Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Falska beställningar

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94386
    baristashopen.se
    Deltagare

    Allt fler beställer mot faktura utan att betala för sig i vår butik.

    När de märker att ordern skickats är de snabba och beställer en gång till – ofta för ett högre belopp. När vi kontaktat polisen säger de att vi ska ringa Tingsrätten och anmäla kunden, när vi ringer Tingsrätten säger de att vi ska ringa kronofogden och driva in skulden.

    När vi gjort en anmälan hos kronofogden och efter 4 månader fortfarande inte fått några pengar eftersom personerna i fråga inte har några utmätningsbara tillgångar frågar vi desperat vad vi nu ska göra!?

    -“Vi har inga bra råd att ge mer än att ni väntar på att det blir er tur att få pengar”. När vi frågar kronofogden om hur vi som driver webshop kan motverka detta allt vanligare beteende så säger de ring polisen.
    När vi ringer polisen så säger de att detta är ett civilrättsligt mål och att vi ska ringa tingsrätten. En oändlig loop som samhället står till tjänst med helt enkelt.

    Är det bara Hells Angels som kvarstår som alternativ till att driva in produkter som kunden vägrar betala för?

    Vi ringde en advokat som föreslog att vi skulle ansöka om att personen, som inte kan betala och inte har några utmätningsbara tillgångar, ska försättas i personlig konkurs. Absolut kan vi göra det..problemet är att det kostar flera tusen kronor för oss i advokat-arvode + administration att göra detta.

    Vi gör väl som alla andra e-handlare därute och stryker ett streck över skulderna och konstaterar en kundförlust och knyter näven hårt i fickan och ser till att få förskottsbetalt av nya fakturakunder…

    Hur gör ni? Någon som drabbats? Finns det någon officiell / inofficiell lista på personer som konsekvent missbrukar förtroendet hos oss e-handlare så skulle vi vara intresserade att ta del av denna.

    Mvh,

    http://www.baristashopen.se
    Färskrostat high-end kaffe, teer, maskiner och choklad i världsklass

    #109427
    Parvelito
    Deltagare

    Tar ni inte en kreditupplysning på kunderna innan ni beviljar fakturaköp?

    #109430
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag tror att de flesta e-handlare tar kreditupplysning innan faktura eller använder sig av klarna eller Sveas fakturatjänster just för att försöka skydda sig mot detta.

    Jag som använder Klarnas tjänst upptäcker ofta att kunder som ringer in sin beställning till mig och försöker få faktura är de som innan provat att handla mot faktura innan i webbutiken och fått avslag.

    #109439
    GregerA
    Deltagare

    Jo, det är ett vanligt mönster det där att göra ett litet provköp, och sedan göra ett större köp. Är jag det minsta tveksam så mailar jag att order 2 inte kommer att levereras förrän order 1 är betald – och om order 1 verkligen skulle bli betald (vilket är osannolikt) så är det lämpligt att ta en ny upplysning så att man har dagsfärsk info innan den skickas iväg.

    I övrigt är det bara att hålla ärendet vid liv hos Kronofogden och hoppas att det kan komma några pengar om 5-10 år.

    Är det ett HB/KB så kan det ibland löna sig att ta upplysning på samtliga delägare. Har haft fall där mor o dotter hade ett nystartat HB, och dottern var grön, men modern hade en lång lista ärenden.

    Kan ju nämna att vi för 2009 reserverat 0:- i kundförluster. Tidigare år har det varit några tusenlappar, så man lär sig med tiden.

    Parvelito: Undrar hur det går med 4D-secure … så där rent hypotetiskt … :rolleyes:

    #109452
    michael
    Deltagare

    @baristashopen.se 4602 wrote:

    Allt fler beställer mot faktura utan att betala för sig i vår butik.

    För det första om ni fakturerar själva som vi gör, att ni använder er av en kreditkoll som tex creditsafe. Så åtminstonde de med anmärkningar sållas bort.

