Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföringsbyrå

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #154838
    Majsan
    Deltagare

    @Jimmy Öström 54992 wrote:

    Jag kommer aldrig lämna över ett enda papper till någon annan än Crismas AB (när man nu kör eget igen). Effektiva så det står härliga till, bra priser, kunskap som få andra har, trygga att ha att göra med, uppföljning varje månad om hur det går för företaget osv. osv.

    Tack Jimmy för dom fina orden :)

    Om man, precis så som Parvelito skriver, överlämnar alla handlingar i pappersform och i perfekt skick, dvs. inget saknas, knappar i alla fall jag 800 – 1 000 verifikationer på en arbetsdag och därtill hinner man med lite annat. Men under förutsättning att absolut inget verifikat saknas eller oklarheter finns.

    Det som tar tid med bokföring är utskrifter, avstämning, leta dokument, lägga i ordning etc. Inte själva knappandet.

    #154839
    Dan
    Deltagare

    Jag la precis ut år bokf, men innan dess gjorde jag sammanställning och bokföring med deklarationer på cirka 8h-12h effektiv tid per mån. Cirka 2200 ver/år

    #154840
    MemKaw
    Deltagare

    Jodå det finns en fast rutin och riktlinje: Varje händelse av ekonomisk art dvs. det som påverkar ekonomin i företaget ska bokföras. Det kan vara att en tillgång/skuld förändras eller att en inkomst eller utgift uppstår. Bokföringen ska normalt alltid grunda sig på en skriftlig handling, ett underlag. Denna skriftliga handling kallas för verifikation. Sätt in underlagen varje dag i en pärm, där du har en flik för varje dag. Då är det lättare för den som sköter bokföringen att bokföra alla transaktioner på rätt dag.

    Men alla har inte inte en likadan verksamhet och därför ser underlagen annorlunda ut för dig som har ehandel och annorlunda för den som har restaurang och då måste man förklara vilken ordning man ska ha. Det här är ingen slöseri utan en plikt vi har.

    Såhär säger skatteverket:
    Tänk på att det är du som ansvarar för bokföringen! Även om du anlitar någon för att sköta din bokföring är det du som ansvarar för att bokföringen blir riktig. Detta ansvar kan du aldrig lämna ifrån dig. Så ställ krav på din bokförare att han eller hon förklarar om du inte förstår.

    @Per Nilsson 55011 wrote:

    Det måste väl finnas någon fast rutin på hur underlag skall lämnas till en redovisningsbyrå? Man kan väl inte sitta ner och slösa bort en timme samt uppfinna nya rutiner för varje ny kund. Varför gör ni det för?

    Så om alla papper är i ordning, vilket de är i mitt fall. Hur lång tid skulle det ta för dig och din byrå att skyffla igenom 50 x 4 x 5 papper?

    #154841
    Per Nilsson
    Deltagare

    Det är nog jag som inte ens har koll på nomenklaturen som används..

    Vad betyder de olika sakerna? Är en inkommande faktura också ett verifikat?

    Berätta :)

    #154842
    Per Nilsson
    Deltagare

    Jag fattar inte. Du kan alltså köra 800 – 1000 papper på en dag?! Det är alltså 8 timmars effektiv arbetstid.

    Får nog ta tag i den här roliga []mackan förr än senare. :-/

    @Majsan 55018 wrote:

    Tack Jimmy för dom fina orden :)

    Om man, precis så som Parvelito skriver, överlämnar alla handlingar i pappersform och i perfekt skick, dvs. inget saknas, knappar i alla fall jag 800 – 1 000 verifikationer på en arbetsdag och därtill hinner man med lite annat. Men under förutsättning att absolut inget verifikat saknas eller oklarheter finns.

    Det som tar tid med bokföring är utskrifter, avstämning, leta dokument, lägga i ordning etc. Inte själva knappandet.

    #154843
    Dan
    Deltagare

    B att få ut verifikationslistan för senaste månaden och räkna sen antalet verifikationer och berätta vad det kosta?

    #154844
    Per Nilsson
    Deltagare

    Tack för ett bra tips. Då kan jag ju faktiskt jämföra bapelsiner med bapelsiner.

    @Dan 55023 wrote:

    B att få ut verifikationslistan för senaste månaden och räkna sen antalet verifikationer och berätta vad det kosta?

    #154845
    Dan
    Deltagare

    Jepp, för oss tar det minst 2-4 ggr att ta fram alla verifikat, sortera, stämpla datum mot vad det tar att faktiskt boka upp allt i spcs. Avviker sedan saldon kan det ta hur lång tid som helst att lösa om det är svårhittat fel.

    Så du behöver inte bli lurad, underlagens kvalitet är det som avgör (om du inte faktiskt blir lurad hehe)

    #154846
    Per Nilsson
    Deltagare

    Jag är faktiskt inte helt säker. Jag börjar misstänka att de antingen är enormt slöa och lata eller att de helt enkelt gör som en del skumma taxichaufförer gör; tar omvägar för att tjäna extra pengar på en icke insatt “turist”.

    @Dan 55025 wrote:

    Jepp, för oss tar det minst 2-4 ggr att ta fram alla verifikat, sortera, stämpla datum mot vad det tar att faktiskt boka upp allt i spcs. Avviker sedan saldon kan det ta hur lång tid som helst att lösa om det är svårhittat fel.

    Så du behöver inte bli lurad, underlagens kvalitet är det som avgör (om du inte faktiskt blir lurad hehe)

    #154847
    GregerA
    Deltagare

    @Per Nilsson 55021 wrote:

    Vad betyder de olika sakerna? Är en inkommande faktura också ett verifikat?

    Ja, en inkommande faktura är också ett verifikat. Den berättar hur stor skuld du just fått till din leverantör, och även vad lagervärdet är på de produkter som går in på lager.

    Inkommande fakturor och kreditnotor, andra kvitton på utlägg, avräkningsnotor från kortinlösare, lönespecifikationer, kontoutdrag från banken som visar debiterade småavgifter, utbetalningar från bankkonto och bankgiro är verifikat för utgifter.

    Utgående fakturor och kreditnotor, kontantkvitton, inbetalningar till bankkonto etc är verifikat för inkomster.

    Flyttar du pengar från t.ex Plusgirot till bankkontot så behövs något verifikat på det.

    När du inventerar lagret och justerar det bokförda lagervärdet till det verkliga så är det ett verifikat.

    Finns inget verifikat från någon utomstående part så gör man en bokföringsorder. Denna betraktas också som ett verifikat.

    Verifikatet skall styrka att transaktionen verkligen ägt rum.

    Se det som exempel ovan, jag gör inte anspråk på att uppräkningarna är kompletta.

    Scanning av fakturor används flitigt i offentlig förvaltning och större företag. Men det ställer krav på fakturornas utformning och informationsinnehåll för att det skall bli rätt. Så jag tror inte det finns något lämpligt system för företag i vår storlek ännu. Det klarar heller inte alla typer av verifikat.

    Jag trodde du var vass på sånt här Per? ;)

    F.ö övrigt undrar jag hur man skiljer en kopia på en PDF-fil (med en faktura) från originalet. Originalet finns dessutom alltid kvar hos avsändaren. Det som skickas över är ju en kopia. Delar man filer via Dropbox så undrar jag om det överhuvudtaget går att reda ut vad som är original respektive kopia … :rolleyes: … om man nu skall följa regelverket strikt.

    F.ö brukar ju kopior accepteras om originalet av någon anledning förkommit.

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 42 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.