Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Frågor ang. sälja kläder och accessoarer online

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96336
    svompen
    Medlem

    Hej
    Jag har tankar på att starta en webbutik som säljer kläder och accessoarer. Men jag har inga erfarenheter av denna bransch sen tidigare.
    Jag undrar hur det fungerar med leverantörerna. Kan vem som bli återförsäljare till vilket märke som? Måste man ha ett lager själv eller kan man överlåta detta till leverantören som fraktar ut varorna från deras lager.

    Är det någon person här som driver en webbutik som säljer kläder skulle jag gärna vilja prata närmre med den personen. Vänlig skicka ett PM till mig om du känner dig träffad :)

    Ursäkta mina dumma frågor. Jag är helt ny här :)
    MVH Pontus

    #125561
    Plastskivor
    Deltagare

    Finns det inte något som du kan något om som du kan syssla med istället?

    #125564
    svompen
    Medlem

    @Plastskivor 22706 wrote:

    Finns det inte något som du kan något om som du kan syssla med istället?

    Haha jo klart det finns men det är denna branschen jag är nyfiken på och vill veta mer om.

    #125608
    C.Fors
    Deltagare

    @Plastskivor 22706 wrote:

    Finns det inte något som du kan något om som du kan syssla med istället?

    Det var ju konstruktivt. Har du aldrig ställt en fråga på e-handel. Varför har du i så fall gjort det? Håll dig istället till saker du kan utan att lära dig nya grejer.
    Visst att vissa personer är trötta på frågvisa nybörjare, men undvik att svara hellre än att använda barnsliga översittarmetoder som hör hemma i sandlådan.

    Till trådskaparen, det är inte så lätt som alla tror att bli egen företagare inom webbutiker.
    I min värld består e-handeln av tre delar.

    Den första är leverantörer, visst kan det vara svårt att få in kända märken om man har liten budget och vill göra små inköp hos grossister som bara tillåter stora köp. Visst kan man lyckas med lite flyt. Men räkna med många timmar framför datorn. Och nej, jag har inga tips på leverantörer. Problemet med varan kläder är att det måste lagerhållas varje produkt i flera olika storlekar. Fördel är att det är lätt att skicka, mjuka ej skrymmande paket och väger lite. Och tyvärr kan du inte ha lagret hos en leverantör som en liten företagare. Finns inget intresse för dem att jobba på det sättet. Dyrare varor har jag sett att folk har dropshipping från Kina, men det är verkligen en möjlighet att göra om kunder till ovänner samt lång leveranstid.

    Nästa steg är försäljningen, här är det att jobba i uppförsbacke som ny. Det första är att skapa sidan, finns webbutiksleverantörer som säljer färdiga mallar som anpassas i nya kläder. Läs på http://www.ehandel.se sen välj jämför plattformar så får du lite uppfattning. När det är klart är det fler avtal som ska fixas, bland annat med fraktbolag, betalföretag, bank och allt detta.
    Sen handlar det om att få kunder till sidan, sökordsoptimering och marknadsföring på olika ställen som passar din kundgrupp. Väldigt kostsamt, men för att synas till en början måste man göra något.

    När alla avtal är klara, sidan fungerar, du har dina leverantörer. Så är det bara inte att sitta och ta emot ordrar och se pengarna flöda in.
    Det är all hantering som inte försvinner av sig självt, mycket pappersarbete, momsredovsiningar, kreditkontroll vid fakturaförsäljning, invertering, bokföring, värdering av lager och allt detta. Till en början tror man att det är lätt, men är en tröskel man måste över och första gångerna kan moms och arbetsgivarredovisning ta timmar att göra själv innan man har förstått hur det fungerar. Självklart går det att då hjälp men då lär man sig inget och påverkar redan en ansträngd budget, för det är inte alltid billigt.
    Jag tog hjälp av skatteverkets support och gick genom detalj för detalj och men har även bokfört åt bolag tidigare. Sparade alla samtal som inspelningar ifall något skulle komma tillbaka och bita mig i ändan så kanske skatteverket skulle se snällare på det för jag följt deras instruktioner till punkt och pricka.

    #125618
    svompen
    Medlem

    @C.Fors 22761 wrote:

    Det var ju konstruktivt. Har du aldrig ställt en fråga på e-handel. Varför har du i så fall gjort det? Håll dig istället till saker du kan utan att lära dig nya grejer.
    Visst att vissa personer är trötta på frågvisa nybörjare, men undvik att svara hellre än att använda barnsliga översittarmetoder som hör hemma i sandlådan.

