Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Betalning till bankgiro.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98404
    HakanBrakan
    Deltagare

    Hej.

    Har sett att vissa av er har förskottsbetalning till bankgiro som ett alternativ vid beställning. Tycker ni att detta är ett bra val? Dels känns det som om många beställer men aldrig betalar. Sedan måste man hålla koll på sitt bankgiro och bocka av när/om betalning sker, kanske förpaketera varor för att lagersaldot som kunden fick skulle vara giltigt osv…

    Hur tänkte ni som har/inte har detta alternativ kring funktionen? Är det någon som väljer detta av era kunder och hur tycker ni det funkar?

    /Håkan

    #148437
    pyhobby
    Deltagare

    För några månader sedan stångade jag mig blodig i en annan tråd där jag försvarade förskottsbetalning till bankgiro. För en månad sedan plockade vi bort alternativet i vår butik och det kommer inte tillbaka. Det svängde snabbt i mitt sätt att se på det hela:)

    Lite + och – enligt mina erfarenheter

    + Billigt
    + Faktiskt ganska många som tycker alla andra betalsätt är “farliga” på ett eller annat sätt. (vi hade va 10-20% bankgirobetalningar)
    + Enkelheten, kunden lägger sin beställning utan att kunna drabbas av problem vid ordertillfället.

    – Kunder som aldrig betalar (10-20%)
    – Varor reserveras i onödan
    – Kunder betalar sent
    – Man måste skicka påminnelser till ganska många
    – Gå genom bankgirot varje dag och bocka av betalningar
    – Återlagra lagersaldo när kunder inte betalar
    – Stress, betalningarna kommer in 16.00. Posten går iväg 18.00. Varje dag stressade vi för att hinna få iväg alla beställningar som var betalda via bankgiro.

    Efter att vi plockat bort alternativet gick vi ut med information till våra kunder via Facebook och nyhetsbrev. Vi förklarade varför vi slutat erbjuda bankgirobetalningar och tipsade om bankbetalning via Payson för kunderna som inte vill använda kort- och personnummer på nätet. Nästan alla var positiva och tyckte vi gjorde rätt. Endast en person vädrade sitt missnöje via vår facebooksida och menade att “Nu är det sluthandlat för mig hos er”. Men jag har insett att man inte kan klappa alla medhårs.

    Veckorna direkt efter “borttagandet” fick vi guida några kunder genom de andra betalalternativen via vår livechatt. Jag tror vi tappat ytterst få kunder. Andelen som betalar via Payson har ökat ordentligt.

    Konverteringen har inte droppat.

    Många dagar är vi nu klara med allt packande vid 12-snåret. Det är otroligt skönt, inte bara att vi är klara tidigare, kanske mest för att vi slipper hetsen som blev då betalningarna kom in och allt skulle packas. Vi kunde såklart fixat dessa beställningarna dagen efter, men vi gillar att rensa bordet varje dag:)

    #148438
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag håller med dig i allt du skriver:).

    Jag gillar inte heller förskottsbetalning, men erbjuder det just nu. Men troligen tar vi bort detta innan året är slut i alla våra shopar.

    @pyhobby 47931 wrote:

    För några månader sedan stångade jag mig blodig i en annan tråd där jag försvarade förskottsbetalning till bankgiro. För en månad sedan plockade vi bort alternativet i vår butik och det kommer inte tillbaka. Det svängde snabbt i mitt sätt att se på det hela:)

    Lite + och – enligt mina erfarenheter

    + Billigt
    + Faktiskt ganska många som tycker alla andra betalsätt är “farliga” på ett eller annat sätt. (vi hade va 10-20% bankgirobetalningar)
    + Enkelheten, kunden lägger sin beställning utan att kunna drabbas av problem vid ordertillfället.

    – Kunder som aldrig betalar (10-20%)
    – Varor reserveras i onödan
    – Kunder betalar sent
    – Man måste skicka påminnelser till ganska många
    – Gå genom bankgirot varje dag och bocka av betalningar
    – Återlagra lagersaldo när kunder inte betalar
    – Stress, betalningarna kommer in 16.00. Posten går iväg 18.00. Varje dag stressade vi för att hinna få iväg alla beställningar som var betalda via bankgiro.

    Efter att vi plockat bort alternativet gick vi ut med information till våra kunder via Facebook och nyhetsbrev. Vi förklarade varför vi slutat erbjuda bankgirobetalningar och tipsade om bankbetalning via Payson för kunderna som inte vill använda kort- och personnummer på nätet. Nästan alla var positiva och tyckte vi gjorde rätt. Endast en person vädrade sitt missnöje via vår facebooksida och menade att “Nu är det sluthandlat för mig hos er”. Men jag har insett att man inte kan klappa alla medhårs.

    Veckorna direkt efter “borttagandet” fick vi guida några kunder genom de andra betalalternativen via vår livechatt. Jag tror vi tappat ytterst få kunder. Andelen som betalar via Payson har ökat ordentligt.

    Konverteringen har inte droppat.

    Många dagar är vi nu klara med allt packande vid 12-snåret. Det är otroligt skönt, inte bara att vi är klara tidigare, kanske mest för att vi slipper hetsen som blev då betalningarna kom in och allt skulle packas. Vi kunde såklart fixat dessa beställningarna dagen efter, men vi gillar att rensa bordet varje dag:)

    #148439
    HakanBrakan
    Deltagare

    Tack pyhobby för ett väldigt bra och uttömmande svar!

    #148543
    Per Nilsson
    Deltagare

    Jag gillar bankgiroinbetalningar. Det underlättar för folk som inte är lika positivt inställda till andra typer av betalningar över internet.

