Plus Forum E-handelsforumet Logistik Bästa sättet att skicka varor under 500 g

Etiketter: , ,

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96348
    mrM
    Deltagare

    Hej,

    Håller på o drar igång en butik som kommer att sälja uteslutande varor med vikt under 500 g (om inte kunden köper flera ex. vilket man hoppas på!)

    Har sökt runt lite i forumet och där finns väldigt mycket matnyttigt, dock hittar jag inte så mycket om just frakt för prylar med liten vikt.

    Jag räknar med att skicka ca 50 försändelser/månad till o börja med. Har läst lite om företag som genom att ha många kunder (e-handlare) på så vis kan erbjuda förmånliga priser på frakt tex. Lessmore o pluskontot. Är detta något att ha?

    Det allra billigaste borde väl vara Postens 1:a klassbrev men då försvinner spårbarhetsmöjligheten. Hur ser era kunder på att inte kunna spåra sina paket? Värdet på mina varor är kring 450:-

    #125642
    Parvelito
    Deltagare

    Det är väl lite gränsfall med ditt värde om du skall skicka ospårbart med Postens brev eller satsa på någon grupprabatt med DHL eller Schenker. Kostnadsmässigt blir det relativt lika. Postens varubrev är ju till hälften spårbart, men innan man får volymer så är det rätt så dyrt.

    #125644
    busbjornen
    Deltagare

    Postens varubrev är väl inte dyra?
    Är ju ungefär samma pris som vanliga brev, och då ingår sms-avisering och kollinummer. Okej att man måste skriva ut en etikett också a´ 50 öre, men det kan man stå ut med.

    Anledningen för att köra varubreven är framförallt för att kunden inte kan säga att “varan inte har kommit” i samma utsträckning som de kan om man skickar vanligt brev, även om de inte är helt spårbara.

    Men jag håller med om att det är nästan värt att köra på ett gruppavtal då dina försändelser är små och kanske hamnar runt 45 kr/försändelse fullt spårbart.
    Det är ett bra pris, även om jag alltid är skeptisk till DHL.

    En sak med varubreven, som jag även skulle vilja höra vad Lastbryggan har att säga om. 20-30 % av våra varubrev registreras aldrig hos posten, men kommer ändå fram som de ska. Fördelen med detta är att vi då inte heller betalar för dessa! Jag har kollat alla varubrev vi skickade i juli och ungefär 1/3 finns inte med på fakturorna, och blir då gratis.
    Så då är snittkostnaden inte mer än runt 20 kr/st vilket är riktigt billigt! :D

    #125649
    Parvelito
    Deltagare

    Jo, de är dyra om man som trådskaparen skickar 2-3st åt gången och får betala 60kr i avgift för att summan på följesedeln inte kommer upp i 300kr.

    I övrigt så tror jag rätt mycket på varubrev, men förstår inte riktigt varför den nedre gränsen går vid 150 gram och att jag inte får skicka sådant som är tunnare än 15mm. Det diskvalificerar 30-40% av mina försändelser som idag går som brev.

    #125650
    Lufox
    Deltagare

    Varubrev kräver ingen följesedel. Det är en EDI-tjänst. Du bokar och skriver ut en etikett och lämnar in Varubrevet inom 14 dagar till närmaste FC. Du kan skicka 1 varubrev eller upp till 1999st på samma dag utan några extra åtgärder.

    Sedan är nog 150g gränsen mer som att Posten vill ha betalt för minst 150g.
    Vi har fått igenom brev som var ganska tunn (bubbelpåse) och vägde ca 100g, bokade de som 151g.

    #125651
    Gonte
    Deltagare

    För att helt undgå extra avgifter gäller dock att ha skrivit på för autogiro också =)
    (För att slippa faktureringsavgiften.)

    #125655
    Parvelito
    Deltagare

    @Lufox 22806 wrote:

    Varubrev kräver ingen följesedel. Det är en EDI-tjänst. Du bokar och skriver ut en etikett och lämnar in Varubrevet inom 14 dagar till närmaste FC. Du kan skicka 1 varubrev eller upp till 1999st på samma dag utan några extra åtgärder.

    Sedan är nog 150g gränsen mer som att Posten vill ha betalt för minst 150g.
    Vi har fått igenom brev som var ganska tunn (bubbelpåse) och vägde ca 100g, bokade de som 151g.

    Se där, dags att de på Företagscenter börjar sätta sig in i det här, så de förklarar rätt. I ärlighetens namn så kan jag väl läsa mig till det här, men jag använder Postens tjänster så lite att jag inte är helt hemma på alla deras finesser.

    Då är Postens varubrev ett alternativ istället för vanliga brev.

    #125776
    mrM
    Deltagare

    Tack för bra info. Lutar nog åt att jag startar med Postens Varubrev. Sms-avisering och kollinummer lät ju finfint det också.

    #125790
    busbjornen
    Deltagare

    @Parvelito 22805 wrote:

    Jo, de är dyra om man som trådskaparen skickar 2-3st åt gången och får betala 60kr i avgift för att summan på följesedeln inte kommer upp i 300kr.

    I övrigt så tror jag rätt mycket på varubrev, men förstår inte riktigt varför den nedre gränsen går vid 150 gram och att jag inte får skicka sådant som är tunnare än 15mm. Det diskvalificerar 30-40% av mina försändelser som idag går som brev.

    Jaha, då förstår jag vad du menar!
    Men man behöver inte komma upp i så många för att slippa avgift.
    Har för mig att det räckte med 1000 kr / mån. Sedan autogiro på fakturan så kostar det inget.
    Eller vänta nu, det kanske blir som du säger om man lämnar breven på företagscentret. Vi har ju förmånen att skicka många paket så när de ändå är här och hämtar så tar de breven också.

    Håller med om att gränserna för varubreven är väldigt märkliga, men vi skickar varubrev som väger 100-150g , men markerar dessa som 150g i systemet. Har inte märkt något ännu :), och eftersom de inte väger breven själva så tror jag inte att de bryr sig. Om brevet är tunnare än 15 mm så är det ju bara att lägga i lite papper, väger bara några gram. Men skickar man varorna i en vadderad påse så blir bara påsen 1 cm eller så.

    EDIT:
    Jaja, erkänner att jag inte hann läsa vad ni andra skrivit i tråden :) . Denna info hade redan kommit fram i tråden..

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.