Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Bedrägeriförsök i internetbutik…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96239
    Caroline
    Deltagare

    Lite konstig rubrik men jag vet inte hur jag ska formulera mig.

    I söndags surfade jag runt lite med min smartphone i en internetbutik som jag, vad jag minns, inte har besökt tidigare.

    I måndags fick jag ett mail ifrån butiken som tackar för att jag vill prenumerera på deras nyhetsbrev och de ber mig klicka på en länk för att bekräfta min prenumeration. Eftersom jag inte anmält mig till något nyhetsbrev klickar jag INTE på länken.

    Igår får jag ännu ett mail ifrån butiken där det står som följer:

    “Din order och betalning har inte gått igenom. Vänligen, pröva igen senare. Observera vänligen vilket ordernummer det handlar om, ifall du har försökt göra om ordern flera gånger.”

    Jag mailar tillbaka att jag inte har önskat deras nyhetsbrev och inte heller försökt beställa något. Får då till svar att en person vid namn xxxxxx xxxxx har lagt en order på måndag kväll och lämnat min mailadress. Våra namn är inte lika varandra för fem öre och i min mailadress använder jag mitt eget för- och efternamn.

    Ringde banken som inte kunde se att någon försökt ta ut något på mina kort.

    Är det någon som kan hjälpa mig att klura ut hur det här har gått till? Är det bara ett tekniskt fel (ett jäkligt lurigt sådant eftersom jag aldrig lämnat min mailadress till butiken). Kan någon med samma namn som jag blivit av med sitt kreditkort och en bedragare har chansat på en mailadress och det råkade bli min?:confused:

    Jag vill inte lämna ut internetbutikens namn här nu, tycker den verkar reko.

    #124707
    Richie72
    Deltagare

    Det kan vara så att kunden skrivit fel e-postadress. Vi hade en kund som lämnat e-postadress förnamn.efternamn@telia.com. Den adressen gick till någon annan som hade samma namn men bodde på en helt annan ort.

    Jag tror det är kunden som gjort fel och du får felaktiga mail. Tror knappast att butiken hittar på ordrar till folk.

    #124709
    Caroline
    Deltagare

    Nej, jag tror inte heller att det är butiken som har hittat på det- vore väldigt konstigt :)

    Saken är ju den att personen som beställt verkligen inte ens har ett liknande namn som mig. Därför var min tanke att någon kommit över ett kontokort el. liknande och sedan chansat på en mailadress. Att namnet är ett annat kan ju bero på på att personen i fråga inte kan hämta ut paketet utan leg.

    Lite misstänktsamt är det ju när inte ordern gått igenom heller..

    Kanske verkar jag paranoid :) Men syftet att forska lite i det är ju dels:
    1. Undrar om någon fifflar med mitt kort…
    2. Eftersom jag har internetbutik själv så är det ju lite intressant att se vad det kan uppkomma för olika fel/krångligheter.

    #124716
    basse1985
    Deltagare

    Varför skulle bedragarna skriva din mailadress?

    Om de inte hade tänkt kolla mailen varför inte bara skriva :”asdasd@asdasd.com” ?

    #124718
    Caroline
    Deltagare

    Jag fattar det inte heller.. verkar ju konstigt bara. Att först beställa nyhetsbrev till min mail och sedan försöka lägga en order. Man undrar var det har felat. ?

    #124747
    Parvelito
    Deltagare

    Det finns ju inte så många alternativ. Om du inte vet med dig att du skrivit in din mailadress hos dem så har de på något sätt hämtat de uppgifterna från din telefon. Om det sedan är medvetet, eller om de har fått något skit på sin webserver går inte att säga, men det är lite för otroligt att det skulle hända just när du går in där första gången för att det skall vara slump.

    Möjligen har du något skit i din smartphone som skickar dina uppgifter till någon annan och de sedan försöker använda det. Men någonstans där har du lösningen på mysteriet.

    #124769
    Caroline
    Deltagare

    @Parvelito 21802 wrote:

    Det finns ju inte så många alternativ. Om du inte vet med dig att du skrivit in din mailadress hos dem så har de på något sätt hämtat de uppgifterna från din telefon. Om det sedan är medvetet, eller om de har fått något skit på sin webserver går inte att säga, men det är lite för otroligt att det skulle hända just när du går in där första gången för att det skall vara slump.

    Möjligen har du något skit i din smartphone som skickar dina uppgifter till någon annan och de sedan försöker använda det. Men någonstans där har du lösningen på mysteriet.

    Hjälp!:( Hur vet man om man har skit i smartphonen? Hur får man bort skit ur smartphonen??

    #124782
    sandstrom
    Deltagare

    @Caroline 21825 wrote:

    Hjälp!:( Hur vet man om man har skit i smartphonen? Hur får man bort skit ur smartphonen??

    Ingen expert, men det räcker väl att du säkerhetskopierar adressbok och vad du nu kan tänkas behöva och installerar om hela mjukvaran på telefonen.

    #124821
    laser
    Deltagare

    Nästan säker 99.9% att personen har skrivit fel mail adress, jag har råkat ut för kunder som tror att dem har blivit utsatta så är det bara att orderläggaren har skrivit fel mail adress då dem ringer i sin tur och undrar varför dem inte har fått en bekräftelse.

    #124826
    Lastbryggan
    Deltagare

    Lite halvt off topic kan jag berätta vad jag brukar roa mig med när lusten faller på ibland.

    Jag har domänen xx.se och då & då sätter jag upp ett mailkonto till den som jag kör “Catch all” på och man blir lika förundrad varje gång när man kollar mejlen efter nån timme.

    Det fullständigt rasar in mejl med orderbekräftelser, tidsbokningar, inloggningar till forum m.m. m.m. från folk som angivet ex. anna@xx.se, kalle@xx.se o.s.v. Ca 3-400 mejl brukar jag ta ner innan jag släcker kontot igen och det brukar gå på en kväll…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.