Plus Forum E-handelsforumet Logistik En lösning jag saknar från DHL

Visar 9 inlägg - 11 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #182137
    blazern
    Deltagare

    @spelet 87818 wrote:

    Hur gör ni med kunder som bor i “närheten” det känns dumt att skicka en produkt med bil för att sedan komma tillbaka nästa dag några hundra meter. Dumt ur många perspektiv. Avhämtning från hemmet? Under vissa tider eller överenskommelse osv. Hur gör ni?

    Vi hade avhämtning på vårt lager som ett alternativ i kassan under nästan ett års tid, resultatet blev att folk struntade i att läsa informationen, dök bara upp även om det inte var klart eller klickade i rutan för att slippa fraktavgiften även om de bodde 150 mil härifrån. Finns kanske de som har lyckats bra med detta alternativ också?

    #182138
    spelet
    Deltagare

    Vi har inget eget lager, det är en bostadsadress idag.
    Kan bli skoj att möta kunderna tänkte vi men samtidigt mindre “fritt”

    #182139
    Ekraft
    Deltagare

    @spelet 87818 wrote:

    Hur gör ni med kunder som bor i “närheten” det känns dumt att skicka en produkt med bil för att sedan komma tillbaka nästa dag några hundra meter. Dumt ur många perspektiv. Avhämtning från hemmet? Under vissa tider eller överenskommelse osv. Hur gör ni?

    Det tar väldigt mycket mer tid att möta en kund öga mot öga, jämfört med att packa och skicka. Min erfarenhet är dessutom att de inte att respektera tider eller ens dagar. Inte alla, men tillräckligt många för att man skall bli irriterad.

    Du kommer då folk som vill hämta när de besöker sin svärmor om tio dagar, och de ringer tre gånger för att de inte hittar och dessutom en timme för sent. Du kommer få kunder som glömmer hämta sina saker, som säger en tid de inte alls håller och som dessutom kommer prata ihjäl dig när de får se en livs levande människa att prata med. Det finns gott om ensamma människor som tycker det är deras förbannade rättighet att diskutera hästar, hundar, barn, skolan, halalslakt, kalhyggen, problem med en växellåda på en Toyota av 2004 års modell och HBTQ-frågor. Säg för guds skull inget kontroversiellt, för då tar det en halvtimme till.

    Andra kommer att packa upp och vilja ha hjälp att använda produkten där hemma hos dig, en del öppnar och vill sedan på plats ångra sitt köp. Ytterligare några vill pruta, eller betala med 50 Bergislimpor som ligger ute i bilen.

    Kort sagt, Ehandel har en del fördelar som man bör värna. En av dem är att man inte behöver ha nära och direkta kundkontakter. Man kan möta kunder på annat sätt, t.ex. i en miljö där de är en av många kunder. En marknad eller mässa kanske. Där kommer de ju tvingas hålla sig till spelreglerna som gäller där. Är marknaden på lördagen mellan 11-18 så ringer de inte på din dörr på söndagen 8:30.

    #182140
    spelet
    Deltagare

    Tack för svaret Ekraft. Jag har också tänkt på den aspekten av det hela, men man vill ändå på något sätt säga tack på ett bättre sätt än ett automatiserat utskick av ordern.
    Men precis som du säger, man vill inte heller fastna i en del onödiga måsten, om de går att undvika. Samtidigt som det gnager i en om att en lastbil ska behöva åka 5 mil för att leverera ett paket som är inom 4 km. Kanske ska sätta mig på cykeln och leverera på mina villkor, haha miljö utlämning med cykel – extra kostnad – kommer när jag orkar och sent som fasen om det är massa uppförsbackar.

    #182089
    Nicklas
    Deltagare

    @spelet 87818 wrote:

    Hur gör ni med kunder som bor i “närheten” det känns dumt att skicka en produkt med bil för att sedan komma tillbaka nästa dag några hundra meter. Dumt ur många perspektiv. Avhämtning från hemmet? Under vissa tider eller överenskommelse osv. Hur gör ni?

    När kunder i närheten frågar om de kan hämta direkt hos oss så talar vi om för dem att vi inte kan erbjuda detta, men vi ger dem en rabattkod för gratisfrakt som kompensation.

    #182142
    Seinfeld
    Deltagare

    Hämta från lager.
    Helt klart har vi med det som ett alternativ. Vi har flera kunder utan varken internet eller mobil. tro det eller ej :-) Dessa ringer in sin order och vi lägger in den i systemet och behandlar den precis som alla andra. Sätter den klar för av hämtning. Har fått merförsäljning på detta helt klart.
    Visst kan det, och tar tid från en men i en konkurrenssituation har man inte råd med något annat.
    Kunderna är våra bästa vänner

    #182143
    Kocken
    Deltagare

    @spelet 87822 wrote:

    Kanske ska sätta mig på cykeln och leverera på mina villkor, haha miljö utlämning med cykel – extra kostnad – kommer när jag orkar och sent som fasen om det är massa uppförsbackar.

    De kan du säkert få in någon artikel i lokalblaskorna om. Fint pressklipp om hur du jobbar lokalt och vill ge kunderna bra snabb service och samtidigt spara på miljön i närområdet.

    Vi har avhämtning och tar betalt för den i webbutiken, men betalar igen när kunden hämtar sitt paket i fysiska butiken.

    På så vi slipper vi de i Skåne som tror att de får fri frakt.

    #182145
    spelet
    Deltagare

    Ursäkta mig, jag tror inte jag riktigt förstår vad du säger.
    Måste nu bestämma mig. Tack för alla svaren.

    #182146
    Hakan K
    Deltagare

    Vi har det och det är inga problem! Så länge du gör det klart och tydligt så är det inget problem! Självklart finns det undantag men de är få och dessa får du även per mail, tfn så du kommer aldrig ifrån den typen av kunder! Sen beror det självklart på hur många är det som hittar dit och åker förbi osv. om det är värt det i det långa loppet för just dig! För oss är det värt det men vi finns i en större stad och har vår lager precis bredvid en stor väg!

Visar 9 inlägg - 11 till 19 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.