Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Ej uthämtade paket

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #110855
    danielandersson
    Deltagare

    Även om man inte har automatiskt adresshämtning så hjälper gärna inkomstupplysning.se eller ratsit.se till om man har personnummer :-/

    #110858
    Dan
    Deltagare

    Detta är helt klart ett problem. Jag märker det inte så mycket inom bedrägerinischen men mycket lustiga människor som bara ångrar sig och tänker att om de låter paketet ligga så är allt frid och fröjd.

    Tyvärr går ju deras faktura då till inkasso och jag blir jävligt sur när klarna hör av sig och säger att “kunden hämtade inte ut paketet, vad ska vi göra”. Helst vill jag då lägga min avgift på fakturan för outlöst paket, men jag brukar vara snäll och låta de betala allt utom produktens kostnad bara inklusive inkasso- och påminnelseavgifter.

    #110860
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Lilla Ivy 6197 wrote:

    Jag fick den uppgiften i telefon idag – jag kunde fakturera kunden 400:- via dem för outlöst paket. Jag skulle visserligen inte få hela summan – tolkade det som minus avdrag för faktureringsavgifter???

    Eftersom Klarna godkänt kunden som trovärdig – som de själva uttryckte det så tycker jag att de borde ta bort faktureringsavgiften…

    Jag skall kolla dubbelt imorgon.

    återkom gärna med resultatet för jag har fått precis motsatt svar från dem. Om en kund ej löser ut ett paket räknas det som att de ångrar sig, oavsett vad du skrivit i dina villkor, och då ska fakturan makuleras. Därefter kan du skicka en pf faktura men den garanterar Klarna inte. Det var de svaret jag fick i samma situation för ett år sedan, så har de ändrat det vill jag och säkert fler e-handlare gärna höra.

    #110867
    Lilla Ivy
    Deltagare

    “Sen är det – strikt juridiskt – så att du inte är skyldig att kreditera den första fakturan bara för att paketet har gått i retur. Kunden har ingått ett avtal som han är skyldig att fullfölja, såvida han inte utnyttjar ångerrätt/rätt till avbeställning. Men vad jag förstått så har han inte meddelat något alls, men du har ju uppfyllt din del av avtalet.

    Så egentligen skulle Klarna stått den risken också (såvida det inte står nåt annat i avtalet med dem om det). Därför betalar de nog hellre 400:- än 3000:- … “

    Precis vad jag tänkte Greger – Klarna var mycket ivriga att jag skulle ta bort fakturan. “Kunden hade ju inte fått någon vara…”

    Jag är inte riktigt klar med det här ännu – envis är bara förnamnet ;-)

    Är det någon smo är mer inläst på Klarnas regler.

    Känns surt att de skall få sin faktureringsvgift betald utan att jag får något från kunden – de har ju godkänt köpen – fn 4 st på runt 3000:-

    Kunderna är omöjliga att nå.

    En har telefonsvararen på att han sitter i samtal och återkommer så nåt lurt är det…

    #110870
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Dan!

    Skall jag bara låta fakturan ligga kvar – går ärendet till inkasso då?Men vad jag förstod så ställer inte Klarna upp på det???
    Säkert har jag “misstolkat” att de garanterade de 400:- minus provision…
    Någon som har stått fast vid att köpet är ett avtal som gäller eftersom kunden inte utnyttjat ångerköpsrätten som Greger så klokt påpekar.

    #110871
    Dan
    Deltagare

    Låter du den ligga kommer den gå till inkasso om inte kunden bestrider detta.

    Om Klarna ställer upp på att låta den gå vidare vid bestridande vet jag ej, det måste du fråga Klarna om.

    Det är väldigt lätt för kunden att bara ändra sig och säga “jag har inte beställt detta” så kan inte Klarna göra så mycket förutom att kräva motbevis av butiken, men eftersom varan ej utlämnats är det svårt att visa att rätt person/eller fel person faktiskt också lagt beställningen. Så då tror jag man är lite körd.

    #110872
    sailorcap
    Deltagare

    @Dan 6218 wrote:

    Låter du den ligga kommer den gå till inkasso om inte kunden bestrider detta.

    Om Klarna ställer upp på att låta den gå vidare vid bestridande vet jag ej, det måste du fråga Klarna om.

    Det är väldigt lätt för kunden att bara ändra sig och säga “jag har inte beställt detta” så kan inte Klarna göra så mycket förutom att kräva motbevis av butiken, men eftersom varan ej utlämnats är det svårt att visa att rätt person/eller fel person faktiskt också lagt beställningen. Så då tror jag man är lite körd.

    Är IP-numret inte ett tillräckligt bevis för att kunden beställt varan?

    #110873
    Lilla Ivy
    Deltagare

    @Dan 6218 wrote:

    Det är väldigt lätt för kunden att bara ändra sig och säga “jag har inte beställt detta” så kan inte Klarna göra så mycket förutom att kräva motbevis av butiken, men eftersom varan ej utlämnats är det svårt att visa att rätt person/eller fel person faktiskt också lagt beställningen. Så då tror jag man är lite körd.

    Har precis pratat med konsumenvägledare.

    Jag kan ändra i köpvillkoren att ett othämtat paket inte innebär ett ångrat köp och att kunden därmed är bunden vid sitt avtal – hela fakturan + ev omkostander skall betalas… men det Dan säger om beställningar ovan gör nog att jag inte väljer det alternativet.

    KO menar att kunden har accepterat att betala de 400:- som jag tar i avgift för outlösta paket genom att inte hämta ut eller höra av sig.

    Så det får bli så om inte Klarna står för orginalfakturan – vilket verkar ossannolikt :-)

    #110875
    danielandersson
    Deltagare

    @sailorcap 6219 wrote:

    Är IP-numret inte ett tillräckligt bevis för att kunden beställt varan?

    Polisen måste plocka fram vem som använt IP:t, och de gör det bara om brottet kan leda till fängelse :-/

    #110876
    Dan
    Deltagare

    Polisen jobbar bara om det rör sig om fildelning och upphovsrättsbrott. Stöld av fysiska varor på nätet är tillåtet i Sverige i princip :)

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.