Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Breddning med fler produktkategorier svårt?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101267
    anton
    Deltagare

    Hej! Vi på Headler.se har länge sålt endast, och endast, hörlurar. Förra året bestämde vi oss dock för att så smått börja testa att bredda med fler typer av produkter.

    Hittills har vi i väldigt liten skala testat sälja mindre högtalare, en bok och mobilskal. Som ni hör har vi inte direkt jobbat jättehårt med det. Ändå, det är några månader in nu och vår analys är att det är förbaskat svårt. När vi adderar nya hörlursmodeller, vare sig de är en ny “hörlurskategori” som vi inte satsat på direkt förut ser vi det ofta ganska direkt i försäljningen. När det kommer till andra produkter, inte alls. Och tro det eller ej, det enda som vi sålt okej av är boken (som handlar om ljud, kanske därför…)

    Några idéer på hur vi bör göra vår breddning? Har ni andra behövt ändra mycket för att få det att fungera, eller har det bara fungerat? Några idéer på hur vi kan få det att fungera bättre? Eller säljer vi helt enkelt bara fel produkter till fel priser? Är vi dödsdömda att bara sälja hörlurar? Måste vi promota det bättre? Bättre kategorier på hemsidan, ny branding eller bättre söK?

    #172090
    connywesth
    Deltagare

    Bredda sortimentet men endast till saker som ligger mycket nära hörlurar, för det är vad era kunder är intresserade av. Fokusera på det ni göra bra och gör det ännu bättre. Skaffa produkter inom samma segment som har bättre marginaler, skapa egna varumärken och se till att höja kvaliteten på alla era produkter så ni kan ta bättre betalt. Snabba upp leveranserna. FOKUSERA på det ni kan och gör bra…..

    #172097
    NellyPeter
    Deltagare

    @anton 74171 wrote:

    Några idéer på hur vi bör göra vår breddning? Har ni andra behövt ändra mycket för att få det att fungera, eller har det bara fungerat? Några idéer på hur vi kan få det att fungera bättre? Eller säljer vi helt enkelt bara fel produkter till fel priser? Är vi dödsdömda att bara sälja hörlurar? Måste vi promota det bättre? Bättre kategorier på hemsidan, ny branding eller bättre söK?

    Nar vi startade upp Nelly.com sa salde vi underklader till unga kvinnor. Vi breddade sedan med bikini pa efterfragan fran kunder. I och med att mer an 30% av vara kunder var killar sa blev det sedan en naturlig utveckling med underklader for man. Sedan rullade det pa med fler och fler nya omraden. Den springande punkten i Nelly.com’s breddning har varit att lyssna pa kunderna vad de efterfragar.

    #172099
    Prix
    Deltagare

    Kombinera de två ovanstående och du har ett perfekt svar. Förbli en hörlursbutik och lyssna på kunderna. Boken var ett steg åt rätt håll medan jag tror att mobilskal var åt fel håll. Att hoppa på nya segment kräver flera saker – kunskap, påkostad marknadsföring och kapitalbindning (eftersom ett mellanstort lager behöver köpas in, vem tror ni kan något nytt om de finns 7 produkter i kategorin).

    #172100
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror att de flesta väljer Headler för att ni har ett riktigt stort sortiment av hörlurar. Vad man än vill ha så finns det där, och priserna är OK. Ni har presenterat informationen som är viktig för hörlursköpare, och den göms inte bland erbjudanden om en massa annat som det är hos era konkurrenter med bredare sortiment.

    Om man skall bredda ert sortiment så behöver därför den satsningen vara i en storlek så att det märks. Att lägga upp ett dussin mobilskal för 199kr, som dessutom passar endast en telefonmodell och som ser ut att kunna kosta 39kr på Fyndiq är inte riktigt en sådan satsning. Lägg upp 300 mobilskal med unik design (= säljs inte i stora mängder på Fyndiq eller Tradera) som dessutom finns till flera olika telefonmodeller så har ni större chans att lyckas.

    Det som traditionellt sett ligger närmast hörlurar är annars kablar och adaptrar. I ert fall behöver det nog vara av hyfsat känt kvalitetsmärke för att matcha lurarna ni säljer. Minneskort till främst mobiltelefoner och USB-minnen är också en relativt vanlig grej att köpa tillsammans med hörlurar, ser jag i min egen försäljningshistorik.

