hand. De flesta människor är ju dessutom ärliga och vill göra rätt för sig!

    Hmm, det kanske löser mitt garnproblem… =) Garn är besvärliga att skicka, de är alltid högre än 3 cm och det blir mycket luft att frakta runt… Ehm, jag har i alla fall den här fördomen om garnnystan, har ju faktiskt aldrig försökt att packa ett men skrymmande det blir det, det är jag helt säker på. 24 kr frakt för ett nystan för 25-30 kr känns sådär…

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 37 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.