Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar e-butik fiaskot

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101047
    Kenan83
    Deltagare

    Hej.

    Nu känner jag att jag vill skriva av mig lite.

    För 6 månader senare så var jag redo att starta min webbshop. Jag kikade på lite olika plattformer och bestämde mig för att köra på Magento.

    Just i den vevan så såg jag en kampanj som e-butik körde. Dom har tagit bort all information om det, men jag lyckades hitta lite på newsdesk:

    Prova e-handel pa? riktigt med StartUp – E-butik i Norden AB

    Prova e-handel på riktigt med StartUp
    E-butik i Norden AB
    Följ oss på Mynewsdesk
    2013-05-16 11:50 CEST
    Det är många e-handlare som inte får den försäljning som deras idé många gånger har potential till. Ofta beror det på begränsad kunskap. Med E-butik.se StartUp får deltagaren mixen som behövs för att lyckas. Ett vasst e-handelssystem, utbildningar och rådgivning helt utan kostnad i 6 månader! Allt med ett mål – att öka deltagarens försäljning och få butiken lönsam!

    Idéen till E-butik.se StartUp har växt fram under det senaste året då vi sett många bra idéer och duktiga entreprenörer som startar upp men som inte får försäljningen som behövs för att kunna gå all-in i sin verksamhet. Vår övertygelse är att om vi kan ge dessa duktiga och ambitiösa personer de bästa förutsättningarna i form av en e-handelsplattform, kunskap och utbildning så kommer förutsättningarna för att de ska lyckas att öka drastiskt.

    Vi har arbetat med e-handel i 15 år och den kunskapen som vi samlat på oss vill dela med oss av på bästa sätt. Vår mission är att få fler e-handlare att lyckas och nå lönsamhet. Vi är övertygade om att detta arbete är något som långsiktigt gynnar hela vår bransch. Med E- butik.se StartUp vill vi ge e-handlare de bästa förutsättningarna utan att ta någon ekonomisk risk hos oss eller förbinda sig till något under 6 månader.

    ”Idag räcker det inte att ge kunden ett e-handelssystem och support för att kunden ska lyckas med sin e-handel. Att bedriva e-handel framgångsrikt är något helt annat än att driva fysisk butik och kräver en annan typ av kunskap. Jag är övertygad om att de nya eller befintliga e- handlare som väljer att delta i E-butik.se StartUp kommer ha en stor chans att bli framgångsrika e-handlare framöver” säger Daniel Lindström, försäljningschef på E-butik.se och ansvarig för E-butik StartUp.

    Bästa genomförandet av E-butik.se StartUp vinner 50 000 kr

    En jury kommer utse den bäst genomförda startupen och vinnaren får 50 000 kr! ”Vi vill premiera den som gör ett riktigt bra arbete då vi vet att han eller hon dels kommer bli en förebild för andra e-handlare och att personen kommer vara med och sprida kunskap om hur de gjort” fortsätter Daniel Lindström.

    All information om E-butik.se StartUp finner du på E-butik.se StartUp – Prova E-handel på riktigt!

    För mer information, kontakta:
    Daniel Lindström, försäljningschef på E-butik i Norden AB, tel 0734-25 45 57, daniel@e-butik.se Bilder fria för publicering på Bildmaterial för media och press | E-butik.se – E-butik.se

    E-butik i Norden AB är en av Sveriges större leverantör av tjänster till e-handlare med fokus på plattformen E- butik.se som används av ca 1400 företag. E-butik startades 1998 av bröderna Tim och Tom Svensson och har idag ett 30 tal anställda i Sverige och Ukraina. E-butik står även bakom Sveriges största tidning om e-handel, NätSmart. Mer information finns på Webshop för Lönsam E-handel – Webbutik från E-butik.se och http://www.natsmart.se

    WOW tänker man. dom skröt även med att man skulle få hjälp av över 30 e-handelsexperter och lite allt möjligt.

    Jag ansökte och blev antagen. Blev riktigt taggad och började skriva min affärsplan. Magento glömde jag bort då jag kände att jag fick en riktigt bra chans här.

    Kursen började och en kille som heter Daniel skapade en grupp på facebook och där höll vi till. Han var jätteduktig, svarade snabbt och man kände verklige natt man fick mycket hjälp och stöd av honom.

    Dom gjorde även övningar till oss varje vecka och postade nya videos där dom gick igenom intressanta saker. Efter någon vecka svalnade deras intresse dock. På en video så var ljudet efter och den har dom inte fixat än, trots massa löfte om att dom kommer göra det. Det här var ca 6 månader sen.

