Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Bokföring – värdering av lager utan faktura!?
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av Richie72.
-
FörfattareInlägg
-
9 augusti, 2012 kl. 09:02 #98578tussenDeltagare
Hej allihopa!
Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på, nämligen hur man bokför redan inköpt lager.
Jag köpte in grejer till lagret redan innan jag startade företaget, och börjar nu fundera på hur jag värderar det, då jag inte har någon faktura kvar, och hur jag skriver i bokföringen..? :confused:
Tacksam för svar!9 augusti, 2012 kl. 09:21 #150068ParvelitoDeltagareDet bästa är om du kan jaga rätt på en faktura och på så sätt få en värdering, samt specad moms. Något underlag har du väl kvar, ett ordererkännande på mail, en betalningsrad på kontoutdraget etc. I annat fall blir det problem med tolkningar om vad det är värt, och att lyfta moms är inte möjligt.
14 augusti, 2012 kl. 11:48 #150318tussenDeltagareTack för ditt svar Parvelito!
Jag hittade en orderbekräftelse på mailen och ett Western Union-kvitto finns. Räcker detta?
En fråga till – kan man köpa en vara till lagret som privatperson och sen föra in det i bolaget? Eller måste man alltid handla genom företaget?Tacksam för svar
14 augusti, 2012 kl. 17:43 #150347Richie72DeltagareOm företaget köper en vara av en privatperson får man inte dra av momsen. Men du kan betala med ditt privata kort när du köper in till företaget och göra det som ett utlägg.
Hoppas det var lite svar.@tussen 50000 wrote:
Tack för ditt svar Parvelito!
Jag hittade en orderbekräftelse på mailen och ett Western Union-kvitto finns. Räcker detta?
En fråga till – kan man köpa en vara till lagret som privatperson och sen föra in det i bolaget? Eller måste man alltid handla genom företaget?Tacksam för svar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.