Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Ej uthämtade paket
- Detta ämne har 31 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av
Prix.
-
FörfattareInlägg
-
17 maj, 2010 kl. 23:06 #110855
danielandersson
DeltagareÄven om man inte har automatiskt adresshämtning så hjälper gärna inkomstupplysning.se eller ratsit.se till om man har personnummer
18 maj, 2010 kl. 06:51 #110858Dan
DeltagareDetta är helt klart ett problem. Jag märker det inte så mycket inom bedrägerinischen men mycket lustiga människor som bara ångrar sig och tänker att om de låter paketet ligga så är allt frid och fröjd.
Tyvärr gĂĄr ju deras faktura dĂĄ till inkasso och jag blir jävligt sur när klarna hör av sig och säger att ”kunden hämtade inte ut paketet, vad ska vi göra”. Helst vill jag dĂĄ lägga min avgift pĂĄ fakturan för outlöst paket, men jag brukar vara snäll och lĂĄta de betala allt utom produktens kostnad bara inklusive inkasso- och pĂĄminnelseavgifter.
18 maj, 2010 kl. 06:58 #110860Katrin Lundgren
Deltagare@Lilla Ivy 6197 wrote:
Jag fick den uppgiften i telefon idag – jag kunde fakturera kunden 400:- via dem för outlöst paket. Jag skulle visserligen inte fĂĄ hela summan – tolkade det som minus avdrag för faktureringsavgifter???
Eftersom Klarna godkänt kunden som trovärdig – som de själva uttryckte det sĂĄ tycker jag att de borde ta bort faktureringsavgiften…
Jag skall kolla dubbelt imorgon.
återkom gärna med resultatet för jag har fått precis motsatt svar från dem. Om en kund ej löser ut ett paket räknas det som att de ångrar sig, oavsett vad du skrivit i dina villkor, och då ska fakturan makuleras. Därefter kan du skicka en pf faktura men den garanterar Klarna inte. Det var de svaret jag fick i samma situation för ett år sedan, så har de ändrat det vill jag och säkert fler e-handlare gärna höra.
18 maj, 2010 kl. 09:12 #110867Lilla Ivy
Deltagare”Sen är det – strikt juridiskt – sĂĄ att du inte är skyldig att kreditera den första fakturan bara för att paketet har gĂĄtt i retur. Kunden har ingĂĄtt ett avtal som han är skyldig att fullfölja, sĂĄvida han inte utnyttjar ĂĄngerrätt/rätt till avbeställning. Men vad jag förstĂĄtt sĂĄ har han inte meddelat nĂĄgot alls, men du har ju uppfyllt din del av avtalet.
SĂĄ egentligen skulle Klarna stĂĄtt den risken ocksĂĄ (sĂĄvida det inte stĂĄr nĂĄt annat i avtalet med dem om det). Därför betalar de nog hellre 400:- än 3000:- … ”
Precis vad jag tänkte Greger – Klarna var mycket ivriga att jag skulle ta bort fakturan. ”Kunden hade ju inte fĂĄtt nĂĄgon vara…”
Jag är inte riktigt klar med det här ännu – envis är bara förnamnet
Är det någon smo är mer inläst på Klarnas regler.
Känns surt att de skall fĂĄ sin faktureringsvgift betald utan att jag fĂĄr nĂĄgot frĂĄn kunden – de har ju godkänt köpen – fn 4 st pĂĄ runt 3000:-
Kunderna är omöjliga att nå.
En har telefonsvararen pĂĄ att han sitter i samtal och ĂĄterkommer sĂĄ nĂĄt lurt är det…
18 maj, 2010 kl. 09:20 #110870Lilla Ivy
DeltagareDan!
Skall jag bara lĂĄta fakturan ligga kvar – gĂĄr ärendet till inkasso dĂĄ?Men vad jag förstod sĂĄ ställer inte Klarna upp pĂĄ det???
Säkert har jag ”misstolkat” att de garanterade de 400:- minus provision…
Någon som har stått fast vid att köpet är ett avtal som gäller eftersom kunden inte utnyttjat ångerköpsrätten som Greger så klokt påpekar.18 maj, 2010 kl. 09:26 #110871Dan
DeltagareLĂĄter du den ligga kommer den gĂĄ till inkasso om inte kunden bestrider detta.
Om Klarna ställer upp på att låta den gå vidare vid bestridande vet jag ej, det måste du fråga Klarna om.
Det är väldigt lätt för kunden att bara ändra sig och säga ”jag har inte beställt detta” sĂĄ kan inte Klarna göra sĂĄ mycket förutom att kräva motbevis av butiken, men eftersom varan ej utlämnats är det svĂĄrt att visa att rätt person/eller fel person faktiskt ocksĂĄ lagt beställningen. SĂĄ dĂĄ tror jag man är lite körd.
18 maj, 2010 kl. 09:41 #110872sailorcap
Deltagare@Dan 6218 wrote:
LĂĄter du den ligga kommer den gĂĄ till inkasso om inte kunden bestrider detta.
Om Klarna ställer upp på att låta den gå vidare vid bestridande vet jag ej, det måste du fråga Klarna om.
Det är väldigt lätt för kunden att bara ändra sig och säga ”jag har inte beställt detta” sĂĄ kan inte Klarna göra sĂĄ mycket förutom att kräva motbevis av butiken, men eftersom varan ej utlämnats är det svĂĄrt att visa att rätt person/eller fel person faktiskt ocksĂĄ lagt beställningen. SĂĄ dĂĄ tror jag man är lite körd.
Är IP-numret inte ett tillräckligt bevis för att kunden beställt varan?
18 maj, 2010 kl. 09:42 #110873Lilla Ivy
Deltagare@Dan 6218 wrote:
Det är väldigt lätt för kunden att bara ändra sig och säga ”jag har inte beställt detta” sĂĄ kan inte Klarna göra sĂĄ mycket förutom att kräva motbevis av butiken, men eftersom varan ej utlämnats är det svĂĄrt att visa att rätt person/eller fel person faktiskt ocksĂĄ lagt beställningen. SĂĄ dĂĄ tror jag man är lite körd.
Har precis pratat med konsumenvägledare.
Jag kan ändra i köpvillkoren att ett othämtat paket inte innebär ett ĂĄngrat köp och att kunden därmed är bunden vid sitt avtal – hela fakturan + ev omkostander skall betalas… men det Dan säger om beställningar ovan gör nog att jag inte väljer det alternativet.
KO menar att kunden har accepterat att betala de 400:- som jag tar i avgift för outlösta paket genom att inte hämta ut eller höra av sig.
SĂĄ det fĂĄr bli sĂĄ om inte Klarna stĂĄr för orginalfakturan – vilket verkar ossannolikt
18 maj, 2010 kl. 09:46 #110875danielandersson
Deltagare@sailorcap 6219 wrote:
Är IP-numret inte ett tillräckligt bevis för att kunden beställt varan?
Polisen måste plocka fram vem som använt IP:t, och de gör det bara om brottet kan leda till fängelse
18 maj, 2010 kl. 09:51 #110876Dan
DeltagarePolisen jobbar bara om det rör sig om fildelning och upphovsrättsbrott. Stöld av fysiska varor på nätet är tillåtet i Sverige i princip
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.