Jag har bara en fundering angående påminnelse avg, själv har jag 50:-.
Men jag vet att flertalet företag har betydligt mer, så mycket som 150:- (Speciellt påminnelser från kommunala och statliga företag).
Så, kan man inte ha te.x 150:- om man klargör det i betalvillkoren?
Apropå inkasso så håller jag inte med att det är ett onödigt mellansteg om man gör det själv. Man får in 160:- extra+ skulden+ påminnelseavgift+ ränta av de kunder som betalar för en kostnad av frimärke och pappersutskrift.
En av de sakerna som är bra i min e-butik är att jag får ut inkasso papper med ett fåtal musklick.
När man drar ärendet vidare till kronofogden så kostar det pengar för att man ev. ska få in skulden i bästa fall.
Mina erfarenheter är att många har respekt för ordet inkasso.
Staten har inte påminnelseavgfiter, utan de har förseningsavgifter som kan vara betydligt högre. T.ex. att lämna in en deklaration för sent kan kosta 1000kr.