Plus Forum E-handelsforumet Logistik Från beställning till skickad vara..

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95458
    JessicaH
    Deltagare

    Hur går den processen till för er?

    Jag ska snart starta en webshop och det snurrar i mitt huvud;) Jag kommer att använda Posten då jag kommer att skicka mestadels “mindre” paket, runt 1 kg, och har förstått att det då är bra att använda sig av posten.

    Köper man massor av lådor/emballage och packar i, eller köper man det från i mitt fall posten? Åker ni sedan till företagscenter och postar?
    Åker ni varje dag eller “samlar” ni ihop några ordrar och skickar iväg några ggr/v? (beror ju på hur långt man har till poststället…:) )

    Hur bestämmer man hur mkt man ska ta i frakt? Är det en summa man bestämmer i avtal med den distributör man väljer?
    Det kan ju variera om man har mkt olika varor?

    Finns det bra ställen om man vill köpa ex. tejp med sin logga på?

    #118147
    Lennie
    Deltagare

    Ska du skicka som brev är det nog en bra idé i början att åka och lämna dem själv, Posten tar betalt för att hämta dessa.

    Ska du skicka som postpaket med kollinummer så använder du dig av Pacsoft från Posten och då ingår hämtning av paketen. Har du som jag lite tur så tar dem då även med dina brev.

    Skicka så fort som möjligt till dina kunder. I stort sett alla som beställer vill egentligen ha varorna redan igår. Snabb leverans är alltid uppskattat som ett mervärde.

    Fraktkostnaden får du klura på själv. Har du väldigt höga marginaler kanske du kan skicka fraktfritt har du inte det får du nog ta nånting betalt vartfall. Hur du väljer att göra här kan ju också vara en del av din strategi att få fler köpavslut.

    #118151
    Parvelito
    Deltagare

    Hur går den processen till för er?

    In med ordern i affärssystemet, ut med en plocksedel, packa den på lagret, lägga i högen för Posten eller högen för DHL. Posthögen frankeras, DHL-högen förses med paketlappar från deras Multishipping.

    Jag ska snart starta en webshop och det snurrar i mitt huvud;) Jag kommer att använda Posten då jag kommer att skicka mestadels “mindre” paket, runt 1 kg, och har förstått att det då är bra att använda sig av posten.

    Det kan säkert vara en bra lösning upp till ett kilo, men där över är Posten rätt så dyra. Med vanliga brevförsändelser är det inte spårbart så tillvida att du har ett kollinummer, men som regel är det framme 1-2 dagar senare hos mottagaren.

    Köper man massor av lådor/emballage och packar i, eller köper man det från i mitt fall posten? Åker ni sedan till företagscenter och postar?
    Åker ni varje dag eller “samlar” ni ihop några ordrar och skickar iväg några ggr/v? (beror ju på hur långt man har till poststället…:) )

    Man har lämpligen eget emballage hemma i passande storlekar. Jag köper mitt hos http://office.aroxs.com som jag tycker har bra priser, och är trevliga och ger en bra service dessutom.

    Jag skickar varje dag, annars blir kunderna skogstokiga. Har du väldigt långt till Företagscenter så kanske du kan skicka med lantbrevbäraren eller från ditt närmaste postombud. Är allt redan frimärkt skall det inte vara några problem.

    Hur bestämmer man hur mkt man ska ta i frakt? Är det en summa man bestämmer i avtal med den distributör man väljer?
    Det kan ju variera om man har mkt olika varor?

    Man gör en kalkyl över vad man får betala i frakt, och tänker sedan till vad man vill ha betalt för sina frakter, och hur man skall presentera ett attraktivt erbjudande till kunden. Själv tar jag 19kr för de allra minsta försändelserna, och sedan uppåt till 49kr som är max, även om man beställer en hel långtradare (det har ingen gjort hittills). Jag tjänar pengar på mina frakter med den skalan.

    Finns det bra ställen om man vill köpa ex. tejp med sin logga på?

    Ja, det finns massor med ställen. Googla på “tejp med tryck” så lär du få några tusen träffar som alla vill sälja tejp till dig.

    #118152
    JessicaH
    Deltagare

    Jag var nyss hos Företagscenter (Posten). Där sa hon att hon inte tycker att man ska sluta något avtal med dem förräns man är “stor”. Och att priserna är samma som om jag som privatperson går till konsum och skickar…:confused:

    Hur ska jag då få någon kund att vilja köpa av mig? Porto är ju svindyrt…
    Och hur ska jag kunna göra så att kunden ser vad frakten blir när h*n lägger en order då frakten beror på vikt och skrymsel… Måste jag väga alla mina produkter och skapa nåt slags system så om en kund beställer vara 1, 2 och 3 så läggs dessa fraktpriser ihop beroende på Postens vikt och pristabell? Då blir frakten så hög att ingen kommer att köpa något… Dessutom tillkommer avgift för rekommenderat …. hjälp!!

