Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Datainspektionen: Fel visa uppgifter från folkbokföringen

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #159769
    Parvelito
    Deltagare

    @Prix 60603 wrote:

    Varför har ingen vågat överklaga. Läser man lagen är det ingen självklarhet.

    För att de som hittills blivit åthutade av Datainspektionen är numera konkursade OnOff och senast fackföreningen Unionen som knappast är beroende av att kunna visa folkbokföringsadress på sina sidor. För att få ett prejudikat så behöver man gå hela vägen upp i högsta förvaltningsdomstolen via förvaltningsrätt ock kammarrätt. Det tar några år och kostar säkert en hel del pengar, inte minst i form av tid från nyckelpersoner i sin organisation, men också för att hyra in juridisk expertis.

    Det hade varit bättre om de gett sig på t.ex. Klarna eller Svea som har resurser att bråka med dem.

    #159775
    Prix
    Deltagare

    @Parvelito 60604 wrote:

    För att de som hittills blivit åthutade av Datainspektionen är numera konkursade OnOff och senast fackföreningen Unionen som knappast är beroende av att kunna visa folkbokföringsadress på sina sidor. För att få ett prejudikat så behöver man gå hela vägen upp i högsta förvaltningsdomstolen via förvaltningsrätt ock kammarrätt. Det tar några år och kostar säkert en hel del pengar, inte minst i form av tid från nyckelpersoner i sin organisation, men också för att hyra in juridisk expertis.

    Det hade varit bättre om de gett sig på t.ex. Klarna eller Svea som har resurser att bråka med dem.

    Men det var lite av min tanke att de bör bråka med antingen stora ehandelföretag som (som i sin tur använder Klarna) för då blir det lite fart på karusellen. Det måste anses som standard att adresshämtning idag genomförs av nätbutiker… Jag vet inte om man kan få Svensk handel i ryggen.

    #159781
    danielandersson
    Deltagare

    Det positiva för Klarna om det här går igenom är ju att KCO kommer bli standard, då ingen annan riktigt kan erbjuda samma smidighet i kassan.

    Irriterande att DI ska förstöra för ehandel.. :-/

    #159790
    Prix
    Deltagare

    @lunarmys 60618 wrote:

    Det positiva för Klarna om det här går igenom är ju att KCO kommer bli standard, då ingen annan riktigt kan erbjuda samma smidighet i kassan.

    Irriterande att DI ska förstöra för ehandel.. :-/

    Såvida KCO anses vara på rätt sida lagen. Vad jag tolkade när jag snabbt läste Onoff’s beslut var att problemet låg i att man visade uppgifter som överhuvudtaget var hämtade från annan källa än beställaren innan ett avtal ingåtts. Dock så talar det för KCO eftersom det krävs en större prestation att redan ha två riktiga uppgifter.

    Vet dock inte hur KCO fungerar för förstagångskunder hos Klarna. Hämtar inte Klarna allt då?

    #159792
    JohanK
    Deltagare

    @Prix 60627 wrote:

    Såvida KCO anses vara på rätt sida lagen. Vad jag tolkade när jag snabbt läste Onoff’s beslut var att problemet låg i att man visade uppgifter som överhuvudtaget var hämtade från annan källa än beställaren innan ett avtal ingåtts. Dock så talar det för KCO eftersom det krävs en större prestation att redan ha två riktiga uppgifter.

    Vet dock inte hur KCO fungerar för förstagångskunder hos Klarna. Hämtar inte Klarna allt då?

    De gånger jag provat KCO så ska man först ange e-mail för att på så sätt identifiera kunden,(det har aldrig funkat för mig) nästa steg är att ange sitt postnummer, funkar inte detta heller så ska man ange personnummer..

    Nu när jag prova så kommer bara namnet upp, inte min adress.. telefonumret visas bara de 2 sista sifforna..

    så de borde ligga inom ramen..

    Men jag tycker inte att uttalandet ifrån DI är helt klart?

    Näthandlare och andra som har liknande funktioner bör se över sina tjänster eftersom det finns risk för att funktionen används som en upplysningstjänst på Internet. Det är inte ok enligt personuppgiftslagen att exponera personuppgifter på det här sättet, säger Per Lövgren, kommunikationsansvarig på Datainspektionen.

    Man bör se över sina tjänster?

    #159797
    danielandersson
    Deltagare

    @Prix 60627 wrote:

    Såvida KCO anses vara på rätt sida lagen. Vad jag tolkade när jag snabbt läste Onoff’s beslut var att problemet låg i att man visade uppgifter som överhuvudtaget var hämtade från annan källa än beställaren innan ett avtal ingåtts. Dock så talar det för KCO eftersom det krävs en större prestation att redan ha två riktiga uppgifter.

    Vet dock inte hur KCO fungerar för förstagångskunder hos Klarna. Hämtar inte Klarna allt då?

    Alltså, tänkte mer att dom i princip är dom enda som har möjligheten att göra något.

    Så även om dom plockar bort möjligheten att ange bara personnummer för att få adress, så kan dom ändra sin iframe för att fråga efter email + postnumme eller login + lösenord (om man ska vara lite old school) eller helt enkelt Facebook, som dom redan har.

    Om personnummer -> adress plockas bort så blir första köpet lite jobbigt, men framtida köp skulle bli mer eller mindre lika enkla som idag.

    #159799
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @flennstrom 60635 wrote:

    De handlare som satt igång med Klarna Checkout får besökare som inte tänkt att handla utan är mer intresserade av hur KCO ser ut och fungerar. En och annan order slinker igenom “av misstag” (eller hur Katrin?).
    Det blir ju extra jobb + att konverteringssiffror mm inte blir korrekta.

    Här finns två demoshoppar med KCO som ni kan titta på och även lägga order i:

    Startsida (webshopens meta titel)
    [Demo] Prestaworks

    Japp stämmer bra, vi har haft en hel del order av “misstag”. Några ärliga och snälla som talat om det, och en del där vi misstänker det men inte vet säkert. Klart är att ångerfrekvensen gått upp på ordrarna, dvs de där som mailar inom några minuter och ångrar köpet :D

    #159798
    GregerA
    Deltagare

    @Kodmyran 60636 wrote:

    Japp stämmer bra, vi har haft en hel del order av “misstag”. Några ärliga och snälla som talat om det, och en del där vi misstänker det men inte vet säkert. Klart är att ångerfrekvensen gått upp på ordrarna, dvs de där som mailar inom några minuter och ångrar köpet :D

    Ett utmärkt tillfälle att ta ut en avbeställningsavgift … :D

    OT: Jag tror att personnummer + postnummer är en rimlig kompromiss. Då går det i alla fall inte att sitta och slå in random personnummer för att se vad som dyker upp. Man får även fördelen att det kan väljas rätt adress på de som har flera adresser registrerade.

    #159802
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ha ha ha ha :)

    @GregerA 60637 wrote:

    Ett utmärkt tillfälle att ta ut en avbeställningsavgift … :D

    #159813
    Rikard
    Deltagare

    Skulle man inte klara sig ifrån det här genom att anonymisera en del uppgifter?

    Jag anger mitt personnummer och får fram:
    Rikard Westberg
    No******gatan 60
    4**09 Göteborg

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.