    Och alla frågor man ställde till dom så ville dom skicka en faktura på det. Innan så fick vi jättemycket hjälp av dom, men efter någon vecka så hade jag ca 10 saker jag ville förändra i min butik, och dom sa att det är för jobbigt och att dom måste fakturera. Jag frågade några som jobbar som programmerare och dom sa att det inte alls var svårt, och det är funktioner som dom erbjuder för andra kunder i deras webbshop, så dom har ju det klart redan.

    Och efter en stund så slutade dom att skriva i gruppen och tog bort webbsidan. Facebooksidan var dock kvar och där hade vi som har e-butiker kontakt med varandra.

    Dom bara sket i hela projektet och slutade svara på våra mail.

    Under tiden så blev dom uppköpta av Jetshop, men vi fick ingen respons då heller.

    Dom har ju även bundit upp oss till klara, och projektet ska ju sluta nu, så någon skrev att i gruppen och undrade hur vi ska säga upp det. Dom frågade även om tips till webbshop som dom kan byta till.

    Då svarade jag och sa att jag kommer skriva om fiaskot här på forumet. Då helt plötsligt vaknade dom till på Jetshop och skrev:

    Hej alla StartUps!

    Här kommer lite information

    Som ni vet har E-butik förvärvats av Jetshop och en stor del av hösten har varit organisationsfrågor på olika sätt. Vi har bland annat centraliserat vår gemensamma kundservice till Göteborg, som på sikt innebär förlängda öppettider för dig som kund, inkl. helgöppet med mera. Vi har också flyttat vårt Södertäljekontor till Stockholm och finns nu i Stockholm, Göteborg och Växjö.

    Nog om det, inledningsvis så vill vi på Jetshop så klart börja med att be så mycket om ursäkt för att det har stått still i StartUp-gruppen och hela projektet. Den goda nyheten är att det är slut med det nu

    Vi har självklart som mål att genomföra hela StartUp, precis som planerat med att utse en vinnare och erbjudandet om att använda er butik under 6 månader kostnadsfritt gäller precis som vanligt.

    Vi börjar närma oss 6 månader redan nu och de kommande veckorna kommer vi att sitta ner och gå igenom alla butiker och kika närmare på hur det har gått för alla er.

    OBS! Viktig information!

    Support:
    Om ni behöver hjälp med er butik, har problem eller liknande – Maila till kundservice@e-butik.se.

    Vill du fortsätta:
    Till dig som vill fortsätta med din butik efter dessa sex månader som kommer du att erbjudas att använda e-butik, precis som vanligt. Vi kommer också ta fram ett erbjudande till dig för att använda Jetshops plattform istället. Viktigt att känna till är att du då “börjar om från början”. Självklart så hjälper vi dig att flytta över dina produkter, kunder och order, men eventuell design och liknande kommer inte att flyttas över till Jetshops system som det ser ut i dagsläget.

    Vill du inte fortsätta:
    Till dig som inte vill fortsätta med din butik efter dessa sex månader:
    Maila till anders.gransmark@jetshop.se och berätta gärna varför, samt vad din butik heter så att jag kan säkerställa att din butik stängs ner som den ska.

    Under kommande vecka återkommer jag med lite mer information om vad som händer de kommande veckorna gällande tävlingen och vinnare inkl. datum o.s.v.

    Så, återigen så beklagar vi för all eventuell oro som detta har orsakat er och självklart ska vi göra vårt yttersta för att försöka göra det bästa ut av det!

    den 22 november kl. 11:27 i området Växjö

    Det här skrev dom alltså efter 3-4 månaders total tystnad och ignorerade alla e-mail.

    Jag och några till bestämde oss att lita på dom och testa igen, det är ju trots allt 50 000 man kan vinna. Och säkerligen mycket publicitet då dom säkerligen kommer marknadsföra vinnare.

    Det här postade dom idag:

    Hej alla startups! Hoppas ni är inspirerade inför fortsättningen! Vi har snart satt alla kommande planer och det ser verkligen spännande ut. Jag vill passa på att tala om för er att ni kan maila till kundservice@e-butik.se så kommer Daniel Forster på supporten hjälpa er om ni har systemfrågor. Jag kommer också göra Daniel till admin för gruppen här så att han kan hjälpa er med eventuella funderingar kring plattformen o.s.v. Hoppas ni alla har en bra kväll!

    Bar jag som får en känsla av att dom inte alls kommer komma med information den här veckan?

