Plus Forum Övrigt Off-topic Det kallat jag frakt!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96643
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Beställde två skär till en klippmaskin av en grossist häromveckan. De levererades i ett kuvert i brevlådan. Fick nu fakturan, där har jag debiterats 2500 kr för pallfrakt! Det kallar jag fraktkostnad 😡

    Hörde av mig till leverantören som skrattande bad om ursäkt och skickade en kredit direkt. Slutet gott allting gott, men note to mig och alla andra tag för vana att kolla alla leverantörsfakturor

    #128676
    Joel
    Deltagare

    Bra reminder Katrin!

    Jag vet inte hur det är med era leverantörer men många av mina är väldigt duktiga på att fakturera fel. I början kontrollerade jag alla fakturor noga men när man kommer upp i en viss volym är det nästan en heltidstjänst…

    Uppenbara fel är lätta att upptäcka och rätta till men det är nog många mindre som slinker igenom.

    #128677
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Samma här, men nu har jag en ekonomitant (släkting) som tar i alla fakturor och innan hon gör det “tvingar” hon mig att kontrollera så alla ser bra ut. Så då ser jag om dom är rätt. Så Joel skaffa någon som piskar dig, då brukar man gör aett bättre jobb:eek::rolleyes::D

    #128750
    henriksan
    Deltagare

    Jag jobbade för tio år sedan med att kontrollera fakturor hos en större matbutikkedja. Otroligt mycket fel priser från diverse leverantörer. Bland annat så glömdes en rabatt på 15% på en halvpall med saffran. Ganska många tusenlappar som kunde missats :)

    #128751
    Parvelito
    Deltagare

    På den tiden jag var anställd så jobbade jag på ett företag där rutinerna inte riktigt fungerade. Jag och en kollega jobbade fram ett fint avtal med Posten om distribution av paket till Danmark. Det handlade om en duktig rabatt på deras listpris, många fler procent än vad jag någonsin sett Posten lämna i rabatt annars.

    Vi satte igång och det flöt på. Problemet uppstod sedan när Posten bytte affärssystem eller om det var bolag eller något sådant. Rabatten på våra danska paket föll i alla fall bort ur deras system och paketpriserna steg med flera hundra kronor per kolli. Rutinen på det här företaget var att receptionisten arkiverade alla fakturaspecar som kom från Posten (tjocka buntar varje dag eftersom man skickade 2000 kolli per vecka). Sedan attesterades fakturan av en lagerförman som glatt klottrade på i blindo, han hade ingen insyn i vilka avtal vi hade, och visste iofs att det fanns en spec, men den tog det ju tid att gå igenom och vad som var rätt där och inte visste inte han.

    En dag hade jag ett ärende ut till receptionen, och fick då se en sådan spec som nyss hade tagits ur sitt kuvert. Där stod danska paket med, och de hade ett pris som var alldeles för högt. Det blev då att göra en koll bakåt, och det hade varit fel ett antal månader. Två dagar tog det att sammanställa det hela, och sedan mailade jag till vår kontaktperson på Posten om att vi ville ha en kreditfaktura på några hundratusen samt vår rabatt tillbaka.

    Det kom en delegation från Posten med herrar i dyra kostymer och slips med jättelånga titlar på visitkorten, men efter någon vecka hade vi kreditnotan eftersom Posten gjort fel. Och efter det så fick jag attestera alla transporträkningar… :-)

    Man skall kolla saker, och inte lita på att det “nog är rätt”. Det är ganska mycket jobb om det blivit systematiska fel som man måste gå tillbaka och justera i efterhand.

    #128756
    freddan115
    Deltagare

    Fick just en faktura från en levarantör som nyligen skickat en offert på olika tillbehör. Vi godkände offerten. Sen när slutliga fakturan kom hade beloppet ökat med x antal tusen kronor. tror det var 3-5000 i skillnad mellan offert och slutlig faktura. Vi har handlat från dem förut (ca 3års tid) och alltid undrat varför det blir så dyrt på slutnotan men avfärdat med att vi säkert räknat fel, hört fel eller på något sätt missuppfattat vad vi kommit överens om. När säljaren är hos oss så låter ju allt så superbilligt. Så nu bad vi om en offert innan leverans. Som sagt, flera tusen i skillnad. Det var sista gången vi använde dem. Nästan så jag vill polisanmäla, men orkar givetvis inte dra igång ett sådant spektakel. De krediterade ju skillnaden när vi påtalade den. Men vi kan ju bara ana vad som hänt på de övriga fakturorna vi redan betalat.

    Edit
    Jag ber om ursäkt, detta hade ju inget med frakt att göra. Använder dhl och de har inte gjort något fel. Detta var bara en av mina leverantörer. Vill bara klargöra så ingen tror att dhl gjort så här knasigt.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.