    Vi har även Klarna för delbetalning och när magkänslan säger ifrån så slår vi dem även med en extra koll i klarnas system, de har många butiker och kan ha spärrat folk innan de fått en anmärkning, har har vi sållat bort många som inte fått anmärkning men är spärrade i klarna. Man lär sig ganska snabbt att se riskbeteende. De vi har mest problem med är unga personer och för att vara politisk korrekt personer med “konstiga namn” i problem förorter.
    Till dessa är det extra viktigt att även vid låga belopp skicka med kollinr så ni har bevis på att försändelsen har mottagits annars är ni körda vid en tvist.

    Sen får man acceptera att man alltid kommer ha kreditförluster, vi tjänar in våra kreditförluster på påminnelseavgifterna utan problem, plus att vi inte betalar sexsiffriga belopp till klarna för faktura hanteringen. I det stora hela går vi bra med plus på egen fakturering trots en del kreditförluster. Sen glöm inte att skicka ut nya inkasso krav med jämna mellanrum vi har en hel del som vill ordna upp sin ekonomi och som betalar sitt inkasso krav även efter 2 år.

    #129533
    Smurfen
    Deltagare

    Jag har ett liknande problem fast då endast med postförskott som dykt upp nyligen där det kommer in ca 10 falska beställningar i veckan.

    Dom använder alltid riktiga email adresser typ petra.johansson@hotmail.com eller gmail och ett namn som stämmer överens med email adressen

    Jag har även kolla IP på många av beställningarna och det aldrig någon VPN eller dold IP tjänst och IP verkar stämma någorlunda med orten som de falska beställningarna kommer ifrån.

    Jag tycker det låter som ett väldans jobb att regga konton, email adresser och trixa med IP adresser för att jävlas med en lite shop.

    Finns det hackare som kan ställa in så detta görs automatiskt eller finns det sådan program som bluffarna kan använda sig av?

    Hur har ni löst sådan här problem själva?

    #129537
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Tagit bort postförskott!

    Vill du ha ett mitt emellan betalsätt kan du införa förbetalning till ditt konto. Vi hade detta ett tag men tog bort det oxå för det var knappt några som valde det och “mycket” manuellt arbete för att kontrollera att man fått betalt innan man kan skicka paketet och sen finns det en stor risk att man råkar skicka ett paket fast man inte kontrollerat att man fått betalt.

    Nej Postförskott är djävulens påfynd, som det var någon som så fint skrev någon gång……:)

    @Smurfen 27096 wrote:

    Hur har ni löst sådan här problem själva?

    #129538
    Jimmys
    Deltagare

    @Smurfen 27096 wrote:

    Hur har ni löst sådan här problem själva?

    Vi har endast postförskottet aktiverat för vissa befintliga kunder, vill någon ny kund köpa mot postförskott så måste de först registrera sig (med personnummer) och sedan höra av sig för att få pf:et aktiverat på sitt kundnummer. Har man gjort sig detta besvär så är man ju även angelägen att lösa ut det.

    #129591
    flennstrom
    Deltagare

    Polisen har nyligen tillsatt resurser för att minska bedrägerier. Ett led i det arbetet är det säkerhetsseminarie de anordnar tillsammans med Posten den 9 november i Stockholm. På detta seminarie är det utlovat 7 konkreta tips för att skydda sig mot bedrägerier. Polisen berättar om verkliga fall Posten presenterar sitt dagliga säkerhetsarbete.

    Vi på Klarna har en hel avdelning med personer som har som enda uppgift att upptäcka och agera på misstänkta beställningar. Vi är glada att det nu sätts mer fokus från Polisens sida på bedrägerier. Vi kan stoppa bedrägliga beställningar, men det är Polisen som kan sätta stopp för bedragarna.

    Säkerhetsseminariet kan du anmäla dig till på http://www.posten.se/sakerhetsseminarium.

    #129785
    Smurfen
    Deltagare

    Ja postförskott är skapat av idioter för idioter men om vi tar bort det vilket vi testat sjönk försäljningen med 50 %.

    Folk som bor utanför storstäderna betalar gärna 80 kronor extra bara för att få varan mot postförskott trots att de har kort, förstår inte varför men troligtvis är det väl som att rösta på sossarna, det har man ju alltid gjort och kommer alltid göra utan att veta varför.

    Vi hade faktura ett tag själva men det var alldeles för mycket problem och kunder som ej betalade så det stängde vi av, helst av allt hade vi bara viljat ha kort men förlorar då halva omsättningen

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.