    Nu förstår jag också att jag bränt alla mina chanser att vinna iom att jag postar här på forumet, men jag har en känsla av att vinnaren kommer bli någon som inte varit aktiv i projektet, dvs någon av deras “vänner”.

    Jag har fått flera pm av folk som känner sig besvikna över det här, och iom att jag sagt att jag ska posta om deras projekt så kommer jag hålla mitt ord!

    Jag har ju en let´s deal kampanj nu som jag kör via samma webbshop, och jag ställde en fråga för två dagar sen, den ansvariga gillade mina inlägg men svar uteblev. Och nu när jag frågade varför så fick jag som svar att jag ska maila till support för att få svar.

    Jag har följt alla deras anvisning, har även fixat livechatt i min butik, har en riktigt bra produkt och marknadsfört enligt deras anvisningar.

    Jag kommer hålla er uppdaterade framöver vad som händer om dom inte tar bort facebookgruppen (det är enda sättet vi kommunicerar på).

    #170616
    Kenan83
    Deltagare

    Och jag vill bara nämna att Daniel och Fredrik från klarna gjort ett jättebra jobb, all cred till dom!

    #170640
    Preminger
    Deltagare

    Vad man blir trött på alla dessa gratis erbjudande.
    Det blir intressant att följa och se vem som kommer att få de 50 000 kr. Hur många var ni som deltog?

    #170683
    Kenan83
    Deltagare

    @Preminger 72466 wrote:

    Vad man blir trött på alla dessa gratis erbjudande.
    Det blir intressant att följa och se vem som kommer att få de 50 000 kr. Hur många var ni som deltog?

    Dom har tagit bort all information om projektet. Vi hade en egen sida där vi fick presentera oss. Men runt 30 skulle jag gissa på.

    Och deras löfte dom gav förra veckan

    Anders Gränsmark “Under kommande vecka återkommer jag med lite mer information om vad som händer de kommande veckorna gällande tävlingen och vinnare inkl. datum o.s.v.”

    har dom inte heller hållit. Ja, dom har ju en dag till på sig, så ser dom den här tråden så kanske dom skyndar sig och skriver nåt snabbt tills imorgon kväll.

    #170864
    Kenan83
    Deltagare

    Det här frågade jag kl 20 på Söndagskväll:

    Väntar ni in i det sista innan ni kommer med mer information? 4 timmar kvar sen är veckan slut. Eller har ni “glömt” igen?

    fick en svar efter 3 timmar som lyder:

    Kenan, jag förstår att du är ivrig och vill veta mer och vi gör vårt yttersta för att göra detta så bra som möjligt. Jetshop är en lite större organisation än vad e-butik var med olika arbetssätt vilket också gör att flera personer är inblandade med olika ansvarsroller. Under tiden så är min rekommendation att du jobbar vidare som vanligt med din butik. Att informationen från oss inte har kommit ännu, mer än att projektet skall fortsätta pågå, är trots allt det viktigaste och den informationen har alla ni som är med fått. Vi har som målsättning med att ge er detaljerad information inför fortsättningen i veckan som kommer och det är ganska många förändringar som kommer att göras. Bland annat förlänger vi projektet fram till sista mars med tanke på att det har stått still under hösten. Precis som e-butik, så har vi på Jetshop, målsättning att ni som är med i projektet skall lyckas med sin e-handel och därför vill vi göra det bästa möjliga med fortsättningen. Hoppas du har förståelse för det, ha en fortsatt trevlig kväll.

    Och med tanke på att det var han som lovade svar den kommande veckan så tycker jag att hans svar var lite dålig.

    Ett litet utdrag av facebookinlägget som han själv skrivit där vi kommenterar:

    Under kommande vecka återkommer jag med lite mer information om vad som händer de kommande veckorna gällande tävlingen och vinnare inkl. datum o.s.v.

    Så, återigen så beklagar vi för all eventuell oro som detta har orsakat er och självklart ska vi göra vårt yttersta för att försöka göra det bästa ut av det!

    Nu har det gått ännu en vecka av total tystnad.

    Jag vill också påpeka att jag har svarat på alla PM, men jag tänker ej ge tillgång till facebookgruppen till någon. En i gruppen har tagit prnt screen på alla inlägg där så allt finns dokumenterat.

    Ska även skriva lite om det här på flashback och wn som jag fått tips om.

    #170896
    stocktown
    Deltagare

    Snart får vi se om Jetshop och e-butik valdt att lura någon på de 50.000kr.

