Jag bor numera i Tyskland.
Jag har funderat på om man inte bör öppna upp ett logistikcenter i Tyskland som riktar sig till svenska E-handlare som vill ha ett säkert, enkelt och kommunikativt(svenskt) sätt att rikta in sig på en ny marknad.
Tillval till tjänsten blir:
* Översättning av produkter,
* Kundtjänst
Jag tror absolut att det finns intresse. Vet inte hur andra jobbar med vi nyttjar just denna typ av tjänster för länder i norden. Dock sköter vi all logistik från Sverige. Om jag var du skulle jag strunta i logistikdelen och fokusera på tjänster som översättning av texter, kundtjänst, sköta Facebooksidor på Tyska åt Svenska företag, returer (är ifs logistik) mm. Säg till mig när du kommit igång. Vi skulle ha stor nytta av en sådan partner för expansion till Tyskland.
Förutom det så är ju Tyskland en svår marknad att framgångsrikt etablera sig på för Svenska företag. Många har bitit i det “sura” och inte lyckats. Det kanske finns kanske andra grejer som ni skulle kunna erbjuda som gör att Svenska företag kan bli mer framgångsrika med sina nyetableringar i Tyskland? Det verkar vara stor skillnad på marknader och mentalitet mellan Svenskar och Tyskar.
Låter som en bra ide tycker jag också. Något för dig att tänka på är att du har ett logistikcenter i Tyskland och dina kunder ligger med varor som de äger dvs en form av lager. Så kommer de att behöva registrera sig för moms där och redovisa, betala in den i Tyskland. I och för sig något positivt då Tyskland ju har en lägre moms än Sverige.
Bra initiativ, jag efterlyser ett sådant samarbete. Har idag 3-4 orders/mån från Tyskland trots inga som helst satsningar (förutom dåligt översatt butik). Tror att sky is the limit för mitt sortiment i Tyskland men saknar marknadskompetenser.
Hör av dig när du är igång så vi kan diskutera möjligheter.