    Just nu förstår jag ingenting. Hur gör ni som har Posten??

    #118155
    puttedge
    Deltagare

    Hej

    Jag har inte skickat ngt med posten. pga priset.

    Så skickat med privatpaket.se

    Men nu har jag precis fixat konto hos DHL via pluskontot.se

    #118156
    Parvelito
    Deltagare

    Jag har vikt på alla mina saker, och de läggs samman till en totalvikt, sedan lägger systemet till lite för emballaget, och utifrån det går man in i prislistan och ser vad det kostar.

    Vad är det du skall sälja som inte klarar av en frakt hos Posten för 48kr + moms (som ett brev upp till 1kg som är skrymmande kostar)?

    Rekommenderat kan du låta bli med Posten, den tjänsten är prissatt långt bortom all rim och reson i Sverige. Är det så dyra saker att du inte vågar skicka det utan kollinummer är det som regel billigare att köra med DHL via pluskontot eller liknande tjänst, då får du spårbarhet på köpet.

    Avtalspriser för paket som är bättre än Postens brevtaxor kommer du troligen inte att få förrän du har ett par dussin lagerarbetare anställda, så de är i alla fall ärliga och berättade hur det är. :-)

    #118160
    JessicaH
    Deltagare

    Men vågar man verkligen skicka utan spårbarhet när man är företagare?

    Jag kommer att sälja rätt dyra saker, ridsportutrustning och det innebär många olika vikter och storlekar på produkterna.
    Dessutom kan ju en kund köpa flera saker= fraktkostnaden skenar iväg… Och jag vet inte om jag vågar skicka utan att det är rekommenderat?

    Jag har bra koll på andra webbshoppar och de brukar ha fraktfritt över ett visst belopp och annars en fast summa… Som det ser ut nu förstår jag inte hur man kan ha det så… Det borde ju bli att de står för en stor del av frakten?

    Vad krångligt detta är…får ringa posten i morgon. Känns bara svårt när man har så mkt olika produkter hur man ska göra med fraktavgiften… Ett exempel på en produkt jag kommer att sälja mkt av kostar 60kr att skicka. (48kr + 12kr för skrymmande). Om jag skickar det rekommenderat blir det plus 55kr…
    Och som sagt, kunden kan ju lika gärna köpa 2 av dessa plus annat och den frakten blir inte att leka med. Blir ju sjukt svårt att bestämma en fraktkostnad, det kommer jag förlora mkt på?

    #118161
    Parvelito
    Deltagare

    Men det låter ju på dig som att du kommer att skicka en hel del som väger mer än 1kg, och rätt så sällan något som väger mindre än 0,5kg, och dessutom är det vanligen skrymmande. Då tycker jag att du skall ta en titt på tjänsten Servicepoint som DHL erbjuder. Med hjälp av ett medlemskap t.ex. via Pluskontot, så skickar du paket upp till 3kg för under 50kr exkl moms, och det är spårbart. Dessutom hämtar de hos dig.

    Det är inte ovanligt att man subventionerar frakten en del för de som handlar mycket, tanken är att man skall sälja mera, och där igenom få tillbaka mer än vad frakten kostar. Du har väl lite marginal på produkterna får jag hoppas.

    För övrigt så har jag senaste året skickat runt 10.000 försändelser med Posten utan spårbarhet, och jag tror att 4-5st av dem reklamerats som försvunna. Värdet har dock alltid då varit under 500kr, så det har väl inte varit så mycket att försöka ljuga till sig.

    #118164
    Lennie
    Deltagare

    @JessicaH 14402 wrote:

    Just nu förstår jag ingenting. Hur gör ni som har Posten??

    Vi var stammisar hos företagscenter på tok för länge. Lät dem till och med skriva alla fraktsedlarna tills faktiskt personalen där tog kontakt med RÄTT säljare för mitt distrikt. Och vips så var det ordnat med bra avtal och fraktsedlarna gör vi själv, numera med endast ett klick i vårt system. Sen kommer dem och hämtar varje vardag mellan 15.30 – 16. Vi behöver inte ens fundera, postkillarna som varit där i flera år nu promenerar in och hämtar det som ska skickas med dem, hojtar till och kollar att allt var klart. Underbar service verkligen!

    Sen skadar det ju inte att Posten faktiskt har väldigt trevlig personal också (inte alltid kundtjänst). Se här vilken fin artikel dem gjorde i en massiv kampanj för e-handel: Han klarar alla format

    Än så länge är det inget av de andra logistikföretagen som lyckats locka över oss.

    #118287
    NVP
    Deltagare

    Man borde kanske dessutom också klargöra att DHL hämtar inte på alla postnr. (Vilket många verkar tro).

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.