Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Från telefon- till webbkund – hur gör ni?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97857
    FredrikL
    Deltagare

    Hej,

    Vi ökar sakta men säkert orderingång på webben, men än så länge är det telefonvägen som de flesta beställningar görs.

    Min fråga till er som även får in order per telefon är: Hur gör ni för att “telefonkunden” nästa gång ska ha möjlighet att lägga en webborder?

    Idag registeras vår nya kund i affärssystemet som sedan matar in uppgifterna i vårt e-handelssystem. Men där tar det så att säga stopp. Vi måste manuellt gå in och lägga till en användare och ett lösenord för “telefonkunden”. Sen mailar vi lösenord och användarnamn till kunden. Hinner kunden däremellan gå in och registrera sig som ny kund i vår webbshop skapas en ny kund när sen överföringen tillbaka till affärssystemet sker – något vi givetvis vill undvika.

    Ett par teoretiskt möjliga automatiska lösningar finns ju givetvis. Vi har funderat över följande:

    När vårt affärssystem kör över nya kunder till vår e-handelsplattform så skickas automatiskt användaruppgifter till kunden, såvida en e-post finns registrerad.

    + automatiskt och smidigt
    – kunden får ett webb-konto i vår webbshop trots att den kanske inte alls vill
    – överföringen (kunder till webbshop) görs som mest ett par gånger per dag vilket gör att kunden med stor sannolikhet kan komma att hinna skapa sig ett nytt kundkonto på webben

    Som sagt, hur har ni löst detta?

    #141836
    iesus
    Deltagare

    @FredrikL 40715 wrote:

    Hej,

    Vi ökar sakta men säkert orderingång på webben, men än så länge är det telefonvägen som de flesta beställningar görs.

    Min fråga till er som även får in order per telefon är: Hur gör ni för att “telefonkunden” nästa gång ska ha möjlighet att lägga en webborder?

    Idag registeras vår nya kund i affärssystemet som sedan matar in uppgifterna i vårt e-handelssystem. Men där tar det så att säga stopp. Vi måste manuellt gå in och lägga till en användare och ett lösenord för “telefonkunden”. Sen mailar vi lösenord och användarnamn till kunden. Hinner kunden däremellan gå in och registrera sig som ny kund i vår webbshop skapas en ny kund när sen överföringen tillbaka till affärssystemet sker – något vi givetvis vill undvika.

    Ett par teoretiskt möjliga automatiska lösningar finns ju givetvis. Vi har funderat över följande:

    När vårt affärssystem kör över nya kunder till vår e-handelsplattform så skickas automatiskt användaruppgifter till kunden, såvida en e-post finns registrerad.

    + automatiskt och smidigt
    – kunden får ett webb-konto i vår webbshop trots att den kanske inte alls vill
    – överföringen (kunder till webbshop) görs som mest ett par gånger per dag vilket gör att kunden med stor sannolikhet kan komma att hinna skapa sig ett nytt kundkonto på webben

    Som sagt, hur har ni löst detta?

    Vi har i princip 0 telefonorder, det är en kund som vill ringa och beställa ibland och hon har redan ett konto.

    Vill en kund verkligen ringa och beställa skulle vi väl ordna det…

    I så fall skulle jag sätta ett automatgenererat lösenord och sedan köra “efterfråga lösenord”
    på kundens epostadress så att denne får informationen direkt till sin mail.

    Men jag skulle antagligen lägga ordern via webbsidan så att kunden får sin orderbekräftelse,
    Då kommer ju ordern med i analytics-datan också!

    Men vårt affärsystem är hårt kopplat till webbutiken, samma databas används så vi har inget synkroniserings-problem.

    Varför kör ni synkroniseringen så sällan?!

    #141837
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag lägger ordern direkt i butiken, så mailas lösen automatiskt ut, och ett konto skapas. Vill kunden inte ha ett inlogg behöver de ju inte använda de.

    #141839
    FredrikL
    Deltagare

    @iesus 40716 wrote:

    Vi har i princip 0 telefonorder, det är en kund som vill ringa och beställa ibland och hon har inte ett konto.

    Vill en kund verkligen ringa och beställa skulle vi väl ordna det…

    I så fall skulle jag sätta ett automatgenererat lösenord och sedan köra “efterfråga lösenord”
    på kundens epostadress så att denne får informationen direkt till sin mail.

    Men jag skulle antagligen lägga ordern via webbsidan så att kunden får sin orderbekräftelse,
    Då kommer ju ordern med i analytics-datan också!

    Men vårt affärsystem är hårt kopplat till webbutiken, samma databas används så vi har inget synkroniserings-problem.

    Varför kör ni synkroniseringen så sällan?!

    Du skulle alltså lägga ordern som om du vore kunden i webbutiken?

    Vårt problem med det är att det är i vårt affärssystem vi ser ex. lagerstatus (på webben ser man bara att varan finns/inte finns) osv. Då får man gå mellan webb och affärssystem vilket inte heller känns optimalt.

    Hehe, ja det är en väldigt bra fråga! :) Korta svaret är att vår leverantör inte lyckats lösa integrationen mellan affärssystem och e-handelplattform till 100%. Kunder, ordrar samt produkter uppdateras högst ett par gånger om dagen. Integrationen körs då manuellt igång av oss.

    @Kodmyran 40717 wrote:

    Jag lägger ordern direkt i butiken, så mailas lösen automatiskt ut, och ett konto skapas. Vill kunden inte ha ett inlogg behöver de ju inte använda de.

    Sitter du med ditt affärssystem öppet samtidigt då? Vi måste kunna se hur många vi har i lager alt. när vi får hem varan.

