Det finns en rätt märklig attityd hos hela generationen “internetpionjärer” att precis allting skall man testa hur mycket man kan optimera innan det spricker. Det är väldigt sällan man ser internetföretag säga: “Stopp, vi kan för närvarande inte ta emot fler kunder eftersom vår miljö inte klarar av det”.
Men även på andra plan skall man pressa. Det handlar om vem som kan pressa priset mest, vem som kan trycka in mest “lull-lull” utan att öka priset, vem som kan ha minst eget kapital, pressa priset på maskinvaran mest etc.
Jag erkänner gärna att jag själv är i den där karusellen och far ibland, men ju mer man sett nackdelarna med synsättet, desto mer övertygad blir jag om att optimering aldrig får bli nummer ett, utan att det handlar om att först och främst fråga sig vilka marginaler och redundans man måste ha i verksamheten. Kanske är det en konsekvens av att man med små barn i bilen inte längre frågar sig hur snabbt man kan ta den där rondellen, utan om det finns någon som helst risk att man krockar.