Fakturering vid ej fullständig leverans (B2B)

Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Fakturering vid ej fullständig leverans (B2B)

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #199300
    MartinKallum
    Deltagare

    Hej,

    Vi kollar på möjligheten att sätta upp betalningsalternativet ”Faktura” till kunderna (andra företag – B2B). Dessa fakturor blir därefter sålda till finansbolag.

    Till frågorna:

    1. Hur hanterar ni idag tillfällen när ni inte kan skicka beställda varor direkt, likt om ni saknar dessa på lager? (1) Skickar ni hela fakturan oavsett till kunden och meddelar att någonting levereras senare, (2) inväntar ni att skicka fakturan tills samtliga delar av beställningen är levererad, eller (3) skickar ni faktura på det ni har möjlighet att leverera direkt och skickar en ny faktura på övriga delar av beställningen när dessa levereras?

    2. Hur hanterar ni liknande scenario om kunden betalat med kort eller annan direktbetalning? Återbetalar ni delar av totalbelopp i väntan på att ni fått in sakerna på lager och kan leverera?

    3. Har ni en koppling direkt mellan ert lagersystem/logistiksystem och ert faktureringsprogram/Checkout för att stämma av lagersaldo när kunden gör sitt köp, eller hur hanterar ni allt i praktiken? Vilka delar har ni valt att automatisera vs sköter manuellt?

    Tack på förhand!

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.