Plus Forum E-handelsforumet Logistik fraktfritt- ändå inte nöjda kunder

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #110723
    Parvelito
    Deltagare

    @Kodmyran 6043 wrote:

    Det som händer då är att ingen handlar alls eftersom mina kunder är otroligt otrogna och priskänsliga, jag testade det tidigare och tappade mycket försäljning, och lider fortfarande av de sviterna.
    Efter den tiden har vi rykte om att vara dyra, och på många forum när någon rekommenderar Swecat svarar då någon annan alltid att, de är alltid dyrast där så leta så hittar du varorna billigare.

    Jag förstår. Prisjägare är jobbiga, hemelektroniksidan är likadan.

    Jag var inne i din butik och spanade lite, och jag kan förstå om kunderna blir lite fundersamma om de debiteras en frakt på 249kr när de köper ett stort klösträd, för ingenstans står den summan. Och lägger jag någon stor möbel i kundvagnen så anges frakt 0kr om jag vill hämta den på Schenkers utlämningsställe. Gissa om jag skulle opponera mig mot att få en räkning på 249kr till då.

    #110724
    GregerA
    Deltagare

    @Kodmyran 6043 wrote:

    Det som händer då är att ingen handlar alls …

    Så bra, då slipper du dom ju. :D

    Kan du inte använda fraktklasser, så att de läskunniga i alla fall kan se att om jag beställer den här varan i fraktklass B så kostar frakten 249:-?

    Alltså:
    A = 0:-
    B = 249:-

    #110725
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Parvelito 6055 wrote:

    Jag förstår. Prisjägare är jobbiga, hemelektroniksidan är likadan.

    Jag var inne i din butik och spanade lite, och jag kan förstå om kunderna blir lite fundersamma om de debiteras en frakt på 249kr när de köper ett stort klösträd, för ingenstans står den summan. Och lägger jag någon stor möbel i kundvagnen så anges frakt 0kr om jag vill hämta den på Schenkers utlämningsställe. Gissa om jag skulle opponera mig mot att få en räkning på 249kr till då.

    Men snälla du, så tokig tror du väl inte jag är…..
    De måste ju välja hemleverans själv i kassan, och då står det 249 kr vid valet. Om de inte gör ett aktivt val så är frakten 0 kr och går till utlämningstället.

    Jag har aldrig haft en kund som klagat på fraktpriset efter order, jag har bara kunder som klagar innan order och säger att det aldrig skulle handla eftersom det inte är fraktfritt om det inte är hemleverns. Med andra ord man tycker inte det är fraktfritt när man inte får det gratis till dörren. Klagomålen kom när vi skickade ut vårt nyhetsbrev och talade om att i nu hade fraktfritt men att det ej gällde vid hemleverans

    #110726
    Parvelito
    Deltagare

    Då förstår jag inte vad dina kunder gnäller om ärligt talat :-)

    #110727
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Tomas 6054 wrote:

    Frågan är om du måste erbjuda klösträd. Antar att du räknat på det? Har du råd att skippa den som produkt?

    49 eller 99 kr, om möjligt tror jag det är bättre med bara ett pris, men det var ju inte det de gnällt på i det här fallet:rolleyes:

    Klösträd är fortfarande lönsamma, problemet ligger på kattlådor, en låda för 200 kr, som kostar ca 100 att skicka, är inte lönsam vid fri frakt.

    När vi bara hade ett pris var det ett jäkla klagande, alla ville ha mindre frakt, och helst gratis. Jag hade då en enkätundersökning bland kunderna och de ville ha fraktklasser. Det syndes mycket tydligt, så då införde vi frakklasser och klagomålen försvann, tills detta nyhetsbrevsutskick när vi glatt meddelade att vi infört fraktfritt. Så kan det gå!

    #110728
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Parvelito 6058 wrote:

    Då förstår jag inte vad dina kunder gnäller om ärligt talat :-)

    De är kunder, det är deras jobb att gnälla :-)

    Jag ville bara kolla mer der om jag missat någotväsentligt och att det var en ny trend som sa att fraktfritt alltid måste vara hem till dörren, för själv tycker jag att faktklasser fungerar bra, och att fraktfritt är fraktfritt även om det är till ett utlämningsställe, speciellt som 95% av våra orders går till dessa, och annars måste man göra ett aktivt val för hemleverans.

    #110729
    Dan
    Deltagare

    Nej, det är inte ens en trend att ens erbjuda hemleverans.

    Din kund är sannolikt en mupp bara.

    Fraktfritt suger, speciellt när kunderna börjar tro att de kan ställa sådana krav. Sluta med fraktfritt alla, snälla :)

    #110730
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Dan 6061 wrote:

    Din kund är sannolikt en mupp bara.

    Jag ser framför mig hur kakmonstret sitter vid datorn och beställer dogcookies:D:D:D
    140x140-7E-2437.png

    #110731
    Parvelito
    Deltagare

    @Dan 6061 wrote:

    Nej, det är inte ens en trend att ens erbjuda hemleverans.

    Din kund är sannolikt en mupp bara.

    Fraktfritt suger, speciellt när kunderna börjar tro att de kan ställa sådana krav. Sluta med fraktfritt alla, snälla :)

    Nu kanske vi hamnar vid sidan av ämnet, men jag tror att fraktkostnaden tillsammans med leveranstiden är de två främsta bromsklossarna för E-handeln.

    Det är rätt många framgångsrika butiker som idag erbjuder fraktfritt om man handlar över en viss summa, och jag tror att den summan kommer krypa nedåt. Bl.a. Cdon, Ginza, Adlibris & Bokus har alla fraktfritt vid en viss summa som en köptrigger.

    Jag ser alldeles utmärkta möjligheter att konkurrera med fraktfritt, ingen fakturaavgift och ändå hyfsade priser. Inte billigast, men ett pris som kunden finner vara rimligt och är säker på att det är dit trenden går. Däremot betyder inte det att det är hemleverans som gäller. Att hämta sina saker på ett utlämningsställe är nog vad kunderna får lov att finna sig i, i ett land som Sverige.

    #110732
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag tror också att fraktfritt över en viss summa är vart vi är på väg vare sig man gillar det eller inte. Det blir svårare tyvärr för oss mindre e-handlare att hålla våra marginaler uppe då, och svårare att konkurera med jättarna i samma bransch, men inte helt omöjligt.

    Däremot är det svårt tycker jag när jag som kattbutik jämförs med incclub och förväntas leverera ett klösträd på samma tid och till samma pris som dem, det är inte riktigt rimligt, trots att en del av mina kunder tycker det:rolleyes:

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.