    #170900
    Kenan83
    Deltagare

    @stocktown 72766 wrote:

    Snart får vi se om Jetshop och e-butik valdt att lura någon på de 50.000kr.

    Ja, verkar som om dom har valt att göra det.

    Först så lovar Anders Gränsmark att ge svar förra veckan, när jag frågar kl 20 på Söndagskväll var beskeden är så skriver han så här:

    Kenan, jag förstår att du är ivrig och vill veta mer och vi gör vårt yttersta för att göra detta så bra som möjligt. Jetshop är en lite större organisation än vad e-butik var med olika arbetssätt vilket också gör att flera personer är inblandade med olika ansvarsroller. Under tiden så är min rekommendation att du jobbar vidare som vanligt med din butik. Att informationen från oss inte har kommit ännu, mer än att projektet skall fortsätta pågå, är trots allt det viktigaste och den informationen har alla ni som är med fått. Vi har som målsättning med att ge er detaljerad information inför fortsättningen i veckan som kommer och det är ganska många förändringar som kommer att göras. Bland annat förlänger vi projektet fram till sista mars med tanke på att det har stått still under hösten. Precis som e-butik, så har vi på Jetshop, målsättning att ni som är med i projektet skall lyckas med sin e-handel och därför vill vi göra det bästa möjliga med fortsättningen. Hoppas du har förståelse för det, ha en fortsatt trevlig kväll.

    Så jag fick mig en läxa om att dom är en större organisation och pga det håller dom inte det dom lovar (om man läser mellan rader).

    Och nu har dom uppdaterat gruppen med ny information:

    Hej StartUps!

    Efter Jetshops förvärv av E-butik har vi nu sett över upplägget och påbörjat förändringen av E-butik StartUp till Jetshop StartUp. I o m detta så förändras några saker för dig som deltagare. Vi på Jetshop vill att du ska lyckas med din e-handel och vill att du som vinner Jetshop StartUp skall få bästa förutsättning för att fortsätta utveckla din e-handel.

    Nedan följer mycket viktig information för dig som deltar i Jetshop StartUp.

    * Tävlingen förlängs till och med den 31:a mars 2014.

    * Vinnaren utses på Jetshop Awards som äger rum på SEBC i Göteborg i maj 2014. – Alla ni som deltar i StartUp kommer att få en inbjudan till SEBC som är ett e-handelsevent med inspirerande föreläsningar om e-handel, samt middag och prisutdelning. Självklart är det kostnadsfritt!

    * Samma jury som utser vinnarna i Jetshop Awards, utser vinnaren i Jetshop StartUp. Jurygruppen består av branschexperten från olika företag som exempelvis Posten, Dibs, Klarna, Payson med mera.

    * Sist men inte minst så har vi gjort om priset för tävlingen. Som vinnare av Jetshop StartUp får Du en fullproppad webshop med betallösningar, ny design och massa smarta merförsäljningsfunktioner. Helt kostnadsfritt i 1 år (värde 75 977,-).

    Vi på Jetshop är övertygade att vinnaren av StartUp har alla förutsättningar att lyckas med sin e-handel och för att ge ytterligare hjälp på traven vill vi därför finansiera din webshop hela första året. Du får tillgång till support, din egen account manager och alla de sakerna som vi erbjuder till våra kunder – helt utan kostnad.

    Om du vinner Jetshop StartUp så får du följande tjänster kostnadsfritt i 1 år:

    – Jetshop Professional e-handelssystem
    – 20h design av din butik
    – Kortbetalning inkl. SSL-certifikat*
    – Faktura- och delbetalning*
    – Filtreringsfunktion
    – Automatiska produktrekommendationer med inbyggd intelligens
    – Jetsearch (kraftfull sökmotor med inbyggd intelligens)
    – Merförsäljningsfunktion i kassan
    – Marketing tool (avancerad rabatthantering)
    – Kundvagnsanimation för snabbare och tydligare avslut

    Totalt värde: 75 977 kr/ex moms

    * Transaktionsavgifter för kortbetalning, faktura- och delbetalning tillkommer.

    Ditt avtal börjar gälla från och med 1:a juni 2014 och 1 år framåt.

    Om du inte vinner StartUp men ändå vill fortsätta så börjar ditt avtal gälla från och med 1:a juni 2014 – mer information om detta kommer under våren. Precis som med tidigare förutsättningar så kommer du själv aktivt behöva meddela OM du vill fortsätta. Annars stängs din butik 31:a maj 2014.

    Vi hoppas att du som deltar i StartUp ser positivt på förändringarna och stort lycka till med din e-butik!

