Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Distanshandelslagen (2000:274)!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94028
    AntiKrist
    Deltagare

    Om en kund köper en tjänst/produkt som konsumeras at once, hur kan han ha rätt att ÅNGRA sig inom 14 dagar som distanshandelslagen säger? Jag tänker på ringsignaler allt möjligt. Alla dessa onlinetjänster som konsumeras med en gång. Tänk om en kund hyr en videofilm och tittar på den exempelvis, kan han 2 timmar senare “ångra” sig och bli krediterad cashen?

    #106932
    Parvelito
    Deltagare

    Nej, tjänster hanteras av konsumenttjänstlagen. Och även om det är en produkt, så har lagen undantag för immateriella produkter, liksom spel, film, musik etc.

    #106937
    AntiKrist
    Deltagare

    @Parvelito 1737 wrote:

    Nej, tjänster hanteras av konsumenttjänstlagen. Och även om det är en produkt, så har lagen undantag för immateriella produkter, liksom spel, film, musik etc.

    Jaha. Men säg att mina kunder beställer en tjänst som övergår i en levererad produkt.. det är lite som online-dhl. Tjänsten är distribution av en sak, men saken distribueras på en gång; alltså konsumeras den på en gång. Går väll att närmast likna vid chockladogram. Chockladen levereras med en gång och det är DEN leveransen kunden beställer även om han pyntar för chokladen också. Chockladen gick aldrig att “lämna tillbaka” för chockladen har bara 1 dag i bäst-före datum. Förstår du mig nu? Vad gäller då?

    #106940
    Parvelito
    Deltagare

    Transport och distribution eller överföring är en tjänst, konsumenttjänstlagen gäller, och där är utrymmet för att ånga något redan utfört synnerligen begränsat.

    #106941
    AntiKrist
    Deltagare

    Ok, tack så mycket. Skall plugga på lagen lite.

    #106942
    GregerA
    Deltagare

    Det har egentligen ingen betydelse för vilken del av produkten du anser att du tar betalt. Levreras det en vara så räknas ångerfristen från när konsumenten tagit emot varan.

    Är det en vara med kort hållbarhet (dagsfärsk) så gäller inte ångerrätten.

    För en tjänst räknas ångerfristen från när avtalet ingicks. Dock är det möjligt att avtala bort ångerfristen, så att konsumenten kan börja nyttja tjänsten omedelbart.

    Ur distanshandelslagen
    4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om
    1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
    2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
    3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,
    4. en tidning eller en tidskrift, eller
    5. vadhållning eller andra lotteritjänster.

    Svar på din ursprungliga fråga:
    – Nej, man har inte ångerrätt på ringsignaler och streamade videofilmer man tagit emot och börjat titta på.
    Det måste vara någonting som går att lämna tillbaka.

    Det du skall ha är en ruta kunden kryssar i typ:
    ( x ) Jag medger att fullgörandet av denna tjänst påbörjas under ångerfristen, och jag är införstådd med att min ångerrätt därmed är förverkad.

    #106944
    GregerA
    Deltagare

    och till Parvelito … jodå, Distansavtalslagen gärller även för tjänster. :)
    Du tänkte nog på konsumentköpslagen som mycket riktigt ersätts av konsumenttjänstlagen när det gäller tjänster.

    F.ö är det inte lätt med begreppen, men en produkt är en överordnat begrepp som kan vara bl.a en vara eller en tjänst.

    I svensk lag förekommer även begreppen lös egendom och lösa saker, där då lösa saker väl ungefär motsvarar en vara, medan lös egendom även kan inbegripa viss immaterialrätt, t.ex bostadsrätt, men det är inte möjligt att sätta absoluta likhetstecken mellan dessa. Vissa varor kan i lagens mening vara att anse som fast egendom, eller åtminstone del därav.

    #106947
    AntiKrist
    Deltagare

    Wow vad klok jag blir av alla inlägg, du är en klippa GregerA. Jag tänkte på den där kryssrutan, borde man verkligen ha med den? Skrämmer inte den bara bort kunderna? Texten kan ju mycket väl stå med i köpvillkoren, någonting kunden i sin tur klickar i att han “läst och godtagit” innan trycker på betala-knappen?

    #106951
    GregerA
    Deltagare

    Jodå, det bör räcka att ha dem med i köpvillkoren.
    Men det kommer alltid att vara någon som hävdar att det var otydligt och att de därför missat det. Men risken att de verkligen skall få rätt i ARN eller domstol är nog liten.

    Man kan ju också formulera det lite positivare:
    ( x ) Jag vill naturligtvis ta del av tjänsten omgående och inser att jag inte har möjlighet att ångra köpet.

    ( ) Jag vill att ni väntar två veckor med att leverera tjänsten så att jag har chans att ångra mig.

    Jag tror inte så många väljer det andra alternativet … :rolleyes:

    #106953
    AntiKrist
    Deltagare

    haha nej det är sant.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.