    Man kollar ändå sina bankbetalningar på banken varje dag och då kan man lika gärna slå en lov på sina girobetalningar också.

    Bankgiro är en mycket bra ersättare till Postförskott.

    Vi gör det klart för kunden att betalningar med bankgiro får en längre leveranstid, vi stressar alltså inte i väg dessa paket innan klockan 18 utan tar dem helt sonika i en lugnare takt. Detta vet kunderna om och det är helt okej för dem.

    Vi påminner 1 gång och har inte betalningen kommit in till oss inom de dagar vi har som krav så stryker vi beställningen utan krusiduller.

    De få som väljer BG betalar också. Vi har dock en och en annan som inte gör det.

    Den enda nackdelen för oss, precis som för alla andra, är den extra lageradministrationen som måste göras OM kunden inte betalar.

    Jag är för MÅNGA betalalternativ. Jag vill att mina kunder ska handla och jag vill att de ska kunna betala därför erbjuder jag så många alternativ som möjligt!

    #148544
    Andreas
    Deltagare

    Bankgirobetalning är för oss ett sätt att spara rejält med pengar.

    Har man höga transkationssummor per order sparar det bra med pengar. 200-400 kr i inbesparing per order är inte fel.

    #148545
    pyhobby
    Deltagare

    Jag var helt enig med dig tidigare Per. Tycker i grund och botten att tanken med att erbjuda så många betalsätt som möjligt är god.

    Tidigare tyckte vi att det fungerade bra med förskottsbetalningar, men i takt med ökad omsättning så blev det mer strul med icke betalande kunder. Andelen i % ökade säkert inte, det blev bara mer påtagligt när det helt plötsligt var 10st i veckan istället för 2st som aldrig betalade.

    Jag tror som sagt att vi tappat ytterst få kunder, svårt att sia om såklart. Det skulle förvåna mig om det är mer än max ett par st.

    Vår konvertering låg på 3,45 med förskottsbetalning och ligger efter borttagandet på 3,87. Om siffrorna var de omvända skulle jag oroat mig.

    Tidigare har varor reserverats av “ickekunder” nu får våra kunder möjlighet att köpa dessa varorna istället. Enbart detta argumentet borde fått mig att ta bort förskottsbetalning mycket tidigare.

    #148546
    Per Nilsson
    Deltagare

    Jag kanske också ändrar mig :) Jag har ändrat uppfattning om många saker.

    Än så länge fungerar det bra för oss och det är bara ett fåtal som betalar via BG. Vi erbjuder även PF, fast bara till återkommande kända kunder (finns ej som alternativ i kassan).

    Är man nystartad tycker jag att BG är ett jättebra alternativ faktiskt. Alla pengar är välkomna då och man har oftast mer tid att avsätta för administrationen för detta då.

    Fråga:

    Finns det någon stor spelare på marknaden som erbjuder BG som alternativ?

    @pyhobby 48046 wrote:

    Jag var helt enig med dig tidigare Per. Tycker i grund och botten att tanken med att erbjuda så många betalsätt som möjligt är god.

    Tidigare tyckte vi att det fungerade bra med förskottsbetalningar, men i takt med ökad omsättning så blev det mer strul med icke betalande kunder. Andelen i % ökade säkert inte, det blev bara mer påtagligt när det helt plötsligt var 10st i veckan istället för 2st som aldrig betalade.

    Jag tror som sagt att vi tappat ytterst få kunder, svårt att sia om såklart. Det skulle förvåna mig om det är mer än max ett par st.

    Vår konvertering låg på 3,45 med förskottsbetalning och ligger efter borttagandet på 3,87. Om siffrorna var de omvända skulle jag oroat mig.

    Tidigare har varor reserverats av “ickekunder” nu får våra kunder möjlighet att köpa dessa varorna istället. Enbart detta argumentet borde fått mig att ta bort förskottsbetalning mycket tidigare.

    #148547
    pyhobby
    Deltagare

    Andreas, säljer man dyra varor eller har hög snittorder så den ekonomiska “vinningen” en viktig faktor helt klart. För vår del kändes det ekonomiska dock försumbart.

    Per, håller med att som nystartad är det ett enkelt och billigt alternativ som jag tycker man kan erbjuda, inga höga trösklar för att komma igång.

    #148633
    Flagstore.se
    Deltagare

    @pyhobby 48046 wrote:

    Jag var helt enig med dig tidigare Per. Tycker i grund och botten att tanken med att erbjuda så många betalsätt som möjligt är god.

    Tidigare tyckte vi att det fungerade bra med förskottsbetalningar, men i takt med ökad omsättning så blev det mer strul med icke betalande kunder. Andelen i % ökade säkert inte, det blev bara mer påtagligt när det helt plötsligt var 10st i veckan istället för 2st som aldrig betalade.

    Jag tror som sagt att vi tappat ytterst få kunder, svårt att sia om såklart. Det skulle förvåna mig om det är mer än max ett par st.

    Vår konvertering låg på 3,45 med förskottsbetalning och ligger efter borttagandet på 3,87. Om siffrorna var de omvända skulle jag oroat mig.

    Tidigare har varor reserverats av “ickekunder” nu får våra kunder möjlighet att köpa dessa varorna istället. Enbart detta argumentet borde fått mig att ta bort förskottsbetalning mycket tidigare.

    Håller med, har skippat förskottsbetalning (nästan, utrikes finns kvar) helt i webshopen men behåller det på Tradera. Så jäkla skönt att få iväg alla order och slippa “långliggare” som kräver extra energi :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.