Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Banköverföring/förskott

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96213
    evomedia
    Deltagare

    Hej hej

    har en liten fråga till er som erbjuder banköverföring/förskottsinbetalning till bank/plusgiro eller kontonummer.

    Säg att en kund väljer den betalmetoden och betalningen inte inkommer hur gör ni?

    1. Mejlar ni och påminner kunden
    2. Makulerar/behåller ni beställningen
    3. Makulerar/raderar ni beställningen
    4. något annat?

    inom vilken tidsram gör ni det ni gör?

    #124466
    henrik
    Deltagare

    Hej!

    Vi ger kunden 10 dagar på sig att betala. I mån av tid och beroende på orderns storlek så mailar vi och påminner kunden. I våra köpvilkor har vi skrivit att ordern makuleras men vi låter den ändå ligga kvar. Det har händer att kunder hör av sig efter 2-3 veckor när de inte fått sitt paket och då har vi alltid kvar ordern.
    Det är inte jättemycket beställningar som är förskott nuförtiden och det är relativt få som inte betalar direkt.

    #124489
    precis en san
    Deltagare

    Brukar nästan aldrig vara något problem. Jag skickar en eller två påminnelser och skulle kunden inte höra av sig då eller betala, så makulerar jag ordern. Oftast betalar kunden och blir glad för påminnelsen.

    #124492
    Prix
    Deltagare

    Skickar ni påminnelsen per mail då?

    #126541
    zapmore
    Deltagare

    Detta är en intressant fråga, hur skickar man bäst påminnelser, vad uppskattar kunderna mest, email/sms/brev?

    #126543
    fotofyndet
    Deltagare

    Vi försöker maila och påminna, men det är lite som barapyssel.com här ovan, det är lite i mån av tid. Jag tror att man ska undvika SMS. Många ser mobilen dom något väldigt personligt och börjar man få SMS som man inte bett om tror jag att det finns en risk att det blir en negativ koppling till butiken. Men det är som sagt bara vad jag tror.

    #126544
    Joel
    Deltagare

    Jag håller med Christer, att få ett SMS om utebliven betalning känns både obehagligt och integritetskränkande.

    Jag kan dock tänka mig att det är rätt så effektivt :)

    #126547
    Gonte
    Deltagare

    Piratshoppen har nog en aningen annorlunda approach till bankgirobetalningar.

    Vi hade Förskottsbetalning till bankgiro, och en hel del bekymmer med ordrar som inte betalades (vilket verkligen blev ett bekymmer för lagernivåerna i valtid).

    Som kund kan du nu istället välja Förskottsfaktura (bankgiro) och (utan avgift) få en e-postfaktura som ska betalas inom 10 dagar. När ordern bekräftas får kunden då två olika mail (orderbekräftelse med betalinfo och fakturan med betalinfo), samtidigt som den här sidan visas för kunden.

    Förskottsfakturan innehåller sedvanliga uppgifter om påminnelseavgift och dröjsmålsränta, men det är inget vi i praktiken debiterar.
    Vi påminner först via e-post, sen via brev, men båda gångerna utan avgift och uteblir reaktion så stryker vi ordern.

    Reaktionen blev att lika många som tidigare betalat i förskott, men att folk varit mycket duktigare på att betala eller faktiskt avbeställa, bara för att vi ändrade lite text och la till ett mail…

    #126550
    GregerA
    Deltagare

    När det gäller förskottsorder så tycker jag att påminnelse via mail räcker, och har inte pengarna kommit inom viss tid så stryks ordern.

    Annars kan man ju prova att ställa ett paket med tickande innehåll utanför deras dör … ;)

    #126555
    Gonte
    Deltagare

    @GregerA 23803 wrote:

    När det gäller förskottsorder så tycker jag att påminnelse via mail räcker, och har inte pengarna kommit inom viss tid så stryks ordern.

    Indeed, rent generellt tycker jag det duger gott.
    Piratshoppen var ju lite… Speciell situation… :rolleyes:

    @GregerA 23803 wrote:

    Annars kan man ju prova att ställa ett paket med tickande innehåll utanför deras dör … ;)

    Åh, gotta try! *preparerar första “påminnelsen”* 😎

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.