    Till trådskaparen, det är inte så lätt som alla tror att bli egen företagare inom webbutiker.
    I min värld består e-handeln av tre delar.

    Den första är leverantörer, visst kan det vara svårt att få in kända märken om man har liten budget och vill göra små inköp hos grossister som bara tillåter stora köp. Visst kan man lyckas med lite flyt. Men räkna med många timmar framför datorn. Och nej, jag har inga tips på leverantörer. Problemet med varan kläder är att det måste lagerhållas varje produkt i flera olika storlekar. Fördel är att det är lätt att skicka, mjuka ej skrymmande paket och väger lite. Och tyvärr kan du inte ha lagret hos en leverantör som en liten företagare. Finns inget intresse för dem att jobba på det sättet. Dyrare varor har jag sett att folk har dropshipping från Kina, men det är verkligen en möjlighet att göra om kunder till ovänner samt lång leveranstid.

    Nästa steg är försäljningen, här är det att jobba i uppförsbacke som ny. Det första är att skapa sidan, finns webbutiksleverantörer som säljer färdiga mallar som anpassas i nya kläder. Läs på http://www.ehandel.se sen välj jämför plattformar så får du lite uppfattning. När det är klart är det fler avtal som ska fixas, bland annat med fraktbolag, betalföretag, bank och allt detta.
    Sen handlar det om att få kunder till sidan, sökordsoptimering och marknadsföring på olika ställen som passar din kundgrupp. Väldigt kostsamt, men för att synas till en början måste man göra något.

    När alla avtal är klara, sidan fungerar, du har dina leverantörer. Så är det bara inte att sitta och ta emot ordrar och se pengarna flöda in.
    Det är all hantering som inte försvinner av sig självt, mycket pappersarbete, momsredovsiningar, kreditkontroll vid fakturaförsäljning, invertering, bokföring, värdering av lager och allt detta. Till en början tror man att det är lätt, men är en tröskel man måste över och första gångerna kan moms och arbetsgivarredovisning ta timmar att göra själv innan man har förstått hur det fungerar. Självklart går det att då hjälp men då lär man sig inget och påverkar redan en ansträngd budget, för det är inte alltid billigt.
    Jag tog hjälp av skatteverkets support och gick genom detalj för detalj och men har även bokfört åt bolag tidigare. Sparade alla samtal som inspelningar ifall något skulle komma tillbaka och bita mig i ändan så kanske skatteverket skulle se snällare på det för jag följt deras instruktioner till punkt och pricka.

    Tack så mycket för den fina informationen. Nu har jag i alla fall fått en övergripande bild om hur det fungerar.

    Jag tar gärna emot mer info om någon sitter inne på mer information :)

    #125657
    dunken
    Deltagare

    Tjena.

    Jag känner mig väl lite träffad och hjälper dig gärna lite men kommer inte dela med mig av inköpare eller liknande. Är ju som att gräva min egen grav =)

    Men efter 8 år som e-handlare inom just kläder så kan jag inte riktigt rekommendera detta utan att ha ett stort start kapital. Marknaden för just kläder på nätet har blivit mycket hårdare den senaste tiden, stora lager och bra leveranser är mycket viktigt.

    Det jag kan se som det svåraste i början måste vara att få iväg alla varor innan det är för sent. De vill säga sig innan modet går ut.

    Här behöver du helst en sortering på S,M,L,XL,XXL eventuellt XS vilket blir ett stort lager jämfört med om du säljer andra saker. Räkna aldrig med att du säljer alla storlekar då en produkt är mindre attraktiv av någon konstig anledning om det endast finns en storlek kvar.

    Sen är det mycket bra att läsa på om tull och leveranser från andra länder då det är väldigt få som säljs just i Sverige.
    Om du nu ska sälja kläder så välkomnar jag dig som konkurrent och hoppas det slår väl ut.

    #125679
    flennstrom
    Deltagare

    Hej!
    Hoppas det går bra för dig och dina planer. När det gäller att välja betalsätt är det viktigt att du tänker på att fixa flera betalsätt. De färdiga shoppar som finns som du kan köpa för relativt lite pengar brukar ha kopplingar till de vanligaste leverantörerna av betalsätt. Kunder vill kunna betala med det betalsätt som de tycker bäst om. Och de tycker bäst om faktura, kortbetalning och direktbank.

    Faktura och kortbetalning är de vanligaste medan direktbanksbetalningar (Internetbank) är lite krångligare (läs dyrare) att få till.

    Har du frågor om betalningar eller ehandel i stort så är du välkommen att kontakta mig.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.