    #172109
    Kocken
    Deltagare

    Har inte helt koll på vad ni säljer och tänker, men om ni ska utöka kanske ni ska tänka ljud?
    Små bra tråd och trådlösa högtalare till bärbara enheter (Mobil, plattor och bärbara datorer)
    Väskor till mobiler, plattor, hörlurar och högtalare.
    Dockningsstationer till mobiler/plattor så de enkelt går att koppla upp i hemma ljudsystemet?
    Jag har en hyfsat ny bil (2010) och min I-Phone går inte att koppla i hop med Stereon i bilen. Prata handsfree går bra men det går inte att spela upp ljud i högtalarna från den. Lös detta och ni har säkert några fler kunder förutom mig. Det fungerar bra med I-pod och Usbstickor men inte telefon.

    #172110
    Plastskivor
    Deltagare

    Om jag hade valt att utveckla företaget utifrån kundernas önskemål om breddning av utbudet så hade jag varit ruinerad vid det här laget.

    #172163
    danielandersson
    Deltagare

    Alltså, på framsidan står det “HÄR SÄLJER VI HÖRLURAR!” och det finns ingen kategori för högtalare.. så frågan är, hur har ni tänkt att kunderna ska hitta dem? :)

    Inte ens när jag söker efter “högtalare” ser jag någon högtalare.

    (ja, jag hittar dem under Tillbehör, men .. jag hade helt klart antagit att det var tillbehör TILL hörlurar)

    Målgrupp spelar kanske också roll. Antar att det är musikintresserade yngre människor. Finns det unika LP-boxar ni kan sälja? Tänker ljudfantaster..

    #172172
    anton
    Deltagare

    @danielandersson 74260 wrote:

    Alltså, på framsidan står det “HÄR SÄLJER VI HÖRLURAR!” och det finns ingen kategori för högtalare.. så frågan är, hur har ni tänkt att kunderna ska hitta dem? :)

    Inte ens när jag söker efter “högtalare” ser jag någon högtalare.

    (ja, jag hittar dem under Tillbehör, men .. jag hade helt klart antagit att det var tillbehör TILL hörlurar)

    Målgrupp spelar kanske också roll. Antar att det är musikintresserade yngre människor. Finns det unika LP-boxar ni kan sälja? Tänker ljudfantaster..

    Sant! Kul idé med LP-boxar.

    #172173
    anton
    Deltagare

    @Parvelito 74191 wrote:

    Jag tror att de flesta väljer Headler för att ni har ett riktigt stort sortiment av hörlurar. Vad man än vill ha så finns det där, och priserna är OK. Ni har presenterat informationen som är viktig för hörlursköpare, och den göms inte bland erbjudanden om en massa annat som det är hos era konkurrenter med bredare sortiment.

    Om man skall bredda ert sortiment så behöver därför den satsningen vara i en storlek så att det märks. Att lägga upp ett dussin mobilskal för 199kr, som dessutom passar endast en telefonmodell och som ser ut att kunna kosta 39kr på Fyndiq är inte riktigt en sådan satsning. Lägg upp 300 mobilskal med unik design (= säljs inte i stora mängder på Fyndiq eller Tradera) som dessutom finns till flera olika telefonmodeller så har ni större chans att lyckas.

    Det som traditionellt sett ligger närmast hörlurar är annars kablar och adaptrar. I ert fall behöver det nog vara av hyfsat känt kvalitetsmärke för att matcha lurarna ni säljer. Minneskort till främst mobiltelefoner och USB-minnen är också en relativt vanlig grej att köpa tillsammans med hörlurar, ser jag i min egen försäljningshistorik.

    De mobilskalen är från en hörlurstillverkare, så det är samma färger etc o passar ihop med hörlurarna, det är därför vi har just dem ;) (Sedan är det by far det bästa mobilskalet jag sett eller testat, så de är värda lite mer än 30 spänn iaf!).

    Kablar och adaptrar har vi kikat mycket på, det är bra marginaler på det, men å andra sidan är frågan om det verkligen tilltalar vår målgrupp. Jag tror Headler i mångt och mycket är “mode”, inte “teknik”. Men det är bra tankar, om inte annat kan vi säkert hitta fler “hörlursrelaterade” sladdar och tillbehör.

    Tack för feedback! Göra breddningen ordentligt verkar vara huvudtipset!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.