Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Betalningsvillkor

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #141880
    Prix
    Deltagare

    Tar diskussionen lite utanför… Jag informerade kunden ifråga om vad som egentligen gäller enligt hans påstående lagar. Han blev inte gladare för det och gnäller och det ena och andra och att han ska hojta till alla möjliga hur mycket han inte tycker om oss.
    Hur långt går ni och hur mycket energi lägger ni på att göra en kund tillfreds när sådant uppstår?
    Skulle ni föra diskussionen vidare på detta plan? Ersätta avgiften för påminnelsen? Att ge fri frakt eller presentkort känns som att skratta kunden lite i huvudet och göra det hela värre…

    #141885
    GregerA
    Deltagare

    Det låter som en sån där kund man bara vill bli av med så fort som möjligt. Det har hänt att jag bett kunden skicka tillbaka grejorna, eftersom han uppenbarligen saknar förutsättningar att bli en nöjd kund … 😮

    Det är väl inte en metod som skall tillgripas allt för ofta, men ibland måste man sätta ner foten.

    Det är sällan vi kräver in påminnelseavgift och ränta i efterhand. En del betalar enligt påminnelsen, och en del enligt fakturan, när de får en påminnelse. Men visst det handlar om någon tusenlapp på ett år som vi skulle kunnat kräva in.

    Ang 30 dagar så är det så att man inte får ta ut ränta förrän efter 30 dagar – om det inte är avtalat. Framgår det av försäljningsvillkor mm så är det avtalat. Påminnelseavgift kan du ta ut även om inget är avtalat. Du kan också skicka fordran till Kronofogden för indrivning så snart förfallodatum är passerat. Så betala i tid bör man alltid göra :)

    Sent from my U20i using Tapatalk

    #141889
    Rikard
    Deltagare

    Jag är så less på att ta emot samtal från folk som ska lära mig att de enligt lag har 30-dagar på sig att betala sina fakturor. Det finns ingen sådan lag. Om inget annat är avtalat så förutsätts det att varan betalas vid överlämnandet.

    #141895
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja detta gör jag med när jag märker att en kund verkligen inte kan bli nöjd oavsett hur mycket man själv försöker göra kunden nöjd.

    Det brukar faktiskt bli bäst att göra ett återköp då, tur att det inte händer ofta men faktiskt har det hänt 2 gånger i år:o

    @GregerA 40770 wrote:

    Det har hänt att jag bett kunden skicka tillbaka grejorna, eftersom han uppenbarligen saknar förutsättningar att bli en nöjd kund …

    #141896
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Blää, tur att man inte säljer så mycket till företag hör jag. Eller detta kanske även gäller privatpersoner?

    @Rikard 40774 wrote:

    Jag är så less på att ta emot samtal från folk som ska lära mig att de enligt lag har 30-dagar på sig att betala sina fakturor. Det finns ingen sådan lag. Om inget annat är avtalat så förutsätts det att varan betalas vid överlämnandet.

    #141906
    Parvelito
    Deltagare

    @Prix 40758 wrote:

    Det tycker jag är intressant. Men som kund är man inte beredd att betala för en faktura, så länge avgiften inte är oskälig. Har du testat med en låg avgift, 10-20 kr? Undrar om det finns en nivå som är konverteringsmässigt i samma nivå som utan avgift!

    Jag har testat det mesta, och det finns inget som konverterar ens i närheten så bra som fri faktura. “Problemet” är att fri faktura på en order för 50kr (igår en order på 38kr inkl frakt) äter upp det vi brukar kalla för vinst.

    När du har kört 14 dagar, har du fått sura miner då av kunder?

    Företag vill ju ha 30 dagar, så där får man meka till det. Det är inga stora problem. Kunder vill naturligtvis gärna ha långa kredittider, men kör man fri faktura blir likviditeten påverkad om man dessutom kör 30 dagar till allt och alla.

    #141911
    nmn
    Deltagare

    @Parvelito 40793 wrote:

    Jag har testat det mesta, och det finns inget som konverterar ens i närheten så bra som fri faktura. “Problemet” är att fri faktura på en order för 50kr (igår en order på 38kr inkl frakt) äter upp det vi brukar kalla för vinst.

    Kan du inte sätta min och max ordervärde på betalsätten så du slipper problemet?

    #141915
    Parvelito
    Deltagare

    @nmn 40798 wrote:

    Kan du inte sätta min och max ordervärde på betalsätten så du slipper problemet?

    I nuvarande textalk-lösning är detta helt omöjligt. Jag har funderat lite på att kanske ha fri fakturaavgift vid order över 250kr eller något sådant för att locka kunder att handla lite mera, men det det enda som fungerar tekniskt är fri frakt.

    Nu kommer jag byta plattform inom kort, kanske också leja ut fakturorna, och då har jag lite idéer på hur jag skall lägga upp det där.

    #141997
    fotofyndet
    Deltagare

    @Parvelito 40802 wrote:

    Nu kommer jag byta plattform inom kort, kanske också leja ut fakturorna, och då har jag lite idéer på hur jag skall lägga upp det där.

    Men nu går skam på torra land…

    #142109
    Parvelito
    Deltagare

    @fotofyndet 40886 wrote:

    Men nu går skam på torra land…

    Njae, det handlar väl mer om en prioritering för att hinna med alla projekt, och att få det här skalbart på något sätt. Utlejd fakturahantering ger större möjligheter att ha en semesteravbytare. Efter att kravet på omfrågandekopia kom är det dessutom heller inga gigantiska skillnader i pris mellan att leja bort och göra själv. Ser man lite krasst på det är fakturahanteringen lättare att ta tillbaka i jämförelse med t.ex. 3PL eller utlejd bokföring.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.