Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Fruugo på e-handelstrender 2009

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #93862
    Fredrik Norberg
    Deltagare

    E-handelskamrater, vad tror ni om Fruugo?

    De ska ju nu på torsdag, på Kreditors e-handelsdag, “avslöja” hur de ska revolutionera hela e-handeln i Europa. Är det en ny Boo.com eller en ny Amazon.com?

    #105550
    Kocken
    Deltagare

    Är väldigt lite påläst. Men med risk att få äta upp det tror jag att det är en ny Boo.com eftersom det går att hitta en massa tekniktext. Men ingen vettig text om hur de skulle göra livet bättre för oss (vår butik).

    #105551
    Mattias
    Deltagare

    Jag skall väl inte gå händelserna i förväg, men Fruugo är en tjänst som gör det enkelt för er som e-handlare att sälja era produkter på nya marknader. För konsumenten fungerar det som en marknadsplats där bland annat en avancerad sökmotor hjälper dig att inspireras och hitta rätt produkter som du sedan kan handla direkt på Fruugo. De sköter hela processen med beställning och betalning och sedan får du som e-handlare “bara” skicka produkterna till konsumenten, där tror jag också att man har viss ambition att hjälpa till (logistiskt).

    Alltså, detta är mer likt Amazon än Boo.com.

    Obs, om du menar Amazon som i framgångsrikt och Boo.com som i flopp så vill jag inte lova att Fruugo blir som Amazon ännu :)

    #105586
    Parvelito
    Deltagare

    Blev nyfiken och googlade runt lite.

    Blev inte imponerad! Snarare väldigt skeptisk. Ännu ett företag som måste sitta i flera år för att få ur sig ett system, som enligt dem är revolutionerande, men som ingen orkar sätta sig in i. Bra och revolutionerande idéer är enkla och säljer sig själva utan hype.

    Jag ser det som ännu en mellanhand som vill ha en mastig provision för att de anser sig ha hjälpt mig att sälja något, och sådana företag finns det redan rätt så många av.

    #105599
    Mattias
    Deltagare

    @Parvelito 415 wrote:

    Blev nyfiken och googlade runt lite.

    Blev inte imponerad! Snarare väldigt skeptisk. Ännu ett företag som måste sitta i flera år för att få ur sig ett system, som enligt dem är revolutionerande, men som ingen orkar sätta sig in i. Bra och revolutionerande idéer är enkla och säljer sig själva utan hype.

    Jag ser det som ännu en mellanhand som vill ha en mastig provision för att de anser sig ha hjälpt mig att sälja något, och sådana företag finns det redan rätt så många av.

    Dom har bra investerare i botten och har jobbat väldigt länge med att utveckla den här lösningen. Jag har ett beta-konto och har testat tjänsten och tycker att den fungerar bra, det finns såklart en del barnsjukdomar och det är en del nytänkade kring användbarhet som kommer att ta ett tag att få användarna att förstå, men jag vill absolut inte dissa den totalt. Jag tror att detta kan vara ett mycket bra sätt för e-handlare att testa nya marknader utan att själva investera så mycket up-front.

    Jag vet att man redan har signat upp ett gäng e-handlare i Sverige som skall testa detta för att komma ut internationellt, informationen blir nog mer publik på torsdag när det pratar på e-handelstrender och jag kan rapprotera lite mer då kanske.

    #105788
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag har kontaktat dem för att få veta lite mer och ev prova.

    Men jag tycker att det beror väldigt mycket på vad de erbjuder och prisnivåerna om tjänsten är intressant eller inte.
    I dag finns ingen presentation alls på deras sida, vilket tyvärr drar ner trovärdigheten något, och även mitt intresse som e-handlare för att vara med. Jag vet inte om det är typiskt en storstadsföreteelse att försöka skapa hype kring sina lanseringar och produkter genom hemlighetsmakeri för att försöka få folk att tro att man är större och bättre än man egentligen är. Själv blir jag enbart trött på sådant. Kanske för att jag inte riktigt förstår det sättet att jobba.

    Tror också att det där med att “bara” skicka produkterna till kund, kan vara nog så jobbigt med gällande astronomiska frakter på vissa varor. Du ska nog ha en bra logistikpartner för att det verkligen ska bli en bra satsning för e-handlarna.

    #105801
    Andreas
    Deltagare

    Fick nyligen ett Beta konto till deras shoppingsystem och har möjlighet att beställa grejer. Dock har jag inte orkat/ välat kolla in dem ännu…

    Skall dock göra det nåt tag…

    Blev lite besviken när de inte ville ha med mina produkter i deras shop system dock.

    #105802
    Andreas
    Deltagare

    De som e de intressanta med hela detta projekt är att Jorma Olilla (Han som gjort Nokia till vad det är idag). Är med och driver detta projekt, de kan bli en hit eller en flopp, de får framtiden utvisa.

    #105803
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag tror kanske inte det blir en superhit från början, men det har potential för e-handlare, på sikt.

    Om man tar det för var det är, en ganska vanlig shoppingportal, och inte förväntar sig mirakelförsäljning, så tror jag att det är en bra grej för e-handlare som inte vill satsa på att lansera sig själva utomlands och bygga om sin sajt för det. På ett ganska enkelt sätt kan då e-handlarna marknadsföra sig mot andra länder till en relativt låg kostnad. Det är positivt för e-handeln som jag ser det.

    Sedan om fruugo lyckas få igen sina satsade pengar, och vad de gjort under dessa år de utvecklar sajten det spekulerar jag inte i. Jag försöker se det från den lilla e-handlarens perspektiv och utifrån det tror jag det är positivt.
    Vi pratade med dem i går på e-handelstrender efter att vi haft kontakt tidigare och troligen kommer swecat att gå med och prova i alla fall.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.