    Ps. Under januari, februari och mars 2014 kommer vi också att erbjuda fler webinars, affärsutveckling och rådgivning per telefon varje vecka och massa andra spännande och matnyttiga tips som ger dig ännu bättre förutsättningar att lyckas med din e-handel.

    Så ja, som ni ser så väljer dom att ändra upplägget helt. Ingen större skillnad mot förra upplägget förutom att dom höjt priserna med dubbelt på allt för att få det att verka som om man får mer nu. Prissumman har dom tagit bort helt och håller självklart och ersatt med skitsaker som dom erbjuder. Att dom inte ens skäms att skriva “Sist men inte minst så har vi gjort om priset för tävlingen”.

    Tack för den. En tjej som säljer pepparkaksformer tycker det här är jättebra dock, så alla är inte lika besvikna som mig.

    Jag såg verkligen fram emot det här projektet då den startade så ni kan förstå att jag är riktigt besviken.

    Har även fått en e-mail lista via PM till massa journalister så ska skicka dom informationen, vet vem, kanske någon av dom vill skriva om just det här.

    #170924
    stocktown
    Deltagare

    @Kenan83 72771 wrote:

    Ja, verkar som om dom har valt att göra det.

    Först så lovar Anders Gränsmark att ge svar förra veckan, när jag frågar kl 20 på Söndagskväll var beskeden är så skriver han så här:

    Så jag fick mig en läxa om att dom är en större organisation och pga det håller dom inte det dom lovar (om man läser mellan rader).

    Och nu har dom uppdaterat gruppen med ny information:

    Så ja, som ni ser så väljer dom att ändra upplägget helt. Ingen större skillnad mot förra upplägget förutom att dom höjt priserna med dubbelt på allt för att få det att verka som om man får mer nu. Prissumman har dom tagit bort helt och håller självklart och ersatt med skitsaker som dom erbjuder. Att dom inte ens skäms att skriva “Sist men inte minst så har vi gjort om priset för tävlingen”.

    Tack för den. En tjej som säljer pepparkaksformer tycker det här är jättebra dock, så alla är inte lika besvikna som mig.

    Jag såg verkligen fram emot det här projektet då den startade så ni kan förstå att jag är riktigt besviken.

    Har även fått en e-mail lista via PM till massa journalister så ska skicka dom informationen, vet vem, kanske någon av dom vill skriva om just det här.

    Det är inte lagligt att ändra tävlingsvillkor i efterhand, och att göra det till det sämre! Har de skrivit något finstilt om att de har rätt att helt ändra på tävlingsvillkoren?

    Tycker du borde göra en polisanmälan! Inga andra här på ehandel.se som har en åsikt?

    #170902
    Andreas
    Deltagare

    Jetshop, verkar va det svarta fåret. Inte första gången man hör negativt om detta företag.

    Som tur är så brukar marknaden själv reglera ut de spelarna som kör med oschyssta metoder.

    Jag tycker de är starkt att du orkar stå på dig och processa om saken, själv skulle jag lagt ned och gått vidare.

    #170935
    Kenan83
    Deltagare

    @stocktown 72798 wrote:

    Det är inte lagligt att ändra tävlingsvillkor i efterhand, och att göra det till det sämre! Har de skrivit något finstilt om att de har rätt att helt ändra på tävlingsvillkoren?

    Tycker du borde göra en polisanmälan! Inga andra här på ehandel.se som har en åsikt?

    Är det sant? Alltså att jag kan göra en polisanmälan?

    Jag ska kolla igenom villkoren, men jag tror inte att dom har skrivit det nånstans.
    @Andreas 72799 wrote:

    Jetshop, verkar va det svarta fåret. Inte första gången man hör negativt om detta företag.

    Som tur är så brukar marknaden själv reglera ut de spelarna som kör med oschyssta metoder.

    Jag tycker de är starkt att du orkar stå på dig och processa om saken, själv skulle jag lagt ned och gått vidare.

    Ja, egentligen har jag inte tid för det här men hatar när någon ljuger så här öppet. Och även nystarten dom tänkte göra nu så började dom ljuga direkt. Och när man undrar vad som händer så får man till svar att dom är minsann en stor organisation. Ger det dom rätt att inte hålla det dom lovar? Att dom inte ens skäms.

    Jag såg verkligen fram emot det här så därför är jag besviken och står på mig.

    Har även fått flera privata meddelande från deras konkurrenter om tips och vilka tidningar jag ska kontakta. Måste bara få lite tid över till det.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.