Plus Forum E-handelsforumet Logistik DHL, Posten eller Schenker?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98076
    Qarillion
    Deltagare

    Är intresserad av vilke bolag som används och reflektioner över hur det funkar för er?

    Vi använder DHL idag och är nöjda. Framförallt med dem låga kostnaderna som vi har hos DHL när vi skickar paket.. Pallar skickar vi faktiskt med posten då vi har bättre avtal på pall med posten.

    Hur funkar det för er?

    #144733
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    DHL och sen posten brev och varubrev. Vi kommer att köra med Schenker, UPS och eller Bring i framtiden med.

    Supernöjd med DHL

    @Qarillion 43836 wrote:

    Är intresserad av vilke bolag som används och reflektioner över hur det funkar för er?

    Vi använder DHL idag och är nöjda. Framförallt med dem låga kostnaderna som vi har hos DHL när vi skickar paket.. Pallar skickar vi faktiskt med posten då vi har bättre avtal på pall med posten.

    Hur funkar det för er?

    #144736
    Parvelito
    Deltagare

    Jag kör DHL för alla försändelser som väger mer än ett kilo. Det fungerar över lag bra, även om det naturligtvis finns en och annan plump i protokollet. Det jag inte gillar med dem är deras skyhöga drivmedelstillägg. 11,3% nu i Maj gör att till synes låga priser i offerterna inte är så låga i verkligheten.

    Mindre försändelser kör jag med vanliga frimärkta brev på Posten. Det fungerar också relativt bra, även om det här med avisering av skrymmande brev är en riktig skräckhistoria. Saker med lite värde på kör jag ibland via Skicka Lätt. Det är en smidig tjänst även om jag gärna skulle önska att det gick att skicka den tjänsten även om man bara har kundens mobilnummer. Idag är mailadress ett krav.

    Hoppas kunna få koppling via Unifaun till DHL i nya webbutiken, och flytta över en del skrymmande till DHL Servicepoint. Posten varubrev hade kunnat vara ett alternativ, men det drar iväg i pris så mycket i och med att tillägget för skrymmande kommer till.

    Schenker då? Jag får paket med dem så gott som dagligen, och det fungerar bra. Men när någon skickar via deras ombudstjänst till mig tar det ofta en dag eller två extra, en tröghet som jag inte riktigt tycker om. Jag bor trots allt inte mer än 2 timmars bilresa på E4:an, från Arlanda. Det är inte stora mörka skogen långt inne i Norrlands inland. De får lov att komma med ett riktigt dräparpris för att jag skall våga testa dem.

    #144738
    Vulcanoboy
    Medlem

    @Parvelito 43843 wrote:

    Saker med lite värde på kör jag ibland via Skicka Lätt. Det är en smidig tjänst även om jag gärna skulle önska att det gick att skicka den tjänsten även om man bara har kundens mobilnummer. Idag är mailadress ett krav.

    Vet inte om det är helt korrekt att göra såhär men jag brukar ange min mejladress och kundens telefonnummer och ingen har klagat hittils.

    #144741
    pietrostavros
    Deltagare

    Om man anger mobilnummer så skickar posten först ut ett sms för avisering.

    Om kunden inte hämtat ut paketet inom ett par dagar så skickas ett mejl ut (2 ggr).

    Därefter skickar posten ut ett avi till kunden.

    Om kunden ändå inte hämtat ut paketet inom rätt tid så skickas paketet tillbaks till avsändaren.

    Jag vet detta av egen erfarenhet eftersom jag fick tillbaks ett paket igår:-)

    Det kan ju då på sätt och vis vara bra om man angett sin egen mejladress för då får man ju en avisering om att något inte står rätt till.
    Samtidigt så ligger det ju helt och hållet på kundens ansvar att hämta ut sina paket, som säljare har man tillräckligt mycket att hålla rätt på.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.