    Kan tillägga att vi har över 4 000 artiklar i vårt sortiment. :)

    #141841
    iesus
    Deltagare

    @FredrikL 40719 wrote:

    Du skulle alltså lägga ordern som om du vore kunden i webbutiken?

    Vårt problem med det är att det är i vårt affärssystem vi ser ex. lagerstatus (på webben ser man bara att varan finns/inte finns) osv. Då får man gå mellan webb och affärssystem vilket inte heller känns optimalt.

    Hehe, ja det är en väldigt bra fråga! :) Korta svaret är att vår leverantör inte lyckats lösa integrationen mellan affärssystem och e-handelplattform till 100%. Kunder, ordrar samt produkter uppdateras högst ett par gånger om dagen. Integrationen körs då manuellt igång av oss.

    Sitter du med ditt affärssystem öppet samtidigt då? Vi måste kunna se hur många vi har i lager alt. när vi får hem varan.

    Kan tillägga att vi har över 4 000 artiklar i vårt sortiment. :)

    Jepp jag skulle lägga ordern på webbsidan direkt, där finns allt vi behöver för att lägga order, och webbsidan ser till att all nödvändig info fylls i och att allt blir korrekt ifyllt.

    btw. så har jag mkt mer info än slutkunderna när jag surfar runt på webbsidan, den har en säker koppling som jag inte går in ingående på hur den fungerar men webbsidan har kontakt med en server på vårt kontor som ser till att jag verkligen är den jag är så får jag noteringar och lagerstatus etc direkt på produkterna.

    Då kommer ju osökt frågan:

    vad ni har för affärsystem?
    för att kasta upp lagerinformation/ETAer så att det blir synligt för dig online brukar inte vara speciellt svårt, det är om ni inte har tillgång till databasen eller om informationen i databaserna av någon anledning skulle vara krypterat på något vis det krånglar till det lite.

    Kasta iväg ett pm så får du en guide tillbaka för hur du kan nå den informationen lättare

    MVH iesus

    #141844
    GregerA
    Deltagare

    Vi kör också separat webshop och affärssystem, och när vi importerar ordern från webshopen så försöker importprogrammet matcha den mot en befintlig kund i affärssystemet. Finns ingen matchande kund så läggs det upp en ny kund.

    Om det skulle kunna vara en av flera matchar så får vi markera vilken det skall vara.

    Det är i alla fall inga problem att hantera kunder som ibland beställer på webben och ibland via telefon.

    (Hur man än gör så blir det alltid dubletter upplagda, men det är bara att leva med.)

    #141848
    Macondax
    Deltagare

    Om en kund väljer att ringa in sin beställning (vilket sker mellan 10-30 gånger i veckan), så läggs beställningen manuellt upp i webbshoppens administrationsgränssnitt (back-end).

    Vanligtvis använder vi en standardmail för alla telefonkunder (likt. [email]201204101815@lastbils….se[/email]), för att få beställningen igenom systemet. Kunden får ingen möjlighet att spåra paketet, men istället ger vi denna informationen via telefon.

    Fördelarna med att skicka in kunden i systemet, är att adress och packsedlar blir korrekta/snabbare hantering av beställningen. När kunden beställer igen (via telefon), så hämtar vi upp adressen utifrån beställarens för-/efternamn och gör om proceduren igen. Vissa kunder väljer även att skapa konton efter första telefonbeställningen (vid beställning 2), och då får man leva med två kundkonton. Dessa används “ändå” enbart i webbshoppen, och inte i bokföringssystemet.

    #141850
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @FredrikL 40719 wrote:

    Du skulle alltså lägga ordern som om du vore kunden i webbutiken?

    Vårt problem med det är att det är i vårt affärssystem vi ser ex. lagerstatus (på webben ser man bara att varan finns/inte finns) osv. Då får man gå mellan webb och affärssystem vilket inte heller känns optimalt.

    Hehe, ja det är en väldigt bra fråga! :) Korta svaret är att vår leverantör inte lyckats lösa integrationen mellan affärssystem och e-handelplattform till 100%. Kunder, ordrar samt produkter uppdateras högst ett par gånger om dagen. Integrationen körs då manuellt igång av oss.

    Sitter du med ditt affärssystem öppet samtidigt då? Vi måste kunna se hur många vi har i lager alt. när vi får hem varan.

    Kan tillägga att vi har över 4 000 artiklar i vårt sortiment. :)

    Jag har inget affärssystem, i vår plattform finns allt inbygt, vi har lahersystem, inköpsordrar m.m, så vi visar till och med ut mot kund lagersaldon samt om varan är slut och inköpsorder finns när förväntad ny leverans kommer.

    #141886
    Rikard
    Deltagare

    Vi kör också via butiken men har lite specialfunktioner som kunden inte ser. Kan exempelvis välja hämtorder och manuella fakturor liksom välja betaltider etc eller ändra leveransadresser, strunta i verifiering mm.

    Då får kunden ett konto hos oss och kan nästa gång göra beställning direkt på hemsidan eller ringa in igen och då har vi redan kunden inlagd.

    #142251
    Smurfen
    Deltagare

    Prova iSvar om du inte har så många varor, du spelar in ett meddelande med dinar erbjudanden och kunden trycker på knapparna vad den önskar sig och pratar in sitt namn och adress.

    Du får sedan alla orders en gång om dagen till din mail och kan sedan klicka på tel numret som tar dig till hitta.se och kopiera uppgifterna och sedan skicka varorna till kunden mot faktura eller telsvar.

    Kopplingen till hitta.se är bra för då slipper man bluffbeställningar från kontantnummer och andra oreggade tel nummer

    Telefonitjänster för små och medelstora företag – iSvar AB

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.